הרמטכ"ל שלא היה, יואב גלנט (צילום: דו"צ)
האלוף יואב גלנט | צילום: דו"צ

בערב ה-6 באוגוסט, 2010, קיבל האלוף יואב גלנט שיחת טלפון מפתיעה מדובר צה"ל אבי בניהו. השיחה  הגיעה זמן קצר לפני השעה שמונה, אז עלתה לאוויר מהדורת "אולפן שישי" בערוץ 2. בניהו בישר לגלנט שבמהלך המהדורה יוצג מסמך המשרטט קמפיין אגרסיבי שנועד לקדם את מינויו של גלנט לרמטכ"ל, וביקש ממנו את תגובתו.  

בלעדי לעובדה: העדויות המלאות בפרשת אשכנזי הרפז נחשפות

פרסום המסמך הוביל תוך 48 שעות לפתיחתה של חקירת משטרה. מצעד הנחקרים והעדים כלל חלק נכבד מהצמרת הביטחונית של ישראל – הרמטכ"ל, סגנו דאז האלוף גנץ, אלוף פיקוד הצפון גדי אייזנקוט, וגם גלנט, אז עדיין אלוף פיקוד דרום והמועמד המוביל לרשת את אשכנזי כרמטכ"ל ה-20 של צה"ל.

ב-17 באוגוסט, כמעט שבועיים לאחר פרסום המסמך, הגיע גלנט למתן עדות במשטרה. בעדותו סיפר גלנט לחוקרים כיצד נודע לו לראשונה על הפרשה. "ביום שישי האמור, כעשר דקות בערך לפני החדשות, התקשר אליי דובר צה"ל אבי בניהו ואמר לי שיש מסמך שנקשר בשמי ומדבר על קשר ביני לבין איל ארד, ולדבריו רוני דניאל אמר לו את הדברים חמש דקות קודם לכן, והוא ביקש את תשובתי והתייחסותי. אמרתי לו שני משפטים: בניהו, לא נולדתי אתמול ולשקר יש מחיר".
אחד החוקרים שאל – "מה הייתה הכוונה באמירה שלך, לשקר יש מחיר?".

תשובתו של גלנט מלמדת על מערכת היחסים בינו לבין מי שכיהן באותה עת כדובר צה"ל: "הכוונה הייתה שאם הולך להתפרסם מסמך שקשור אליי בתקשורת על ידי רוני דניאל אז לא יכול להיות שאבי בניהו קיבל אות לפני חמש דקות, כי את ההתנהגות של בניהו אני מכיר כבר שלוש שנים והיא לא משתנה ביסודה".

אחד החוקרים שאל – "האם לפני הפרסום פנו אליך גורמים ומסרו כי קיים מסמך שעוסק בעניינך?". גלנט השיב - "לא, שום דבר שקשור למסמך, אף אחד לא דיבר איתי. מהצבא לא פנו אליי כלל בעניין המסמך ואני לא מכיר לא אזרח ולא מישהו מהצבא שהכיר ושידע על המסמך לפני פרסומו".

חשיפת "עובדה": גבי אשכנזי בחדר החקירות

כאשר נשאל על-ידי החוקרים מה טיב יחסיו עם אשכנזי, השיב גלנט באופן ישיר ותמציתי – "הרמטכ"ל מנע את המינוי שלי לסגן הרמטכ"ל וזה אומר הכל. יחסי העבודה שלנו נשמרים כנהוג בין פקוד למפקד אבל מעבר לכך הרמטכ"ל פועל על מנת לפגוע בסיכויי להתמנות לתפקיד ולהחליף אותו".

גלנט הסביר לחוקרים גם מה הייתה לדעתו מטרת המסמך: "התחושה שלי הייתה שכתבו את המסמך לאחר שהאירועים המתוארים כבר קרו, אבל ייחסו את האמור בו לכך שהמסמך נכתב טרם האירועים. לי היה ברור שמישהו מנסה לטפול עליי עלילה שפלה... ראיתי שלוש מטרות של כותב המסמך: לעכב את תהלך ההחלטה על מינוי הרמטכ"ל הבא, להטיל בי דופי בעיני ראש הממשלה ושר הביטחון על-ידי יצירה פיקטיבית של קשר כביכול עם איל ארד שאינו נחשב אהוד במקומות האלה, ולפנות את הדרך למועמדים אחרים באמצעות פסילתי".

כאשר נשאל על-ידי החוקרים מי לדעתו חיבר את המסמך, השיב – "אני לא יודע אבל אני סומך עליכם".
לא רק העדות של גלנט חושפת את מערכת היחסים העכורה בצמרת צה"ל, שהחריפה עם שריקת הפתיחה של המירוץ לרמטכ"לות. אלוף פיקוד המרכז, אבי מזרחי, שהתייצב גם הוא לתת עדות בפרשה, מספר שדיבר על ההתנהגות של גלנט עם הרמטכ"ל אשכנזי: "דיברתי... שהוא עושה סיורים בצה"ל, סיור להיכרות צה"ל לקראת תפקיד הרמטכ"ל", אמר מזרחי. "הוא הבין שאני חושב שזה לא בסדר וממנו הבנתי שהוא דיבר עם גלנט, אבל זה לא פסק".
החוקר שואל: "ממי שמעת את השמועות על המסמך?"
"מגדי אייזנקוט, אולי גם מבני גנץ. זה היה מן רחש כזה, לא משהו שאתה יכול לשים עליו את היד".

גם חקירתו של אל"מ ארז וינר מלמדת משהו על היחס לגלנט. החוקרים שואלים מדוע הראה אשכנזי את המסמך לאיינזקוט ולגנץ ולא לגלנט. עוזר הרמטכ"ל עונה: "הסיפור של מערכת היחסים עם גלנט זה סיפור ישן. מתחיל בעופרת יצוקה והתנהלותו במבצע ולאחריו, ההדלפות שלו לתקשורת, תרגילי מנהיגות כאלה ואחרים... הרמטכ"ל מקיים איתו מספר שיחות הבהרה, די חסרות טעם. כשאתה יושב איתו הכל תקין, סתם מלכלכים עלינו. הרמטכ"ל מבין שיש לו 19 אלופים שאיתם מסתדר ומשתף פעולה ואיתו לא מסתדר. ולכן החליט שלא להציג בפניו את המסמך".

בלעדי לעובדה: העדויות המלאות בפרשת אשכנזי הרפז נחשפות

עובדה, ימי שני ב-21:00