תעשיית הנשק הישראלית בהודו, על פי פרסומים זרים, מגלגלת עסקאות במיליארדים, עם עמלות של מיליונים ושוחד של עשרות מיליונים. כסף המועבר במזוודות, עטוף בנייר עיתון או עובר דרך חשבונות בקריביים ובמונקו. התעשייה הזאת מוכרת בהודו יותר מכל מקום אחר בעולם: טילים, קליעים, רובים וארטילריה במיליארד דולר בשנה.

השיטה הזו מוכרת כבר שנים לחברי הקבוצה המכונה "מערכת הביטחון הישראלית" שכמה מבכיריה הפכו לאנשים עשירים בזכותה. אנשים שדאגו להיטיב עם סוחרי נשק בעבר, היום משתכרים היטב אצל אותם סוחרים. כל מי שדיבר איתנו מתוך התעשייה הזו, מתוך הצמרת הביטחונית, הדגיש כי "אי אפשר לעשות עסקים בהודו מבלי לשלם שוחד".

סוחרי הנשק נפגשים, בדרך כלל, במועדוני יוקרה סגורים לחברים בלבד או בלובי של אחד ממלונות הפאר בניו-דלהי. כולם מכירים את החברות הישראליות שפועלות במדינה הענקית וכולם מכירים את השיטה הפשוטה והמושחתת. ההודים רוצים לקנות נשק - והמון, הישראלים רוצים למכור נשק - והמון, ובדרך הם משחדים כל מה שזז.

אין תמונה
עשרות מיליונים מועברים במזוודות
הקשר הישראלי נחשף

פרשה שהתפוצצה שם לפני שנים אחדות סיבכה את ישראל בשערורייה של שחיתות ונשק, ודבר מזה לא היה נחשף לולא חבורת עיתונאים שיצאה למבצע חסר תקדים בשם operation west end. זאת הייתה הפעם הראשונה שהעיתונות ההודית עשתה שימוש במצלמה הנסתרת.

העיתונאים עלו במעלה סולם השחיתות במערכת ההודית ולפתע עסקת טילי הברק מתוצרת ישראל הופיעה בחומר המצולם והתברר איך בדיוק העסקה ההיא יצאה לפועל. בשיאו של המסע המטורף הזה, קורה להם משהו שאיש לא יכול היה לצפות. הם מקבלים הזמנה להגיע לביתו של שר ההגנה של הודו, ג'ורג' פרננדז.

ברגעים האלה נחשף, אל מול המצלמה, בדיוק מה שבכירי מערכת הביטחון הישראלית ממשיכים להכחיש: מקורבו של שר ההגנה מסביר מה באמת גרם לשר להחליט לרכוש את מערכות הברק, על אפם וחמתם של היועץ המדעי הבכיר ושל מפקד חיל הים ההודי.

המושכים בחוטים

כשמסך העשן סביב השיטה מתחיל להתפזר, מתגלה דמותו של איש אחד שבלעדיו, כך אומרים, שום דבר כמעט לא קורה בזירה הזאת - סודהיר צ'אודרי, הידוע בכינויו באני. לפי דו"ח הבולשת ההודית, צ'אודרי חשוד שקיבל "מיליוני דולרים מן התעשייה האווירית הישראלית" כדי לשחד את שר ההגנה ואנשיו בעסקת הברק.

אף אחד מהממסד הביטחוני לא הסכים להתראיין לכתבה. האנשים שדיברנו איתם טוענים שלפחות, במקרה אחד, נפנף צ'אודרי בקשריו עם אחד הבכירים הללו - עמוס ירון, שכיהן עד לפני 4 שנים כמנכ"ל משרד הביטחון וכבר שלוש שנים הוא השותף עסקי של צ'אודרי.

פרשת גוש

לפני פחות מחצי שנה, סודיפתא גוש, אחד האנשים החזקים ביותר בממסד הביטחוני של הודו נעצר בחשד שקיבל שוחד מהתעשייה הצבאית הישראלית. בחודש מאי נפגשו שליחו של גוש ואזרח מקומי, שעובד עבור תע"ש, לארוחת צהריים במועדון חברים. השניים לא ידעו שסוכני הבולשת ההודית עוקבים אחרי כל צעד שלהם.

שוחד נסתרת 4 (תמונת AVI: עובדה)
ככה עושים עסקים בהודו? | תמונת AVI: עובדה

המתווך העביר לידי נציגו של גוש מזוודה ובה כמאה אלף דולר במזומן. "סכומי ענק של שוחד אמורים היו להגיע בהמשך לגוש דרך אותו נציג של התעשייה הצבאית הישראלית", נכתב בדו"ח הרשמי של הבולשת ההודית.

האם הסוחרים הישראלים מתנשאים או שבאמת אי אפשר למכור נשק בהודו בלי לתת שוחד? סוחר נשק מקומי שפועל בדרום הודו הסביר איך זה עובד: המתווך שנשלח לשלם שוחד ירצה להבטיח את מקומו גם בעסקה הבאה ולכן משתלם לו לשלם גם למי ששולח אותו.

תגובת משרד הביטחון לתחקיר:
היצוא הביטחוני של ישראל הינו עמוד התווך בביטחון הלאומי של ישראל. התעשייה הביטחונית כפופה לחוק הישראלי והבין-לאומי. כל חשד או טענה נבדקים באופן רציני על ידי הרשויות המוסמכות. תלונה שתתקבל מהרשויות ההודיות תיחקר באופן יסודי ובשקיפות כחלק מהיחסים הידידותיים בין שתי המדינות.

תגובתו של משה קרביץ לתחקיר:
כאזרח שומר חוק ויתרתי על שורה של משרות נחשקות בתום שירותי הצבאי כדי לעמוד בהוראות חוק הצינון. צר לי שבחרתם באיש הלא נכון לשמש דוגמה לשיטה שהיא פסולה בעייני ושלא היה לי בה כל חלק.

תגובתו של אורי מנור לתחקיר:
אינני מתכוון להתייחס לשאלותיכם המופרכות משום שיש בכך הפרת סודיות עסקית ופגיעה בלתי מוצדקת בפרטיות.

תגובת פרקליטו של עמוס ירון לתחקיר:
כל הנאמר בכתבה בנוגע לאלוף במיל', עמוס ירון, הינו שקרי. ירון סיפק לאילנה דיין הוכחות חד משמעיות לכך שהמידע שבידיה לא נכון. צר לנו שהיא בחרה להתעלם מהן.

תגובתו של אהוד גנני לתחקיר:
כל מהלכי העסקיים תקינים ונקיים. גם אחרי שפרשתי מהתעשייה הביטחונית אני מקפיד על קוצו של יו"ד בשקיפות ובשמירה על נהלים. לא עברתי בשום דלת מסתובבת, לא עבדתי עבור צ'אודרי - בישראל או בעולם. לא עסקתי ולא הועסקתי על ידי שום גורם שאיתו היו לי קשרים במסגרת תפקידי. אני גאה בכך שאני ממשיך לשמור על קשרים עם אנשים שאיתם עבדתי במהלך שנותיי בתעשייה הביטחונית.

תגובת רפא"ל לתחקיר:
מדובר בשאלות ממוחזרות שמוצפות מעת לעת על ידי בעלי אינטרסים. חברת רפא"ל עומדת בכל החוקים והנהלים.

תגובת תע"ש לתחקיר:
כל ההתקשרויות שלנו מתבצעות במסדרת הליכים תחרותיים תוך שמירה מלאה על החוק. כל העסקאות שביצענו בהודו מומשו לשביעות רצון הלקוח ותרמו לחיזוק הקשרים בין המדינות. התחקיר מתבסס על טענות משוללות יסוד שמופצות על ידי גורמים אינטרסנטיים.

תגובת התעשייה האווירית לתחקיר:
הכתבה יסודה במחזור טענות שכבר נבדקו על ידי הגורמים המוסמכים ולא נמצא בהם ממש. מאחורי הטענות מסתתרים גורמים עוינים פוליטיים ומסחריים שרוצים לפגוע ביחסי ישראל-הודו. לו הייתה נעשית בדיקה עניינית היא הייתה מעלה כי הליך הרכש בהודו הוא סדור ומבוקר בכל פרויקט בו זכו התעשיות הישראליות הוכחה על ידן עליונות טכנולוגית ואטרקטיביות כלכלית. כל מחזור נוסף של טענות סרק רק עלול לסכל עסקאות במיליארדי דולרים ולפגוע בפרנסתן של אלפי משפחות בישראל. במצב זה אין רואים כל מקום להתייחסות נוספת של החברה.

תגובת חברת מיקאל לתחקיר:
מיקאל פועלת כחוק וכך תמשיך. היא לא שילמה מעולם שוחד וצ'אודרי אינו בעל מניות בחברה.