בתחקיר הפותח את העונה החדשה של "עובדה" יצאנו לגלות מה קורה מאחורי מסך החשאיות העוטף את תעשיית הנשק הישראלית בהודו. על פי פרסומים זרים, מדובר בתעשיית השוחד הגדולה ביותר שיצאה מישראל למקום כלשהו בעולם.

במהלך הכנת הכתבה עמדנו בפני דילמה מאוד מסובכת. כל מי שדיבר איתנו מתוך התעשייה הזו, מתוך הצמרת הביטחונית, הדגיש כי "אי אפשר לעשות עסקים בהודו מבלי לשלם שוחד". התחקיר יחשוף את הסכנות העולות מהפרקטיקה הזו.

סוחרי הנשק נפגשים, בדרך כלל, במועדוני יוקרה סגורים לחברים בלבד או בלובי של אחד ממלונות הפאר בניו-דלהי. כולם מכירים את החברות הישראליות שפועלות במדינה הענקית וכולם מכירים את השיטה הפשוטה והמושחתת. ההודים רוצים לקנות נשק - והמון, הישראלים רוצים למכור נשק - והמון, ובדרך הם משחדים כל מה שזז.

פרשה שהתפוצצה שם לפני שנים אחדות סיבכה את ישראל בשערורייה של שחיתות ונשק, ודבר מזה לא היה נחשף לולא חבורת עיתונאים שיצאה למבצע חסר תקדים בשם operation west end. זאת הייתה הפעם הראשונה שהעיתונות ההודית עושה שימוש במצלמה הנסתרת. העיתונאים חשפו את המושחתים במערכת ההודית וככל שהם התקדמו במעלה סולם הדרגות, נפרשה בפניהם האריתמטיקה של השחיתות.

"זה היה די מדהים ומפחיד בשבילנו להבין שרכבת החמדנות מגיעה כל הדרך למעלה", הם אומרים ומספרים איך בשיאו של המסע המטורף הזה, הם קיבלו הזמנה להגיע לביתו של שר ההגנה של הודו, ג'ורג' פרננדס.

לפתע עסקת טילי הברק מתוצרת ישראל מופיעה לתוך החומר המצולם הזה ומתברר איך בדיוק העסקה ההיא יצאה לפועל.

התחקיר המלא בפרק הפתיחה של "עובדה", יום שלישי בשעה 21:00

 

 רוצים עוד מעובדה? בואו להיזכר בתחקירים שהכי השפיעו על יגאל מוסקו ועל איתי אנגל  | יש לכם סיפור שיעניין את אילנה דיין? שתפו אותנו | עוד על מה שקורה בארץ ובעולם בmako חדשות