חוות קרן אור היא החווה השיקומית ההדדית הראשונה בישראל. זהו מקום בו חיות שעברו הזנחה, פגיעה או פציעה זוכות לבית חם ואוהב ולטיפול מסור, ואוכלוסיות מיוחדות עוברות שיקום בעזרת הקשר הטיפולי עם בעלי חיים.

ב-20.6 החווה תקיים אירוע השקה חד-פעמי לתערוכה של צילומים, ציורים ואיורים של בעלי החיים שחיים בחווה ותחשוף בפני הקהל הרחב את הקסם שקורה במקום. השם שנבחר לתערוכה - "הזדמנות שנייה", מבטא את תמצית העשייה של החווה והמיקום שנבחר הוא מוזיאון אילנה גור ביפו שגם תרמה חלק מיצירותיה לטובת האירוע. מי שלא יצליח להגיע לאירוע ההשקה יוכל בסיומו להיכנס לתערוכה באופן וירטואלי ולצפות ביצירות המוצגות בה.

"הזמנו אומנים לחווה שיתרגשו ויספגו את המקום, והם נתנו ליצירתיות ולרגש שלהם ביטוי אומנותי", אומרת קרן אור סולומון, מייסדת ומנהלת החווה. "הגיעו אלינו אומנים מכל הארץ שתרמו מזמנם ומהדמיון שלהם כדי להראות את בעלי החיים המטופלים אצלנו, דרך העיניים שלהם".

את הכרטיסים להשקה ניתן לרכוש במוזיאון אילנה גור ובמהלך האירוע ניתן יהיה לרכוש יצירות מהתערוכה (הפיזית והווירטואלית). בסיום התערוכה כל ההכנסות יעברו לחוות קרן אור הפועלת מתרומות בלבד.

גיבורי השנה - קרן אור (צילום: mako)
צילום: mako

"טקס גיבורי השנה חשף אותנו ליותר אנשים"

חוות קרן אור הייחודית ממוקמת בבית ברל והיא נבחרה מבין מאות מועמדים וזכתה להשתתף בפרויקט גיבורי השנה של מפעל הפיס לשנת 2022. מאז סיום הפרויקט המקום עבר שנה של התפתחות והרחבה של הפעילות המבורכת כל כך.

"מיזם גיבורי השנה חשף אותנו ליותר אנשים שמוכנים לעזור ובו זמנית גם ליותר בקשות לקליטה של בעלי חיים", אומרת סלומון. "בימים שאחרי השידור קווי הטלפון שלנו פשוט קרסו ובזכות הפרויקט גם קיבלנו חסות מחברת אמבר שמספקת לנו תערובות מזון לבעלי חיים ומחברת תרופות שמסייעת בטיפול בבעלי חיים". 

מה קרה בחווה מאז ההשתתפות בפרויקט?

"גדלנו משמעותית מבחינת כמות בעלי חיים וגם מבחינת כמות המטופלים שצריכים את עזרתנו", מסבירה קרן אור. "היינו חייבים להרחיב את המקום כדי לאכלס את כל מי שהגיעו והמקום מאוד גדל. נכון להיום הוא משתרע על פני שטח של 11 דונם וגם בנינו פרגולה ענקית חדשה המיועדת לקשישים ובעלי מוגבלויות פיזיות. היום ברור לי שאנחנו כל הזמן צריכים להמשיך ולהתפתח כי הצורך במה שאנחנו עושים, בלתי נתפס".

קרן אור - שנה אחרי (צילום: שיר לי לוי)
קרן אור סולומון עם הכלב נס | צילום: שיר לי לוי

"עוזרים לכל מי שאנחנו יכולים"

ייחודה של חוות קרן אור הוא שהיא העמותה היחידה שמשקמת את כל סוגי בעלי החיים - חיות משק, חיות בר וחיות בית. "אנחנו עוזרים לכל מי שאנחנו יכולים במסגרת התקציב. יש לנו כלבים על כיסא גלגלים, חתולים עיוורים, סוסים בלי גפיים, בעלי חיים עם חרדות נטישה שמלווים ע"י פסיכיאטרית. הכל מהכל", מדגישה סולומון.

האוכלוסיות המיוחדות בחווה נשלחות אליה ממסגרת טיפולית או מגיעות אליה כמתנדבים שמבקשים לעבור תהליך ריפוי בעזרת הטיפול בבעלי החיים.

"הספקטרם הטיפולי בחווה מאוד רחב. מגיעים אלינו הלומי קרב, אנשים על הרצף האוטיסטי,  נפגעות תקיפה מינית, ניצולי שואה, קשישים עריריים, ילדים ונוער בסיכון וכן כאלה שסובלים מחרמות או חרדות קשות".

קרן אור סולומון ואורנה בנאי בגיבורי השנה 2022 (צילום: עידו נחליאלי)
צילום: עידו נחליאלי

מה ההשפעה של החיבור בין בעלי החיים למטופלים?

"נוצר קשר מאוד מיוחד. המטופלים מרגישים שיש מי שצריך אותם, שיש להם חשיבות וערך ובשביל מה לקום בבוקר. המטופלים לומדים על אכפתיות, חמלה ובניית מערכת יחסים וחברות שדורשת סבלנות. הפעילות כאן מאפשרת לבני אדם לראות את עצמם בבעל החיים ולבעלי חיים זה מאפשר לקבל חום ואהבה".  

לכניסה לתערוכה הווירטואלית (החל מ-21.6) ותמיכה בחוות קרן אור לחצו כאן.