ברכה שגב היא הכוח המניע מאחורי קהילת "פסיכולוגים מדברים חרדית". הקבוצה, שמונה כבר כ-200 פסיכולוגים חרדים, מתמקדת בבניית גשר בין החברה החרדית לתחום בריאות הנפש. שגב הקימה את הקולקטיב הזה מתוך אמונה שפסיכולוגים חרדים צריכים להגיע מהקהילה ומיזם "גיבורי השנה" הזניק את הפעילות שלה קדימה.

ברכה שגב ועודד מנשה בגיבורי השנה 2022 (צילום: עידו נחליאלי)
צילום: עידו נחליאלי

"מאז הזכייה, אין ספק שהעשייה החשובה קיבלה הכרה חברתית פנים-חרדית והובילה לשיתופי פעולה מעניינים", מספרת ברכה בהתרגשות. "בהחלט הרגשתי שהפרויקט מתרחב ושעוד אנשים שומעים עליו. כמו כן, נרקמו קשרים לשיתופי פעולה שמתבשלים ויראו אור בשנה הבאה: כמו למשל עם גופים אקדמיים שיצטרפו אלינו לצורך קידום בריאות הנפש בחברה החרדית".

"אני חושבת שמבחינת מה שהשתנה במיזם לאורך השנה הזאת, שרואים בבירור שהוא התמסד יותר", ממשיכה שגב. "כך לדוגמא הוקמה עמותה לקידום מטרות ההתנדבות בכדי ליצור מרחב מובנה ונגיש. ברמה האישית, בעקבות השנה שעברנו, אני יודעת היום בוודאות שהכרה ציבורית היא דבר חשוב מאוד ואני מודה עליה".

קבוצת הפסיכולוגים שהוקמה על ידי ברכה שומרת על קשר קבוע. אם הפגישות פנים מול פנים לא יוצאות לפועל, הם משתמשים בוואטסאפ כדי לדון בזמן אמת בהפניות של מטופלים ובאבחנות מקצועיות, תוך הקפדה מחמירה על שמירת הסודיות הרפואית. מטבע הדברים, הם גם מתעמקים לעיתים קרובות בדיאלוגים עמוקים הנוגעים לצומת שבין פסיכולוגיה, הדת והתרבות החרדית – ויש להם עוד הרבה לאן לשאוף.

"מבחינת יעדים, השגנו כבר את המטרות של מיסוד הפעילות והרחבתה", אומרת אחת הפסיכולוגיות שמשתתפות במיזם. "אבל במבט קדימה, קיימת הבנה שיש עוד דרך ושמאוד חשוב לא לדלג על שלבי הבנייה ואסטרטגיית הפעולה, אז זאת גם התוכנית שלנו".

גיבורת השנה: ברכה שגב (צילום: גיבורי השנה 2022, קשת 12)
"אני מבינה שזה התפקיד שלי בחיים" | צילום: גיבורי השנה 2022, קשת 12

עליזה אלקיים – "זהב בדורות"

את פסלון ההוקרה "גיבורת השנה" קיבלה עליזה אלקיים כאשר לגוף הקהילתי שהקימה עבור בני גיל הזהב בסביבה שלה, "זהב בדורות", היו רשומים כ-600 חברים. כיום הוא מונה מעל 700 חברים: "'זהב בדורות עובד, נושם, פועל וצומח'", היא מצהירה.

"אני מאושרת ממה שקורה למיזם הזה. אנחנו אמנם נמצאים בקרית ים, אבל מגיעים אלינו מכל אזור הצפון. אנחנו סוגרים עכשיו שנה שביעית וכמעט כל יום מצטרפים עוד ועוד חברים. הפעילות מתקיימת בכמויות של עד 100 אנשים למפגש וכל יום הוא מבחינתי חוויה".

עליזה אלקיים עבאדי וטוביה צפיר בגיבורי השנה 2022 (צילום: עידו נחליאלי)
צילום: עידו נחליאלי

"אנשים נורא התלהבו וסיפרו שהם ראו אותי בטלוויזיה", נזכרת עליזה, "ואני מרגישה שמאז המשדר החגיגי כולם יודעים שיש בקרית ים פעילות לאנשים מבוגרים. אני גם שומעת שכל הזמן רוצים לבוא מכל הקריות – כולל חיפה, כרמיאל, נהריה ועוד. זה סימן שבנינו ויצרנו תשתית חברתית וזו ברכה גדולה לקבוצת הגיל השלישי".

המיזם של עליזה בנוי על צוות מתנדבים ומתנדבות שיוצרים שיתוף פעולה בתוך הצוות ומנהלים קשרים קהילתיים מול הנהלת המתנ"ס.  "מה שמיוחד במודל הזה, לדעתי, הוא הקשר שנוצר בין המשתתפים לביננו, הצוות והמתנ"ס", מסבירה עליזה. "אנחנו יודעים מי מגיע, מי לא מגיע, מי חולה, על מי עבר משהו לא נעים וכן הלאה. אנחנו כל הזמן בקשר עם האנשים ואם צריך לבקר או לעזור, גם סוציאלית וגם רגשית, אנחנו שם בשביל זה. אפילו אם זה רק להקשיב ולשמוע".

מלבד הצטרפות של 100 חברים חדשים לקהילה קרה משהו נוסף בשנה שחלפה מאז גיבורי השנה 2022. "אני מרגישה שהפכנו לבית חברתי עבור האזרחים הוותיקים", מספרת עליזה. "באים אלינו גם סתם כדי לדבר, להשמיע, להחמיא, לפרגן ולחגוג ימי הולדת. לפעמים כל מה שבני הגיל השלישי צריכים הוא סמול-טוק עם קפה ועוגה ומבחינתי כל מי שפועל כאן כדי לאפשר שזה יקרה, הוא גיבור השנה".

גיבורת השנה: עליזה אלקיים-עבאדי (צילום: גיבורי השנה 2022, קשת 12)
"אני בוחרת בחיים, באושר ובשמחה" | צילום: גיבורי השנה 2022, קשת 12

פאדיה אבו סויס -  קהילת הצעירים של "תוצרת הארץ" ברהט

פאדיה אבו סויס היא מסוג האנשים שקשה לפספס את הכריזמה, האנרגיה והמנהיגות שלהם. מלבד העובדה שהקימה וייסדה את קהילות הצעירים של "תוצרת הארץ" ברהט, היא פעלה להחייאה מחודשת של מוקד 106 העירוני, לקידום תרבות חוצת שכונות וחמולות ולמיגור האלימות נגד נשים, לכן אין פלא שנבחרה להשתתף ב"גיבורי השנה" של מפעל הפיס לשנת 2022. ומה קרה מאז?

"בעקבות ההשתתפות שלי בפרויקט המבורך של מפעל הפיס, הקהילה גדלה ויותר צעירים התחברו אליה, הרבה תודות לחשיפה שקיבלנו", נזכרת פאדיה. "התוצאה היא שכיום הם מעורבים בפורום הצעירים של העיר ומהווים חלק בלתי נפרד מרהט".

"בנוסף, החשיפה עזרה לנו לקדם המון יוזמות שונות, כמו הקמת בית סטודנט ללימודים ולתקופת מבחנים. זה מתקדם ביחד עם היישוב ובהובלתנו, בעיקר תוך התמקדות בלימודים: פגישות, הרצאות, כנסים על החברה הערבית וכן הלאה. באופן כללי יש השנה גם יותר שיתוף פעולה עם המוסדות האקדמיים, כי אנחנו מאמינים שהחינוך הוא מה שמקדם את החברה ומוריד את האלימות".

גיבורי השנה - פאדיה (צילום: mako)
צילום: mako

דבר נוסף מבורך אפילו עוד יותר שהחל במיזם של פאדיה הוא החיבור של הצעירים לתעסוקה. "סטודנטים בשנה שנייה ללימודים מתחילים לחפש קריירה, ואחת מדרישות העבודה היא ניסיון תעסוקתי. אז היום אני לוקחת את הסטודנטים האלה למפגשים עם עסקים ועוזרת להם לצבור שעות של עשייה חברתית, לפי תחומי הלימוד, כדי שזה יפתח להם דלתות אחרי סיום הלימודים ויתרום לבניית קורות חיים מוצלחים".

פרויקט גיבורי השנה מאוד השפיע על פאדיה גם ברמה האישית. "מהיום בו עליתי לבמה כדי לקבל את הפסלון של גיבורת השנה רואים בי אמא ואישה, אבל גם כמובילה. לא מסתכלים עליי רק כפאדיה בת העיר רהט – אלא רואים בי מישהי שבנתה קהילה ושיש לה לאן לכוון".

פאדיה מוסיפה ומספרת שהיא מוזמנת להרבה פורומים ומשתתפת בדיונים חשובים העוסקים בהכוונה וקידום הצעירים של רהט. "אני מרגישה אחריות על מגוון תחומים שונים שמעניינים אותי, וזה נותן לי כוח. רואים בי כמובילת דרכם של צעירים ואני שמחה על כל מי שעוזר בזה. מלא אנשים שאני פוגשת אומרים לי עכשיו 'אה ראינו אותך והצבענו לך', או 'עכשיו אנחנו מבינים מה את עושה', וזה מאוד נעים לי באופן אישי ומאוד עוזר לפרויקט שלי לגדול".