על כוחה של התנדבות אין צורך להרחיב אבל כוחה של התנדבות בתוך הקהילה חשוב וחיוני אפילו עוד יותר. מה מעניק לה את העוצמה? העובדה שהתנדבות בתוך הקהילה לא רק מסייעת למי שזקוק לעזרה, אלא גם מצליחה להשפיע לטובה על האווירה החברתית בסביבה בה היא פועלת. וזה עוד לא הכול, כי כוחה של התנדבות קהילתית טמון גם ביכולתה לייצר שינוי לא רק בחיי הפרט, אלא בתוך הקהילה עצמה. בכוחה לגשר בין אנשים מאוכלוסיות שונות שחולקים את אותה סביבת מגורים וזה יוצר חיבור בין צעירים לוותיקים, בין ערבים ליהודים, אפילו בין שכנים שפשוט לא היו נפגשים ללא הפעילות הקהילתית.

התוכנית לפיתוח מנהיגות ויזמות חברתית של מפעל הפיס ע"ש מאיר שמגר מעודדת ותומכת במיזמים קהילתיים בולטים, מתוך הבנה שמיזמים אלה בונים את דור העתיד שינהיג את החברה הישראלית ויחולל יום אחד שינוי חברתי אמיתי.

הנה סיפורם של שלושה מיזמים קהילתיים הפועלים ברשויות המקומיות ברחבי הארץ והופכים את הקהילה לאקטיבית, חיובית ובעיקר – מגובשת יותר.

גיבורי השנה - יאיר

מקום מפגש תרבותי וחברתי הראשון מסוגו בלוד

כשרוני כהאן עברה לגור בעיר לוד בהיותה סטודנטית, כמעט ולא היו בתי קפה בעיר. כיום בית הקפה החברתי "קפה לודה", שהיא הייתה אחת ממקימיו, נחשב למרכז תרבותי וקהילתי. בימי שישי פועל במקום שוק בגדים יד שנייה ואחת לכמה זמן מארחים במקום הופעות של אמנים מקומיים. וזה עוד לא הכול, כי במקום מועסקים בני נוער עם צרכים מיוחדים בשיתוף עם עמותת "גוונים" ונערות בסיכון בשיתוף עם עמותת "מרחב הלב".

"גרתי בכפר הסטודנטים 'איילים' בלוד, בקהילה מעורבת של דתיים וחילוניים ובמסגרת השהות בכפר התנדבנו ועשינו פעילות חברתית והתנדבויות בעיר. בין היתר יזמתי את הפרויקט החברתי 'דירה להשכיר' שעזר לקשישים בודדים במהלך תקופת הקורונה. ראיתי כמה קל להשפיע על החברה, הקהילה והסביבה והחלטתי להקים מיזם נוסף שיהיה בית הקפה החברתי הראשון בלוד".

כדי לפתוח את המקום, החלה רוני בגיוס המונים ורתמה לפרויקט 350 תושבים שתרמו כ- 70 אלף שקלים. הסכום הזה היווה את הבסיס לבניית בית הקפה. "הרבה אנשי מקצוע מקומיים שמעו את הסיפור שלנו ורצו לתרום מעצמם ומזמנם כדי לראות את המיזם הזה קורה".

"היום בית הקפה שלנו מייצג את הפסיפס האנושי העשיר של העיר לוד", מספרת רוני. "אפשר לראות סביב אותו השולחן אישה ערבייה יושבת עם אישה מהגרעין התורני או אזרחים וותיקים לצד סטודנטים צעירים שרק עכשיו עברו לעיר.

מה התוכניות לעתיד רוני?

"המטרה היא להתפתח לערים אחרות בפריפריה ולהקים מקומות מפגש ותרבות קהילתיים שייתנו מענה לצרכים החברתיים של הקהילה המקומית".

מוזמנים לקפוץ לכוס קפה בבית הקפה הקהילתי בלוד: "קפה לודה", גרטבול 2/4, לוד. 054-3397611

 

_OBJ

לנווט משפחות נזקקות לחוסן כלכלי ונפשי

יאיר קהאן הקים את עמותת 'היו שלום' בשנת 2013 יחד עם חבריו שלקחו יוזמה מבורכת לחלק מנות מזון למשפחות נזקקות באזור ירושלים וגוש עציון. "היינו מגיעים עם המארזים לבתים של משפחות שלא היה בידם לרכוש מזון, מניחים את המארז ליד הדלת, נוקשים והולכים כדי לא לגרום לאי נעימות", מספר יאיר.

ואז לפני שלוש שנים נפטר אביו של קהאן והעמותה החליטה להרחיב את הפעילות כדי להנציח את מורשתו. באותו הרגע הוחלט שמעבר לסלי המזון, "היו שלום" גם יפעלו כדי להוציא את המשפחות הנזקקות ממעגל העוני. יחד עם חבריו קהאן פיתח כלים מעשיים על פי שלושה פרמטרים עיקריים: כלכלי, נפשי והתנהגותי. היום הם מספקים לא רק מזון, אלא גם תמיכה נפשית וליווי צמוד במטרה לשפר את חיי המשפחות לטווח הרחוק ולתת להם תקווה לעתיד טוב יותר.  

"אבי היה איש חסד ורצינו להמשיך את המורשת שלו" אומר יאיר. היום אני יכול לומר בוודאות שמדי יום אני מגלה מחדש שהעזרה המנטאלית והנפשית חשובה לא פחות מהסיוע הכלכלי. בעזרת סלי המזון שלנו אנחנו רק נוגעים בקצה הקרחון. עם התמיכה והסיוע הנפשי אנחנו מעניקים לאנשים את התקווה לשינוי, את האמונה ביכולת שלהם להשיג אותו בכוחות עצמם".

יאיר וחבריו הבינו כי לפעמים כל מה שחסר למשפחות הנזקקות כדי לצאת לדרך חדשה זו תמיכה נפשית והם ממלאים את החוסר בדיוק במקום הנכון והפעילות שלהם לא רק עוזרת למשפחות שמתקשות, אלא גם משפרת את איכות החיים בשכונות בהן הם פועלים.

רוצים לתרום ולסייע למשפחות נזקקות דרך עמותת 'היו שלום'?
שלחו וואטסאפ למספר 055-6697988 או כנסו לעמוד הפייסבוק

_OBJ


לחבר את הקהילה למורשת

"אנשים שלחמו בצבא האדום או הצבא הבריטי זה דור הולך ונעלם ויש לנו את הזכות והחובה להנציח את הסיפור שלהם למען הדורות הבאים", אומרת קרן אור רוזנבאום שלוקחת חלק במיזם הנצחת סיפורי מייסדים של עמותת "להשאיר חותם". "המטרה שלנו היא לחבר את הקהילה למורשת הייחודית שלה דרך אומנות תיעודית שמוציאה את הקהילה למסע חוצה דורות שמחבר אותנו למקום בו אנו חיים, לעבר שלנו ולערכים שלנו",

הפרויקט של "להשאיר חותם" מפגיש למעשה בין הוותיקים לבין מי שיכול להקשיב ולתעד את סיפוריהם. לאחר מכן הסיפורים הללו הופכים לתערוכות המאפשרות לקהילה להכיר מקרוב את הדור ההולך והנעלם של המייסדים.

"התערוכות שלנו עוסקות בתקופת מלחמת העולם השנייה, בשואה, בסיפורי המעפילים וגם מספרות את סיפוריהם של האנשים שלחמו בצבא האדום או הצבא הבריטי", מסבירה רוזנבאום. "חשוב שכל בני האדם החיים בארץ יכירו את הסיפורים הללו כי הם מעניקים תחושת שייכות למקום ולקהילה. הפרויקט הזה עונה בדיוק על הצורך הזה – כל אחד מהמשתתפים בו משאיר חותם. הוותיקים שמשתפים את הסיפורים וההיסטוריה שלהם הופכים בעצם לגיבורים בעיני הקהילה שהם חיים בה".

הפרויקט הזה הוא WIN WIN גם עבור הדור השלישי וגם עבור הקהילה שבה הם חיים. המתעדים שמשתתפים במיזם שומעים את הסיפורים וזוכים לערך מוסף, כי אין כמו ההיכרות האישית שהיא לא דרך ספרי הלימוד. "על הדרך יש להם גם אפשרות ללמוד במסגרת הפרויקט כלים חדשים" מסבירה קרן אור. "הם לומדים איך לכתוב סיפור ואיך להנגיש אותו נכון, איך לצלם ואיך לתת במה לדברים החשובים. זה הופך אותם לפעילים בקהילה שלהם".

"אנחנו פועלים עם עשרות ערים ורשויות מקומיות על מנת להנגיש את סיפורם של וותיקי הקהילה לדורות הבאים" מסכמת קרן אור "והשאיפה היא להגיע לכל הרשויות בישראל כדי שבכל עיר, יישוב וקהילה ייווצרו החיבורים הקהילתיים המבורכים שהפרויקט הזה מעודד".

רוצים להצטרף למיזם:  חייגו 0526370491 או שלחו מייל: leavemark2019@gmail.com