טעם של ילדות – מבשלים זיכרונות עם סבא וסבתא

ירון אייזיק, ייסד בשנת 2018 את פרויקט "טעם של ילדות", מיזם המחבר בין האוכלוסייה המבוגרת לבין צעירים דרך בישול וסיפורים: "טעם של ילדות הוא עסק חברתי-קולינרי שפועל להפגת בדידות ותחושת אי-רלוונטיות של אזרחים וותיקים על ידי יצירת פעילויות המשלבות חוויה ותיעוד היסטורי-תרבותי סביב סיפורי חיים ומנות ילדות", מספר אייזיק.

הפרויקט של ירון התחיל בפעילות בבתיהם של קשישים ואזרחים וותיקים: "הפעילות הראשונה הייתה להוביל קבוצות של אנשים ללכת ולבקר קשישים בביתם, לבשל איתם את מנות הילדות שלהם ואף לתעד את כל המתרחש, מהכנת האוכל ועד הסיפורים האישיים של כל אדם. האוכל הוא רק הגורם המחבר אבל בסופו של דבר נחשבים המשתתפים לעולם שלם של שיחות וסיפורים מרתקים של אנשים שרק צמאים לשתף ולספר את הסיפור שלהם. לאחר הכנת האוכל אנחנו דואגים גם לחלק מנות לשכנים על מנת להחזיר את אותם קשישים להיות חלק מהקהילה והסביבה הקרובה אליהם".

ירון אייזיק טעם של ילדות (צילום: אור סיט)
ירון אייזיק טעם של ילדות | צילום: אור סיט

בעקבות פרויקט גיבורי השנה הצליח להרחיב אייזיק את פעילותו בצורה משמעותית: "הוצאנו את הפעילות מהבתים של הקשישים ויצרנו סדנאות שהם עצמם מעבירים אותם מול קהל. אנחנו מאפשרים לקבוצות לחוות ביחד חווית בישול משותף של מנות ילדות על ידי "סבתא שף" שמעבירה את הסיפור שלה ומכינה את טעמי הילדות שלה, ואף מקבלת תשלום על כך".

"מאז 'גיבורי השנה' הצלחנו לשלש את כמות המשתתפים, הרחבנו את העבודה שלנו מול רשויות נוספות ברחבי הארץ ויצרנו שיתופי פעולה עם חברות כמו לקסוס, פריון, דרך ארץ, מנהרות הכרמל, HP INDIGO,  EY, ביטוח ישיר ועם עמותות וארגונים כמו המועצה הישראלית להתנדבות, תוכנית 'עכשיו זה הזמן' של עמותת מטב, ויצו, עמותת אור שלום ועוד".

בתקופה האחרונה פועל אייזיק על מיזם חדש התומך באזרחות וותיקות, "התבלינים הסודיים של סבתא", המאפשר לכולם להזמין מארזי תבלינים סודיים עם הניחוחות וטעמי הילדות של אותן נשים וותיקות, שאף מתוגמלות עבור כל מכירה. ניתן להירשם להזמנת מארזי תבלינים סודיים בוואטסאפ: 052-6454455 או בקבוצת הוואטסאפ של המיזם.

להצטרפות ותמיכה בפרויקט 'טעם של ילדות' לחצו כאן >>

בית על הים – בית חברתי ושוויני לאוכלוסיות מיוחדות

עילי פברשטיין ייסד יחד עם חבריו לחיל הים, אהד לינדר ושי ויטר, את עמותת "בית על הים" העוסקת בתחום החינוך והטיפול באמצעות הים ומטרתה להעצים בני ובנות נוער מאוכלוסיות "מיוחדות". "בשנת 2020 התחלנו את תוכנית המנהיגות של מפעל הפיס ע"ש מאיר שמגר שנתנה לנו את הדחיפה, יחד עם הקורונה, להתחיל את המיזם", מספר פברשטיין. "במסגרת התוכנית הצמידו לנו מנטור שמלווה אותנו גם היום, כשנה לאחר סיום התוכנית, ויצאנו לדרך".

"הים הפתוח הוא בית שוויוני לכולם. אנחנו מאמינים שהים מציף אצלנו תחושות מסוימות וזה מאפשר לנו לייצר שיח עם הנערים ולעבוד על החששות והפחדים ש'צפים'. כאשר גולשים בים כל אחד למעשה מתחרה בעצמו, בפחדים שלו ובתחושות שלו. יש חשיבות גדולה יותר לתכונות הפנימיות מאשר למכשולים הפיזיים ולכן כל נער ונערה יכולים "לנצח את עצמם" ולגלוש בהצלחה".

בית על הים (צילום: אור סיט)
צילום: אור סיט

"בזכות החשיפה הגדולה שקיבלנו בפרויקט גיבורי השנה הצלחנו להרחיב את מעגל המתנדבים שלנו וכמובן, את מספר הנערים והנערות שאנחנו מצליחים להגיע אליהם. התחלנו עם 20 משפחות בהרצליה וכ- 60 משתתפים בסה"כ ובשנה האחרונה הצלחנו להכפיל פי כמה את כמות האנשים.

והגענו ל- 520 משתתפים. במענק הכספי שקיבלנו רכשנו ציוד ובעזרת המשך הליווי של המנטור שלנו, צמחנו כמעט פי עשרה ואנחנו ממשיכים לצמוח מדי חודש".

"אנחנו פועלים מתוך ראייה שלא משנה עם מי אנחנו עובדים, בין אם מדובר בנוער עם צרכים מיוחדים או נוער בסיכון, אנחנו מאמינים שעל מנת לחזק את הנער צריך לחזק גם את המעטפת שסביבו ולכן הפעילות היא לכולם", מסביר עילי. "יש מבחינתי ערך גדול מאוד בהשתתפות של המתנדבים מצד אחד והמשפחות מצד שני כי הפעילות היא קהילתית. אנחנו יוצרים קהילה שלמה וקשרים ישירים בין המתנדבים לבין המשפחות או המורים. אנחנו לא מגדירים את המושג 'צרכים מיוחדים' ולכן פתוחים לכל נער עם צרכים, מילדים על הרצף האוטיסטי ועד נערים עם מוגבלות פיזית קשה. אנחנו רוצים לאפשר לכולם להגיע אלינו".

"התחלנו בסה"כ עם שלושה חברים מהצבא והיום יש לנו מערכת שמונה 175 מתנדבים פעילים. השתתפות המתנדבים חשובה כי כל נער או בן משפחה שמשתתף בפעילות שלנו צריך מתנדב אישי שיסייע לו, ובמקרים מסוימים, כמו נערים עם כיסאות גלגלים למשל, יש צורך במספר מתנדבים. הצלחנו להתרחב השנה למוקדי פעילות נוספים בתל-אביב ובמעגן מיכאל ולכן הצורך במתנדבים גדל עם הזמן".

להצטרפות ותמיכה בפרויקט 'בית על הים' לחצו כאן >>

לסיפורים מרגשים על הפעילות של גיבורי השנה 2022 >> היכנסו