לכל דור יש את היתרונות שלו, אבל גם את ההתמודדויות והדאגות שמאפיינות את גילו, כמו יוקר המחיה,  גידול משפחה לצד עבודה או רצון למימוש עצמי ודאגה מהעתיד לבוא. המעבר לגיל השלישי טומן בחובו מורכבויות אחרות, שבמרכזן עומדת, לרוב, בעיית הבדידות.

ישנם מיזמים התנדבותיים שפועלים למען אזרחים ותיקים, עוזרים להם להסתגל למציאות החדשה, ומסייעים גם בתחומים כמו הנגשה, תנאי מחיה, חיי חברה ותרבות ואפילו עזרה רפואית. האנשים שהקימו את המיזמים הללו, הגיבורים האמיתיים שחיים בינינו, משקיעים את חייהם ואת מלוא כוח הנתינה על מנת להקל על  האוכלוסייה הוותיקה במגוון דרכים.

בזכות מעגל הנתינה האין-סופי שהם יוצרים, בזכות ההתנדבות מכל הלב ובעיקר הודות להרבה אהבה ואופטימיות, הם הופכים את חייהם של המבוגרים לשמחים, הוגנים ונעימים יותר, ולוקחים את החברה שלנו עוד צעד קדימה.

הנה סיפורם של שלושה מיזמים כאלה ושל האנשים העומדים מאחוריהם:

גיבורי השנה - חניתה (צילום: mako)
צילום: mako

קהילה מצילה קשישים: פועלים מתוך אהבת חינם

חניתה בראונשטיין, פעילה חברתית וותיקה, עומדת בראש קבוצת פייסבוק "קהילה מצילה קשישים מבדידות ובושה" שמטרתה לסייע לאוכלוסייה המבוגרת להתמודד עם קשיי היום-יום. את הקהילה הקימה בראונשטיין, אשת טלוויזיה, לאחר שנתקלה בסיפור קורע לב. "התאורן רוני שמאי מצא את השכן שלו, קשיש ערירי, מוטל על הריצפה חסר אונים. הלב נשבר למראה הדירה המוזנחת שלו והתנאים בהם הוא חי", היא מספרת, "חיברו ביני לבין רוני והחלטנו לגייס אנשים נוספים כדי לסייע לאותו קשיש ולנקות את ביתו".

מאז בראונשטיין, יחד עם שמאי, רינת ארדיטי, יואב לוי, רן צוריה ואנשים טובים נוספים, מנהלת את הקהילה, המונה למעלה מעשרת אלפים חברים, ומסייעת לאוכלוסייה המבוגרת בכל דרך אפשרית. הפעילות מגוונת וכוללת בין היתר עזרה ברכישת תרופות ומוצרי בסיס ועד ניקיון בתים וביקורי בית. "הקהילה שלנו משנה את היום יום של האזרחים ותיקים העריריים ופועלת על בסיס אהבת חינם וקיימות, בהתנדבות מלאה של החברים", היא מסכמת.

רוצים להיות חלק מקהילה מצילה אזרחים ותיקים בפייסבוק? לחצו כאן >>

גיבורי השנה - זאב (צילום: mako)
צילום: mako

יד אליהו לזולת: אמבולנס שמגשים חלומות לאזרחים ותיקים

זאב טפר הקים את "יד אליהו לזולת - המרכז הארצי למען אזרחים ותיקים וניצולי שואה" על שמו של סבו, אליהו. "כשסבא היה בן 95 נהגתי ללוות אותו בכל הפרוצדורות הרפואיות שהוא נדרש וגיליתי כמה המערכת לא מסבירה פנים לאוכלוסייה המבוגרת. הקושי שהאזרחים ותיקים נאלצים להתמודד איתו הוא בלתי אפשרי".

לאחר שסבו נפטר, החליט זאב להרים את הכפפה ולסייע לאוכלוסיית האזרחים ותיקים וניצולי השואה בישראל.  במסגרת פעילות 'יד אליהו לזולת', מסייע זאב לאזרחים ותיקים בכל רחבי הארץ במספר דרכים. הוא עוזר עם השאלת ציוד כמו כיסאות גלגלים ומסכות חמצן, מביא אותם עד לבית הקשיש וגם מסייע עם ארגון של חיתולים ומוצרי ספיגה למבוגרים בחינם.

בנוסף, יזם טפר את 'אמבולנס למען אזרחים ותיקים' שמעניק טיפולים רפואיים והובלה לבתי חולים ללא עלות, וגם מסייע להגשים למבוגרים חלומות קטנים. "היה מקרה שבו קיבלנו בקשה של מבוגר בן 96 שלא יצא מהבית מספר שנים וחלם לבקר בחרמון. יצאנו עם האמבולנס ובליווי רופא והגשמנו לו את החלום".

רוצים להצטרף למעגל הנתינה של יד אליהו לזולת? לחצו כאן >>

גיבורי השנה - עליזה (צילום: shutterstock)
צילום: shutterstock

זהב בדורות: מנגישים לוותיקים פעילויות חברה, תרבות ופנאי

עליזה אלקיים עבאדי מקריית ים מקדישה את זמנה ומרצה למען אזרחים וותיקים במסגרת הקבוצה שהקימה - "זהב בדורות". "יזמתי את הרעיון של מסגרת תרבות, חברה ופנאי מתוך צורך חברתי", היא מסבירה. "רציתי להעניק לאוכלוסייה מבוגרת, מגיל 50 ועד גיל 100, מסגרת של פעילויות העשרה. רשת המתנ"סים של קריית ים לקחה את הפרויקט על עצמה ונתנה לנו קורת גג ומקום לפעול. התחלתי לפנות למרצים ומנחי סדנאות שמגיעים בהתנדבות כדי להעביר פעילויות העשרה לוותיקי קריית ים והסביבה".

במסגרת פעילותה החברתית דואגת עליזה לרווחת התושבים הוותיקים באמצעות פעילויות כמו חוגי צילום ייעודיים לגיל השלישי, סדנאות העשרה והרצאות מרתקות. "אני מנגישה לאזרחים הוותיקים את כל פעילויות החברה, התרבות והפנאי שיש בקריית ים. אני גם דואגת להזמין נותני שירותים כמו עורכי דין כדי לתת לכל אדם את הזכויות שמגיעות לו. המבוגרים רק מחכים להגיע למתנ"סים ולהשתתף בפעילויות. ממש אפשר לראות את העיניים שלהם זוהרות משמחה וזה הכי חשוב מבחינתי".

רוצים להיות חלק מ"זהב בדורות" ולהעשיר את חייהם של ותיקי קריית ים?
נא לפנות לעליזה – 0542901881

לא מצאתם התנדבות שתואמת לתחומי העניין שלכם? בקרו באתר המועצה הישראלית להתנדבות ומצאו מגוון מקומות בהם תוכלו להתנדב!

רוצים להרים לאנשים המדהימים שבכתבה? היכנסו לפרויקט גיבורי השנה 2022 והצביעו להם