מדינה שלמה התרגשה יחד במשדר "גיבורי השנה" של קשת ומפעל הפיס שבמסגרתו נבחרו 40 גיבורות וגיבורים ישראליים אשר מקדישים את חייהם לטובת האחר. הצפייה בגיבורים ובסיפוריהם מעוררי ההשראה לא השאירה עין אחת יבשה, וגרמה לכולנו להעריך מחדש ולהפנות זרקור לתרומתם הגדולה לקהילה ולמדינה. לצד זאת,  בל נשכח שגם ביום-יום, בשגרה, ישנם אנשים שתורמים מעצמם למען האחר, כמו עשרות אלפי המלגאים של מפעל הפיס שפועלים במסגרת התנדבויות, שלפעמים משנות חיים.

עשרות אלפי המלגאים מהווים ראש חץ במאמץ לתרומה לקהילה ולחברה בישראל, כשהם עוסקים בכלל תחומי החיים ובכל מקום בארץ. מדובר בתוכנית רחבה שמגיעה לכל נקודה בישראל, מה שהופך את מפעל הפיס למחלק המלגות הגדול במדינה. "מפעל הפיס מנהל את מערך המלגות, בשיתוף הרשויות המקומיות, מרכז השלטון המקומי ומרכז המועצות האזוריות. ניהול מערך המלגות כולל בתוכו את ניהול מערך המתנדבים הגדול ביותר במדינת ישראל", מספר ארז גרניט, מנהל אגף המלגות במפעל הפיס.

המלגות מחולקות באמצעות שיתופי פעולה עם למעלה מ-230 רשויות מקומיות מדי שנה, ובאמצעות שיתופי פעולה עם משרדי ממשלה שונים ובניהם משרד החינוך, הביטחון, הפנים, העלייה והקליטה, המשרד לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל, הרווחה, הבריאות ועוד. וכן, גם אתם יכולים לקחת חלק בתוכנית ולתרום לחברה הישראלית מכל הלב.

פוטנציאל עצום לבניית כוח חברתי משמעותי ולהצמחת מנהיגות צעירה

"תוכנית המלגאים מבטאת את חזון מפעל הפיס, שרואה באלפי סטודנטים פוטנציאל עצום לבניית כוח חברתי משמעותי ולהצמחת מנהיגות צעירה, בדגש על ערי הפריפריה החברתית והגיאוגרפית של ישראל. החזון נובע מהרצון של מפעל הפיס לפעול לקידום ההשכלה הגבוהה בישראל, לקידום המעורבות החברתית של סטודנטים בישראל ולמימוש רוח ההתנדבות והמעורבות החברתית. היופי הוא שהתרומה לקהילה היא דבר מדבק", מספר גרניט ומדגיש, "אנחנו מייצרים דור של מתנדבים שפועלים למען האחר ולמען החברה הישראלית. זהו דור העתיד - דור מעורב חברתית, דור שאכפת לו, דור שנותן ולא רק מקבל וזו עיקר המהות".

עובדות מפתיעות על לימודים בישראל (צילום: By Deliris, shutterstock)
תוכנית שרואה באלפי סטודנטים פוטנציאל עצום לבניית כוח חברתי משמעותי | צילום: By Deliris, shutterstock

תחומי ההתנדבות הם רבים, מיוחדים ומשמעותיים ונוגעים בחברה הישראלית על שלל גווניה. "אין תחום במגזר השלישי שלא נמצאים בו מלגאים של מפעל הפיס שתורמים לקהילה", חורץ גרניט. אם תרצו להתנדב עם נוער בסיכון לדוגמה, תוכלו להשתתף בפעילות ייחודית של גלישת גלים במסגרת עמותת "הגל שלי", כחוויה מעצימה לבני הנוער. במסגרת פעילות אחרת של "סיירת סחב"ק", סטודנטים מגיעים לפארקים ולגינות הציבוריות ומשמשים כ"אח גדול" לבני הנוער שמשוטטים שם בשעות הערב, תוך שהם מסבירים להם על הסכנות שבשימוש בסמים ובאלכוהול. בתוכנית "הבורג החסר" לדוגמה, הסטודנטים עוברים הכשרה ייחודית בתחום הנגרות והשיפוץ ומנחים קבוצות בני נוער בתחום. וזה רק על קצה המזלג, טעימה מקשת ההתנדבויות הרחבה שתוכלו לבחור.

להגיע ולדאוג לכל אזרח ותיק

תחומי ההתנדבות מחוברים לצרכי החברה הישראלית העולים מהשטח. בתקופת הקורונה לדוגמה, הוצפה מצוקת בני הגיל השלישי והצורך בהפגת בדידותם. במסגרת תוכנית "מתחברים לשורדים", מלגאים עורכים מיפוי מעמיק של כלל שורדי השואה ברשויות ובמידת הצורך מתחברים אליהם, מבקרים אותם בבתיהם ומסייעים להם. ההתנדבויות משלבות גם פעילויות והנאה, כמו בפרויקט "מבשלים בגיל", שבמסגרתו נפגשים סטודנטים עם אזרחים ותיקים על מנת להפיק ספר מתכונים קהילתי משותף.

התרומה לבני הגיל השלישי לא נגמרת רק שם, וישנן תוכניות שלמות בתחום הסיעוד שנועדו לתמוך בהם. במסגרת התנדבות בהוסטלים שיקומיים בתחום בריאות הנפש, סטודנטים וסטודנטיות לסיעוד מבית החולים וולפסון מתנדבים בליווי ותמיכה פרטנית, כמו גם בהפעלות קבוצתיות בתחום בריאות הנפש. ישנן תכניות רבות נוספות להפגת בדידות בבתי חולים ובקרב אזרחים ותיקים המטופלים בקופות החולים, כשהמטרה היא להגיע ולדאוג לכל אזרח ותיק בתקופה זו.

אחד מעקרונות היסוד בתוכנית הוא חיבור הסטודנט לקהילה שאליה הוא שייך. תכנית "רמת נגב נותנת לחייליה", היא ביטוי מושלם לעקרון זה, כשמטרתה היא לשמור על קשר עם חיילי המועצה האזורית, ולחבר אותם למועצה ולמרכז הצעירים כמקום משמעותי בשחרורם. המלגאים בתכנית פועלים ליצירת תחושת שייכות של חיילים למועצה, ובכך מחזקים גם את שייכותם שלהם. בתוכנית אחרת, "מיזם 'בבניין'", ממונה נציג בניין שמסייע לצרכי השכנים, מארגן פעילויות קהילתיות בחגים, מסייע בחיבורים בין דוריים ומעודד פעולות קהילתיות משותפות.

שיתוף הפעולה עם המועצות האזוריות הוליד שלל תכניות ייחודיות, ובניהן גם את התוכנית "שורש הזהב". במסגרת התכנית הזו הסטודנטים יכולים לנהל ולהוביל פרויקט למען האזרחים הוותיקים ביישובים. בנוסף לכך, ניתן להתנדב בתכנית "גינות קהילתיות" ולהקים מתחמים משותפים לטובת הכלל, מתוך תקווה לסייע לקהילות להפוך לבעלות תודעה סביבתית.

אז איך אפשר להצטרף לתוכנית המלגאים?

אם אתם סטודנטים לתואר ראשון, לתואר שני, לתעודת הוראה או לימודי הנדסאים, תוכלו לפנות למוסד הלימודים או למרכז הצעירים ברשות המקומית שלכם לצורך קבלת פרטים, וגם אתם תוכלו לקחת חלק בפעילות מבורכת זו.