פרויקט "גיבורי השנה" של מפעל הפיס וקשת 12 יגיע לשיאו הערב (26.9) וההיערכות בשיאה. במשדר חגיגי שישודר בקשת, ייחשף הזוכה הגדול בתואר "גיבור השנה" וסיפורם מעורר ההשראה של גיבורים נוספים יסופר בהרחבה. מנכ"ל מפעל הפיס, בני דרייפוס, מתקשה להסתיר את ההתרגשות: "המסר הכי משמעותי הוא שלא משנה בן כמה אתה, כמה אמצעים יש לך, מה ההשכלה האקדמית שלך או אם אתה בעל מוגבלות – כולם יכולים להשפיע ולשנות את הסביבה בכל תחום שקרוב לליבם", הוא מסביר ומדגיש, "זה צריך לבעור בך מבפנים. אלו האנשים שמגיע להם צל"ש". 

במסגרת היוזמה הייחודית, נבחרו גיבורות וגיבורים ישראלים שמקדישים את חייהם למען האחר, במטרה להפוך את החברה הישראלית ואת המדינה למקום טוב יותר. תחומי התרומה לקהילה מהם נבחרו הגיבורים הם מגוונים ורבים. "אתה יכול להיות ילד שמשתחרר מהצבא ומייצר פעילות למשפחות לילדים עם מוגבלויות או להיות כבד ראייה ולהקים מרכז מטורף כמו "אלמנרה", מסביר דרייפוס ומוסיף, "את יכולה להיות גם פשוט מישהי שאוהבת לבשל, ולייצר מזה פעילות להעצמת נשים. המגוון הרחב של האפשרויות דרכן אפשר לתרום הוא משמעותי".

בני דרייפוס (צילום:  איקי מימון)
בני דרייפוס, מנכ"ל מפעל הפיס | צילום: איקי מימון

לבטא את הטוב שקורה בישראל

החזון ליוזמה הגיע מתוך הרצון של מפעל הפיס וקשת 12 לבטא את הטוב שקורה במדינה. "רצינו לחשוף ולהראות לעם ישראל שיש הרבה מאוד דברים טובים שקורים כאן", מסביר דרייפוס. לדבריו, משבר הקורונה רק חיזק את הנקודה הזו. "התקופה של הקורונה חידדה את עשיית הטוב – אנשים יצאו מעצמם, הסתכלו ימינה ושמאלה ונחלצו לעזור לשכנים ולהתנדב בסביבה הקרובה להם. הקורונה העצימה את הצורך להבליט ולהציג את האנשים הללו בקדמת הבמה".

 "מפעל הפיס חשב שנכון לשים בקדמת הבמה את מיזמי ההתנדבות ואת ערך ההתנדבות ולהראות לעם ישראל כמה טוב יש במדינה וכמה כל אחד מאיתנו יכול לעשות כדי להשפיע על הסביבה בה אנו עובדים וגרים", מתאר דרייפוס, "אלו אנשים שעושים את זה מכל הלב וללא תמורה, מתוך אהבה גדולה לעם ישראל".

"גם אם נראה שאף אחד לא שם לב, תדעו שיש לכם השפעה ואנחנו רואים אתכם"

לאחר הליך בחירה ארוך ומקצועי, במסגרתו התבקשו גם הגולשים להצביע בממשק חגיגי, הגיעו 40 גיבורות וגיבורים לשלב האחרון, כשמתוכם יבחר הזוכה הגדול במשדר. עשרת המועמדים בהם יתמקד המשדר נבחרו משלל תחומים ומגזרים. "החלטנו להבליט אותם בגלל שראינו את המשמעות וההשפעה שלהם על החברה", מסביר דרייפוס.

ההתעניינות מהציבור הייתה גדולה מאוד, מה התבטא בהצבעות רבות בממשק הגיבורים באתר והוביל לתחרות קשה מאוד. "זה מאוד קשה לבחור בגיבור אחד והשאלה מי יגיע למקום הראשון או השני היא פחות משמעותית בעיניי. מה שחשוב הוא לייצר תודעה שגם לפריים טיים מגיעים אותם אנשים שעושים טוב לחברה הישראלית".

לדבריו, לחיבור האישי של המתנדב לפעילות יש משמעות גדולה. "הדבר חשוב ביותר בעיניי הוא שאנשים יעשו ויתרמו במקום שקרוב לליבם, כי אם זה יוצא באמת מהלב, זה גם נכנס ללבבות של אחרים", אומר דרייפוס ומחדד, "גם אם מרגיש לפעמים שזה מדשדש ולא מתרומם, וגם אם נראה שאף אחד לא רואה אתכם או לא שם לב, תדעו שיש לכם השפעה ואתם נוגעים באנשים - אנחנו רואים אתכם".

גאל קימרשלק גיבורי השנה (צילום: אור סיט)
"החלטנו להבליט אותם בגלל שראינו את המשמעות וההשפעה שלהם על החברה" | צילום: אור סיט

הכירו את הדר קס (צילום: אור סיט)
"אם זה יוצא באמת מהלב, זה גם נכנס ללבבות של אחרים" | צילום: אור סיט

בואו להכיר את 40 הגיבורות והגיבורים של ישראל>>

מעודדים תרומה לקהילה בכל עת

המשדר הוא לא היוזמה היחידה שבמפעל הפיס מקדמים לטובת החברה. "מפעל הפיס מחובר מאוד לתחום. אנחנו מעודדים התנדבות דרך ארבעים אלף המלגאים שלנו ומחייבים בשעות התנדבות לקהילה", מספר דרייפוס ומרחיב, "הדבר שהכי מרגש אותנו הוא כשאנחנו רואים שאנשים מתחילים להתנדב וזה לא עוזב אותם. זה הערך המשמעותי ביותר שמפעל הפיס רוצה להעניק לחברה הישראלית".

בשגרה, ההתנדבות שמקדמים מפעל הפיס ממוקדת במספר תחומים: "מיקדנו את עצמנו בשילוב אנשים עם מוגבלויות בחברה ובשוק התעסוקה בפרט, בהעצמה של נוער בסיכון ובהפגת הבדידות לקשישים בגיל השלישי והרביעי", מסביר דרייפוס ומספר, "אלו פרויקטים שאנחנו עושים בשגרה, כל השנה, וגם בפרויקט גיבורי הפיס אנחנו רואים המון יוזמות מרגשות באמצעות אותם המתנדבים".

פרויקט גיבורי השנה מהווה אבן דרך משמעותית, כחלק מחגיגות 70 השנה למפעל הפיס. "הפרויקט הזה מסמל עבורנו נקודה שמייצגת את מפעל הפיס כחלק מהחברה הישראלית, כגוף שרוצה ותומך באותן פעילויות פילנתרופיות וכגוף שיודע לזהות את הצרכים של החברה הישראלית", מתאר דרייפוס ומסכם, "היכן שהיו נזקקים, אנחנו היינו שם והתייצבו ראשונים. גם בפרויקט הזה, חשוב לנו להראות שקורים דברים טובים במדינה – וקורים. אני מקווה שיהיה מרגש ומוצלח".