״בשירות הצבאי שלי נפגשתי לראשונה עם העוצמות של הים ומאז אני נמצא לידו", מספר עילי פרבשטיין, אחד ממייסדי עמותת "בית על הים", בסרט קצר שתיעד אותו במהלך יום פעילות בעמותה. עילי נבחר להיות אחד מ-40 גיבורים וגיבורות במסגרת "גיבורי השנה של קשת ומפעל הפיס", פרויקט מיוחד שמביא אל מרכז הבמה אנשים מיוחדים שבוחרים לעשות טוב למען הקהילה. בחודשים הקרובים, ייחשפו באתר mako ובערוץ 12 סיפורים של גיבורים וגיבורות נוספים, שלכולם מכנה משותף אחד - נתינה מעוררת השראה מבלי לבקש או לצפות לתמורה.

"בית על הים" היא עמותה צעירה העוסקת בתחום החינוך והטיפול באמצעות הים. המטרה המרכזית היא לתת כוחות התמודדות ולהעצים בני ובנות נוער המגיעים מאוכלוסיות "מיוחדות", הכוללת ביניהן בני ובנות נוער במצבי סיכון ונערים ונערות עם צרכים מיוחדים. הפעילות מתמקדת במשתתפים בעלי צרכים מיוחדת אך משלבת גם את בני משפחותיהם מתוך תפיסה הוליסטית, שכדי לחזק את אותו הנער או הנערה, יש לחזק גם את כל סביבתם. הים, הגלישה והשיט בפרט משמשים כמתווך בתוך הפעילות.

בית על הים (צילום: אור סיט)
להעצים בני ובנות נוער המגיעים מאוכלוסיות "מיוחדות" | צילום: אור סיט

"בפועל, מה שאנחנו עושים זה להנגיש את הים לאוכלוסיות מיוחדות ולאוכלוסיות מוחלשות", הוא מספר. "אני מאמין שכדי לחזק בנאדם, אנחנו צריכים לחזק גם את הסביבה שלו. מה שנורא מיוחד בפעילות שלנו זה שבעצם אנחנו לא עובדים רק עם אותו נער או נערה עם צרכים מיוחדים, אנחנו עובדים עם כל המשפחה שלהם".

"זה מקום שאנחנו יכולים להגיע אליו כמשפחה וכל ילד מוצא את המקום שלו", מספרת דגנית אטיאס דקל, אמא של דורון שלקוח חלק בפעילות העמותה כחניך. "זה לא שהאחים שלו מתלווים אליו לפעילות של צרכים מיוחדים וזה מה שבעצם מדהים בתוכנית הזו".

בית על הים (צילום: אור סיט)
"זה מקום שאנחנו יכולים להגיע אליו כמשפחה וכל ילד מוצא את המקום שלו" | צילום: אור סיט

"אנשים בדרך כלל מחכים לחמישי בערב כדי לצאת לסוף שבוע אבל אני מחכה בחמישי בערב ליום שישי  כדי להגיע לפה", מסכם פרבשטיין ואומר: "הקסם הזה מתחיל מצוות המתנדבים שלנו שמונה 45 אנשים, וממשיך עם המשפחות שמגיעות עם אנרגיה חיובית וחיוך".

צילום, בימוי ועריכה: אור סיט | הפקה: גאיה אקרמן