ארבעה ימים לבחירות, המחנה הממלכתי בראשות בני גנץ עומד על 11-12 מנדטים ונדמה כי האיחוד בינו לבין גדעון סער ותקווה חדשה, עם הצטרפות הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט כשחקן חיזוק, לא מספקים את המספרים להם קיוו השלושה.

איזנקוט הודה הבוקר, "קיוויתי שהתוצאה בשלב הזה תהיה יותר גבוהה. המבחן בעוד חמישה ימים ואנחנו עושים מאמץ גדול כדי שההישג יהיה גבוה ככל האפשר, שזה המפתח לבניית ממשלה ולהשגת יציבות".

"החלופות בעייתיות. מתקשה מאוד לראות את יאיר לפיד, שאני מעריך אותו מאוד, מצליח להרכיב קואליציה. באשר ל-61 לנתניהו, זאת תהיה ממשלה קיצונית עם חופש פעולה צר מאוד ועם מרכיבים בקואליציה שיש בעיה בתפיסות העולם שלהם, בתפיסת המנהיגות שלהם וגם בתפיסת המציאות שלהם, מה שיוביל את מדינת ישראל למקום מאוד בעייתי".

הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ הזהיר השבוע מפני מלחמת אזרחים שתפרוץ אם איתמר בן גביר יצטרף לממשלה וינסה להוציא לפועל את רעיונותיו. לכך הגיב איזנקוט, "אם זו אזהרה - זה בסדר, אבל אני מקווה מאוד שלא נגיע לשם. אני חושב שאנחנו רחוקים משם. אני נותן קרדיט למנהיגות ולאזרחי ישראל, שיודעים לראות את המאחד ולא את המפריד".

גנץ אמר שאם נתניהו ינצח אפשר להזמין אותו לראיון סיכום המדינה. אתה מסכים לזה?
"סיכום המדינה אני לא רואה, אבל כן מציאות רעה מאוד שתדרדר את מדינת ישראל בכל המישורים: גם הפנימי, גם האזורי וגם הבינלאומי. שמענו מה אומרים גורמים אמריקאיים, אבל זה לא השיקול המרכזי. השיקול המרכזי זה היכולת לקדם את האינטרסים הלאומיים של ישראל. ממשלה עם בן גביר, סמוטריץ' ונתניהו שעומד למשפט, לא יכולה להוביל את ישראל לשום כיוון נכון".

עבדת תחת נתניהו כרמטכ"ל. מה אתה יודע להגיד לנו עליו שאנחנו לא יודעים?
"הוא בחר בי ופעלתי תחת הממשלה שלו. קידמנו את הלחימה בהתבססות האיראנית, סיכול המנהרות, הלחימה בדאע"ש והבסת טרור הסכינים. פעלנו בשיתוף פעולה טוב מאוד, יחד עם זאת לא יעלה על הדעת שבמדינת ישראל יהיה איש ציבור, בוודאי לא ראש ממשלה, שנאשם בפלילים ועומד למשפט. זה לא נכון מבחינה מוסרית, ציבורית ומעשית. לא רואה איך נתניהו הולך להתעסק במשפט שלו בבוקר ובערב בענייני הביטחון הלאומי".

איזו אלטרנטיבה גנץ מציע? גם לו אין ממשלה עם מספרים כאלה.
"הפוליטיקה הישראלית נכנסה למיצר. לכן יש חמישה סבבי בחירות בתקופה קצרה מאוד. להבנתי האפשרות היחידה לעבור את תקופת הביניים הזאת זה הישג משמעותי מאוד של המחנה הממלכתי בראשות גנץ ובניית ממשלת אחדות שתקיף את המפלגות המרכזיות. מעבר לזה, אני מתקשה לראות פתרון פוליטי".

איתמר בן גביר (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
"רטוריקה שלא מחוברת למציאות". איתמר בן גביר | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מספר חמש בציונות הדתית, צביקה פוגל, אמר שעדיף ממשלה עם סמוטריץ' ובן גביר מאשר עם גנץ שתומך במפלגות הערביות.
"אלה אמירות מסוכנות, על גבול ההזויות. שמעתי את חבר הכנסת פינדרוס אומר שהם מעדיפים לשבת עם אחמדינג'אד ולא עם המחנה הממלכתי. אלה אמירות שמעידות על גודל השבר בחברה הישראלית. אי אפשר להתייחס ברצינות לאמירות מהסוג הזה".

יש משהו עמום קצת במסרים שלכם. אתם בעד שתי מדינות? נגד?
"הקמת המחנה הממלכתי לא הייתה מיתוג מחדש של מפלגה או חיבור בין שתי מפלגות, אלא ביטוי של רעיון עם תפיסה חברתית-פוליטית ומחויבות לאזרחי המדינה. זה משהו שנפרם במציאות הישראלית בשנים האחרונות. רצינו להביא עמדות במרכז שאומרות שהמציאות שנתניהו מוביל אליה עם הקואליציה שלו זה גלישה למדינה דו-לאומית, שזה מבשר רע מאוד. ההצהרה של לפיד באו"ם על שתי מדינות לשני עמים בעת הזאת זה גימיק, נטול הקשר, דבר שלא עומד על סדר היום. המנהיגות הפלסטינית חלשה מאוד, חמאס נמצא ברצועת עזה והמציאות הפנים ישראלית לא מאפשרת את זה".

אם נתניהו משיג 61 מנדטים, מתקשר אליכם ואומר: זה או בן גביר או גנץ בממשלה, מה תאמרו לו?
"הוא כבר אמר שיבנה את הקואליציה שלו עם בן גביר ולא יישב עם גנץ ולפיד. לכן, צריך להאמין לו במקרה הזה ולהבין את המשמעות למדינת ישראל. המשמעות רעה מאוד, זה מדרון חלקלק, גם במישור הפנימי, גם בחוסן הלאומי אבל בעיקר ביכולת להתמודד עם אתגרים. מרכיב קואליציוני מרכזי אומר את הדבר הבא: אני בעד פירוק המנהל האזרחי, פירוק הרשות הפלסטינית והפסקת שירות חובה לנשים. סמוטריץ' רוצה להיות שר ביטחון, אלא שבשנת 2017 בתקופתי כרמטכ"ל קרא לגברים הדתיים לא להתגייס לצבא בעקבות פקודת השירות המשותף. אלה השרים שיהיו בממשלה שלו וברור לגמרי לאן זה ילך".

הסכם הגז עם לבנון נחתם אתמול ולדברי איזנקוט, "ההסכם הוא הסכם נכון. הוא לא הסכם היסטורי, לא דומה להסכם השלום עם מצרים ועם ירדן, אבל הוא נכון מבחינה גיאו-אסטרטגית. מבחינה כלכלית אפשר להתווכח, אבל אני חושב שההסכם סביר. יש שמירה על הריבונות הישראלית והחתימה היא דבר נכון וטוב למדינת ישראל במציאות בזירה הצפונית".

תסביר את הדנ"א הביטחוני שלכם. הצד השני מדבר במסרים ברורים: נחזיר את המשילות, נפעל יותר נגד הטרור.
"בן גביר אשף תקשורת ויודע להגיד את זה במשפטים קצרים ולא מחוברים למציאות. אנחנו מציעים את הדרך הנכונה. להביא את מדינת ישראל למקום שהיא נמצאת בו היום זו תבונה מדינית ועוצמה צבאית, לא רטוריקה שלא מחוברת למציאות ונשמעת לי על גבול ההזייה. אנחנו מציעים לחזק את החוסן הלאומי של מדינת ישראל, לייצב את שיטת הממשל ולהחזיר את הביטחון האישי בדרום ובצפון. אתמול הסתובבתי בדרום תל אביב וראיתי עשרות, אולי מאות, של אנשים זרוקים שם עם סמים. התבצעו רכישות סמים מתחת לתחנת המשטרה. הייתי בגן ילדים שבתוכו היו נרקומנים".

כבר שנה הממשלה בתפקיד, למה היא לא טיפלה בזה?
"היא ניסתה לטפל בזה. צריך לעשות טיפול הרבה יותר משמעותי. מה שנדרש פה זו תוכנית חירום לאומית שתעמוד במישור אחד עם הטיפול בגרעין איראן ובדיוק של החיזבאללה. צריך להקצות משאבים גדולים מאוד, להכפיל תוך עשור את המשטרה ולהחזיר אנשים טובים שפרשו".

אם ביטחון הפנים כל כך חשוב לך, למה לא באת בתחילת הקמפיין ואמרת שזה תפקיד שאתה רוצה?
"זה לא אני, לקפוץ ולהגיד שאני רוצה תפקיד. זה לא הדנ"א שלי. ב-41 שנים, ממ"כ עד כרמטכ"ל, מעולם לא ביקשתי תפקיד. הצטיינתי בתפקיד שלי ונקראתי לתפקיד הבא. אעשה כל תפקיד שיחזק את מדינת ישראל. אם יחשבו שאני האיש המתאים ביותר לקחת את האתגר הזה, אקח אותו כמו אתגרים אחרים. לא חשבתי שנכון למתג את עצמי ולהגדיר שאני אקח את המשרד לביטחון פנים".

ולסיום, מתחרט שנכנסת לפוליטיקה?
"לא מתחרט. לא נכנסתי לחודשיים אלא לדרך ארוכה. אני מתנסה ולומד. בעוד חמישה ימים נעשה איזשהו סיכום ביניים, מתוך הבנה שזו דרך ארוכה".