יותר מתשע שנים חלפו מאז נחטף אורון שאול על ידי חמאס במהלך מערכת צוק איתן. לאורך השנים, לצד משפחת שאול, משפחות נוספות ניהלו מאבק להשבת יקיריהן, בהן משפחת גולדין שבנם סגן הדר גולדין נחטף גם הוא באותה מערכה, ומשפחות הישראלים הנעדרים אברה מנגיסטו והישאם שעבאן א-סייד.

בתור מי שעבר יחד עם משפחתו שנים ארוכות של מדורי גיהנום בניסיון להבין מה עלה בגורל החטופים ובחינת האפשרויות לקיים עסקת שבויים, התמונות והעדויות של משפחות השבויים והנעדרים בשבועיים האחרונים לא זרות לאבירם שאול, אחיו של אורון. "כל מה שרואים כעת זורק אותי אחורה. ירון בלום שיושב כאן באולפן היה חלק מהמאמצים להחזיר את אורון, הדר ושאר האזרחים", פתח את דבריו.

"תודה רבה שהזמנתם אותי לפה. חשוב להגיד שכרגע הפוקוס הוא על המשפחות שנמצאות ברגע הכי קשה שלהן, אבל יש כאן עוד משפחות של חיילים ואזרחים שנמאים בסיוט הזה המון שנים. אם מישהו שכח, אורון נחטף. אני פה כדי למנוע את הניתוק בין צוק איתן לחרבות ברזל, ורוצה שהמאמצים יהיו להביא בחזרה הביתה את אורון".

יצרתם קשר עם המטה של גל הירש.
"כן, אנחנו יצרנו כבר קשר, לא חיכינו לטלפון. אחרי כמעט עשר שנים אנחנו כבר לא מחכים".

ומה אומרים לכם שם?
"דובר צה"ל מדבר על חטופים שנמצאים בעזה, ובתור אחיו של אורון אני רואה את זה והלב שלי מצטמק. אורון לא נחטף בחלל או בסינגפור, הוא בעזה ואנחנו יודעים שחמאס חטפה אותו. הקשר הזה חייב להיעשות".

אחיך הוכרז כחלל ואתה לא חרד לגורלו או למה אוכל, אבל יש משפחות שחרדות ליקיריהן. מה אתה יכול ללמד אותן בקשר למדינה?
"קודם כל, אם אמא שלי הייתה יושבת פה, היא הייתה אומרת שהיא לא בטוחה שאורון לא בחיים. אני חושב שהדרך היא לא בחיבוקים ונשיקות, כדי להביא את כולם הביתה צריך לצאת החוצה ולהרעיד את המדינה הזו. המשפחות בסערת רגשות, אבל אחרי תשע שנים הבנתי שאם לא תצא החוצה עם עוצמה ורוח כמו שרואים היום במטה המאבק למען החטופים והנעדרים, זה פשוט לא ייקרה. יש מי שיחשוב שמה שאני אומר לא הגיוני, אבל אחרי עשר שנים אני מחפש תשובות ולא הגיון. הלכתי לדובר צה"ל לברר אם אורון, הדר ושאר האזרחים חלק מהמאמצים כדי לאתר אותם, כי יש משמעות להכרזה הזו של דובר צה"ל".

מי שהיה מתאם השבויים והנעדרים ומלווה עד היום את משפחת שאול וישב באולפן הוא ירון בלום שהתייחס לסוגייה. "אין מצב שבעסקה הזו הם לא יכללו, אין מצב כזה, זה לא יהיה ולכן מזכירים את זה".

אבירם התייחס למסרים שקיבל מהמשפחות שחוות כעת על בשרן את מה שהוא ומשפחתו חווים במשך קרוב לעשור. "העובדה שאנחנו נמצאים במקום הזה היא כי היינו רק שתי משפחות, וכיום זה הרבה יותר משתי משפחות. אומר בצורה עדינה, היה קל לטאטא אותנו מתחת לשטיח והיום זה יהיה מאוד קשה לעשות את זה. צריך לצאת החוצה ולהרעיד את המדינה כדי להחזיר אותם הביתה. אני שומע אימהות במטה שאומרות לי בצורה ברורה שהן מצטערות שלא עשו יותר בשביל אורון. קיבלתי אפילו מסר שהילדים שלהם נחטפו גם כדי שאורון יחזור הביתה. יש כאן 200 משפחות שמבינות את הסיטואציה שבה היינו בה".