יום הזיכרון לחללי צה"ל שייערך עוד 12 יום יתקיים השנה בצל קריאותיאם של הורים שכולים, המבקשים מפוליטיקאים לא להגיע לבתי העלמין. הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט התייחס הבוקר ב"שישי בבוקר" לנושא, וקרא באופן חד משמעי לפוליטיקאים להתייצב. "שרי הממשלה צריכים להגיע, זה יום זיכרון שמאחד את כל עם ישראל. גם אם תהיה אמירה קשה מצד המשפחות צריך לקבל את זה באהבה, גם אם יהיו אירועים לא פשוטים הם צריכים להגיע".

באשר להתנהלות ראש הממשלה ולאיומים הביטחוניים המשתנים תדיר, איזנקוט אמר: "מנהיגות זו היכולת להציב מטרות ולהביא קבוצת אנשים להשיג את המטרות האלו. הוא הציב ארבע מטרות על בתחילת התפקיד והיה אמור להוביל את הממשלה, את המדינה ואת המערכות הביטחוניות אליהן - איראן, סעודיה, כלכלה ומשילות. אני רואה לצערי כישלון חרוץ בהישגים. במציאות מאוד בעייתית של התלכדות איומים, זה מחייב חשיבה אחרת ולקחת את המדינה למקום נכון יותר".

מה זה אומר חשיבה אחרת?
"זה אומר להציב סדר עדיפויות אחר בחברה הישראלית, בעיסוק בין יהדות ודמוקרטיה. הייתי מציע לו להסתכל על העבר שלו כראש ממשלה, במרץ 2014 הייתה ועדת שקד, שהציעה חוק גיוס חדש שדרש סנקציות ויעדים. אבל אז הבטיחו לו החרדים את הפגנת המיליון, ומאות אלפי חרדים יצאו לרחובות כשהם מודיעים שתהיה סרבנות ומרי אזרחי. הוא החליט להקפיא את זה, מתוך הבנה שזה ייצור קרע אזרחי. עברו תשע שנים והצד השני הדמוקרטי עומד עכשיו למבחן גדול.

"לדעתי מה שהוא צריך לעשות זה להוריד את זה לסדר העדיפות הנכון, לטפל באתגרים האמיתיים של המדינה: החוסן החברתי, הביטחון הלאומי, הכלכלה האזרחית והיחסים הבינלאומיים, ולא להניח אקדח על השולחן שצריך לסיים חקיקה עד למושב הבא - אחרת אנחנו נוציא צעדת מיליון וניקח את החברה הישראלית למקום שאף אחד לא רוצה".

כשאתה אומר "אנחנו" זה אומר שאתם חלק אינטגרלי בסיפור הזה.
"בנובמבר בשנה שעברה אמרתי שאם תהיה פגיעה באינטרסים הלאומיים של מדינת ישראל, ייצאו מיליון אנשים לרחובות. אמרתי את זה כי הבנתי אחרי ימים ספורים בכנסת, שלמדינת ישראל אין למעשה את שלושת הרשויות, הממשלה שולטת ביד רמה בכנסת ולכן אם תהיה תגובה - היא תהיה בעיקר ציבורית. אני השתתפתי בכל ההפגנות והסתובבתי בין אנשים, זו לא הפגנה שאורגנה על ידי פוליטיקאים, אולי תבעה לה ארגון ומשאבים שהביאו אותה למה שזה, אבל זו הפגנה אותנטית של אנשים פטריוטים, שנלחמים על פני המדינה. אם זה היה רק רפורמה משפטית לא היינו רואים כל כך הרבה יוצאים לרחובות".

סמוטריץ' ורוטמן אומרים שהפגיעה בכלכלה היא בגלל הפוליטיקאים ואנשי ההייטק שיצאו נגד.
"האמירה הקבועה שלי היא שצה"ל מחוץ לשיח הפוליטי ואני נגד סרבנות - נקודה. הייתי רוצה לראות את הכסף הישראלי מושקע בארץ ולראות פיתוח ושגשוג במדינה. מצד שני יש פה אזרחים שבאופן ספונטני קמים ובאים להגן על המדינה. אני מצטרף אליהם ואני מגיע לא כנואם, אלא אני מסתובב ומדבר איתם. הם דואגים לעתיד המדינה".

מה קורה במו"מ אצל הנשיא?
"בצוק העיתים, מתווה הנשיא הוא היחיד שמונח על השולחן וצריך לתת לו להצליח. כל אלה שרוצים ללחוץ קדימה ולנתק מגע, האלטרנטיבה היא גרועה מאוד ורצוי לא להגיע לשם. לכן הדבר הרצוי הוא לתת למתווה הנשיא להתקדם, לא הייתי קוצב את זה בזמן, אלא להידבר בידיים נקיות מתוך רצון להעביר את זה חזרה ממהפכה משטרית לרפורמה. הייתי נותן לנתניהו את אותה הצעה כמו שדיברו במרץ 14 על גיוס חרדים, שזה אירוע שאני מזדהה איתו במאה אחוז של שוויון בנטל".

הרבה אומרים שבני גנץ ייכנס לקואליציה, מה אתה אומר?
"לבני גנץ הוצע להיות ראש ממשלה בעבר והוא דחה את זה, הוא עמד במבחן הזה. הוא אמר פעם אחר פעם שנהיה אופוזיציה לממשלה ולא למדינה ושנתמוך פונקציונלית בכל דבר שיקדם את האינטרסים הביטחוניים. היו בחירות לפני ארבעה חודשים שהסתיימו בצורה חדה וברורה, צריך לתת לממשלה למשול ולעשות את הדברים הנכונים. הצטרפות לממשלה לא עומדת על הפרק עוד לפני הבחירות ואחרי".

אתמול היה הסרטון של בנות האולפנה, מה דעתך בנושא?
"זה לא ראוי, אבל צריך להבין שזה נשים צעירות ברגע של הומור, מצד אחד זה לא ראוי וצריך להגיד להנהלה של האולפנה ולעשות פעילות חינוכית. מצד שני צריך לשים דברים בפרופורציות".