בסקר חדש שנעשה בידי חברת קוסמטיקה, 7000 נשים מ-7 מדינות שונות נשאלו על נושאי קריירה והורות, כששליש מהנשים הודו שהן מרגישות שמאז שהביאו ילדים לעולם, הקריירה שלהן התחילה להתמוטט. צמד המנחות ששמעו את הדברים לא יכלו להסתיר את הכעס על הנושא: "חבל על התקציב, באמת יכלו להשקיע את הכספים על הסקר הטיפשי הזה לילדים רעבים באפריקה".

גלית המשיכה: "הרי זה ברור, לא היה צריך לעשות סקר שאין דבר יותר קשה מלשלב בין השניים, אבל זה אפשרי. אני בת 50 והקריירה שלי התחילה בגיל 17. היום יש לי ילדות בנות 23 ו-17 והן חיות ובריאות. זה מרתיח אותי כי זה עוד הפעם לשים תקרת זכוכית ולהגיד לנשים – 'בשביל מה לך להתחיל בכלל? שבי בבית ותטפלי בילדים, הבעל יפרנס'".

"עכשיו יש לך גם את הטבעת על האצבע, שני ילדים שמחזיקים אותך בבית ואין לך כסף משלך. בסוף בגלל אלימות כלכלית את נשארת בנישואין. אסור להביא את הסקר הזה, אני ממש רותחת. אז עשיתי ויתורים כמו לראות פחות חברות, ישנתי פחות והייתי צריכה לשלב, כי לא היה לי כסף בהתחלה למטפלות, אבל עשיתי את זה. לאישה עם קריירה יש את ההישגים שלה. לפחות זה משהו שהוא שלנו והוא לא קשור לילדות ולבעל, זה הישגים שלנו".

אילנית ששמעה את הדברים הסכימה והוסיפה: "החיים הם דבר קשה, במיוחד לנשים וזה לא סוד. אנחנו צריכות לשלב, והפמיניזם הביא איתו עוד דברים שאנחנו צריכות לעשות בתור נשים בנוסף ולא במקום. החיים הם קשים לנשים, ואני מסכימה מאוד שהסקר הזה מוריד כי הוא אומר לאישה שמתחילה את החיים: 'עזבי כפרה זה גדול עלייך, אל תנסי אפילו'. אני רציתי קריירה ולא רציתי לוותר, הילדים שלי הביאו לחוויה שלי את הרצון רק להיות יותר טובה, להראות להם שאני יכולה ואני משיגה. וזה שוחק ואני גמורה עייפה עם שלוש פריצות דיסק, אבל בחיוך. סבלתי בכיף".

יעלית שהביאה את הסקר לפאנל אמרה: " אין דבר שאנחנו מסכימות עליו יותר מי זה שלאישה, לא משנה מי היא ואיפה היא גרה, צריך שיהיה לה את הכסף שלה. אני מבחינתי ובמהות שלי מאמינה שעצם החיים שלי ולמי שאני יש אמירה חברתית מסוימת. אני הבנתי שגדול עלי לעשות גם וגם, אני לא מסוגלת לשלב, ואני תוהה אם אני בכלל רוצה את זה. זה לא נשמע לי סיפוק, זה נשמע לי עינוי שהחברה שכנעה אותי שזה סיפוק. הסקר הזה נותן לנו את הבחירה הזאת".

יעלית רגב (צילום: מתוך "גלית ואילנית", קשת 12)
"זה לא נשמע לי סיפוק, זה נשמע לי עינוי שהחברה שכנעה אותי שזה סיפוק". יעלית רגב | צילום: מתוך "גלית ואילנית", קשת 12

אילנית סיכמה את הנושא: "זה לא מה שהוא אומר הסקר הזה, את אומרת את זה מנקודת המבט שלך. אבל בשורה התחתונה הוא בא להגיד 'לכי קני קרם לחות לפנים כי עדיף לך לא לעבוד ולהישאר בבית'".