משבר הקורונה פגע כלכלית בלא מעט עסקים ושכבות באוכלוסייה. השבוע הממשלה החליטה להאריך את הסגר בעשרה ימים כדי לצמצם את עליית התחלואה, כך שהסגר עשוי להמשיך לדרדר את מצבן הכלכלי של אותן קבוצות. ב"גלית ואילנית" היום (שישי), התייחסה גלית גוטמן למשבר הקורונה הכלכלי שפגע בעיקר בנשים, שלפי הנתונים נשים מהוות כ-70 אחוזי מהמובטלים בישראל.

"השבוע החליטה ממשלת ישראל להאריך את הסגר בעוד עשרה ימים", התחילה גוטמן, "וכל יום של סגר נוסף כזה, מזכיר לנו שלצד הקורונה הבריאותית, זו שכולנו חשופים לה והיא תוקפת את כולם ללא הבדל דת, גזע או מין, יש גם קורונה אחרת, שגם היא אולי מסוכנת לא פחות. הקורונה הכלכלית. והיא - דווקא כן מבדילה בין קורבנותיה".

"הקורונה הכלכלית פוגעת בכולנו. אין בכלל שאלה", המשיכה גוטמן, "אבל, מנתונים שפורסמו השבוע עולה שבנשים היא פוגעת יותר. כמה יותר? הרבה יותר. שבעים אחוז מהמובטלים בישראל, בסגר הנוכחי, הן, ניחשתם נכון, נשים. כמעט שמונים וחמישה אלף נשים איבדו את עבודתן בחודש האחרון, בעוד מספרם של הגברים שנשלחו הביתה קטן ביותר מחצי".

פיטורין (צילום: thinkstock)
"גם היום, בשנת 2021, לבוס יותר קל לפטר אישה מאשר גבר" | צילום: thinkstock



"אז מה קרה כאן? איך יכול להיות שתוך פחות משנה ושלושה סגרים, רוב המובטלים הן למעשה מובטלות? נשים, כך נראה, הן הראשונות שנפטרים מהן. כן, פשוט ככה. גם היום, בשנת 2021, לבוס יותר קל לפטר אישה מאשר גבר. לזה תוסיפו את העובדה שנשים, לפי המחקרים, נוטות מראש לעבוד במקצועות שבריריים יותר, פחות יציבים, כאלו שהמשכורת בהם נמוכה יותר והאופק - מוגבל. מקצועות שנפגעו ראשונים מהקורונה ובהתאמה פיטרו את העובדים, ובעיקר את העובדות. ויש גם את כל אותן האימהות הצעירות, שכשהילדים עברו לזום, הן עשו את החשבון והבינו שאם חייבים לוותר על משכורת אחת - עדיף שזו תהיה הנמוכה יותר, כלומר, שלהן".

"הנתונים לא משאירים מקום לספק. הקורונה הכלכלית עצרה את התנופה, את המאבק שלנו לשוויון. בין אם היא רק שופכת אור על האפליה שהייתה בשוק העבודה עוד קודם ובין אם היא מעצימה אותה ומחדדת - התוצאה זהה. שנים של מלחמה על זכויות נשים יורדות לטימיון. שנים שבהן צעדנו יחד, צעד אחר צעד, אל עבר שכר שווה והזדמנויות שוות נמחקו באחת. השלטים שהנפנו בזכות החופש שלנו לבחור את הקריירה שלנו, לפרוץ תקרות זכוכית, להגיע לעמדות מפתח. הכול נעלם. ואנחנו חוזרות, בחסות הקורונה, עשרות שנים אחורה. לדור של האימהות שלנו ושל הסבתות שלנו".

"בעולם כבר זיהו את הבעיה. פוליטיקאים פוליטיקאיות, לפחות אלו שנשארו בעבודתן, יזמו תוכניות לשימור נשים במעגל העבודה, סבסדו שירותי בייביסיטר לילדים ומימנו חופשות ללא תשלום. הכול כדי שאנחנו הנשים לא נהפוך לצל חיוור. ואולי הגיע הזמן שגם בישראל יראו אותנו? שגם כאן, במדינה שלנו, פוליטיקאים ומעסיקים יבינו שאנחנו לא סוג ב'? שיש לנו מה לתרום לשוק העבודה גם אם יש לנו רחם? עד לקורונה עשינו דרך ארוכה ויפה, אל תיתנו לפגיעה בנו ובשיוויון שלנו להפוך לעוד סימפטום של המחלה".