זה כבר כאן: השאלה שמעסיקה את כל ההורים היא מה היה השיטה הטובה היותר לגדל ילדים. מי לא מקווה שהילדים שלו יהיו הכי מאושרים אבל גם הכי מוצלחים, שיהיו להם הכי הרבה חברים אבל גם שיצטיינו בלימודים. ביום שני הקרוב ייצא לדרך מבחן ההורות הגדול  - "מבחן ההורים הגדול" (מיד אחרי החדשות, קשת 12) במטרה לענות בדיוק על זה. שמונה זוגות של הורים עם שיטות שונות לחלוטין ינסו להוכיח שהדרך שלהם היא הנכונה, ויש הבדלים גדולים ביניהם, גדולים מאוד. בסוף, הזוגות יבחרו את השיטה הטובה ביותר.

התוכנית תלווה בידי צמד מומחים שכולנו מכירים: הפסיכולוג הזכור לטובה מ"חתונה ממבט ראשון", דני פרידלנדר, ומדריכת ההורים המצליחה, עינת נתן. בעבור השניים לא מדובר בפגישה ראשונה, שכן הם כבר עבדו יחד בתור דיילים. נתן, שהיא גם אמא לחמישה, התארחה ב"גלית ואילנית" וסיפרה על הדברים שלמדה בעקבות התוכנית, השוני בין הדורות בכל הקשור להורות והדמיון האוניברסלי בגיל ההתבגרות. "התוכנית רק מתחילה, הגדרתן אותה יפה אבל אי אפשר להתכונן לדבר כזה".

הדור היום יותר מודע, אנחנו הורים שונים מההורים שלנו והדור הבא שונה מאיתנו.
"לדעתי הצעירים אפילו ב'אובר' מודעות. לעיתים להיות 'אובר' יכול להזיק אבל זה בדיוק העניין, הניסיון למצוא את המרכיבים שהופכים הורות לטובה יותר".

איך אפשר בכלל להשוות בין השיטות?
"אני חושבת שכשאנחנו מדברים על הזכות להביט בשיטות שונות של הורות, אנו רואים את אותן המראות שמשקפות לנו דברים בהורות שלנו. את תוכלי למצוא את עצמך יושבת מול התוכנית ולחשוב: 'ואו אני חייבת לצאת להם קצת מהווריד' או 'הישגים זה דווקא חשוב'. יש פה כמו בופה ואפשר להביט ולקחת מכל המרכיבים".

כאמור, בסופו של המבחן תיבחר השיטה היעילה ביותר, ומבחינתה של מדריכת ההורים המצליחה זה חלק מהעניין. "זה המשחק. חשוב להגיד שההורים הם אלו שבחרו את השיטה הטובה ביותר. הייתה הסתכלות רחבה וחשיבה על אימוץ של חלק מהדברים בשיטות האחרות".

מכל מה שראיתם ולמדתם, יש דברים שהפתיעו אתכם בתוכנית?
"תמיד. אני חושבת שהפתיע אותנו כמה מהר אנחנו עברנו מהכובע של המומחים לכובע של ההורים ואפילו לכובע של הילדים. תמיד היו לי מחשבות בסגנון: 'אצל איזה הורים הייתי רוצה לגדול בתור ילדה'. זה כל הזמן היה משחק בין כל הכובעים האלה. זה חתיכת מסע".

בדקתם מאיזה בית ההורים הגיעו?
"בתוכנית מדברים על זה. בסוף אנחנו בבואה של נוף ילדותינו - בין אם נבחר לאמץ את זה או ללכת בכיוון הפוך לגמרי. הקטעים הכי מרגשים הם הקטעים שבהם אנחנו נזכרים במחירים שאנחנו שילמנו בתור ילדים. רובנו נאלצים להיפרד מהפנטזיה כשאנחנו פוגשים את החיים. הרבה פעמים אומרים: 'זו לא האמא שתכננתי להיות'. אלו השאלות ששואלים בסוף".

חשבת מה היה קורה אם היו מצלמים את הבית שלך?
"כל הזמן. זו שאלה רב דורית מה היה קורה אם היו מסתכלים על הבית שלי ומביעים דעה על איך שאני מגדלת את הילדים".

כמה הילדים מוכנים שתופיעי בפריים טיים של קשת?
"הם כבר רגילים לאמא שעושה בושות. אני הכי מוכנה שאני יכולה".

הספר שכתבת ותורגם להרבה שפות עוסק בגיל ההתבגרות. האם הורים בכל העולם עוברים דברים דומים?
"זה נורא מעניין, מסתבר שזו חוויה אוניברסלית".

כן? בכל העולם הם כאלה מנוולים בגיל ההתבגרות?
"בגיל ההתבגרות חד משמעית. זה מה שהטבע עושה כדי לאפשר את הפירוד מההורים. בסופו של עניין המשימה ההתפתחותית של גיל ההתבגרות, גם אם זה לא נעים לשמוע, היא לחיות חיים מלאים ומאושרים גם בהיעדרנו. אז השאלה היא 'איך עוברים מהמקום של התלו הזו להיפרדות. באיזשהו אופן יש חובה למרוד, או יותר נכון חובה למצוא את תעודת הזהות הנפרדת, מי אני ומה אני גם בלי 'האנשים האלה'".

הילדים היום לא יוצאים מהבית גם בגיל מבוגר יחסית.
"יש פה עולם חדש, בשבילנו ובשבילם. החיים שלהם שונים מאוד מהחיים שלנו בגיל ההתבגרות. הם חיים דרך המסכים את מה שאנחנו חווינו בחוץ. האם אפשר לפתח זהות נפרדת בתוך אותו בית? כן אבל המחירים שאנחנו כהורים משלמים זה התחושה שיש לנו תחושה של מגורים עם שותפים לא טובים".