ב-10 במאי 2021, ביום ירושלים, החל מבצע "שומר החומות". בשביל רוב אזרחי המדינה, המבצע החל לאחר מספר שנים של שקט, אך מי שגר בעוטף עזה מתמודד כמעט מדי יום עם רקטות ואיומים. "מבצע שומר חומות", הביא את כלל תושבים המדינה, להתמודד עם שגרת אימים שתושבי העוטף והדרום בכלל חווים. אילנית לוי התייחסה לנושא במונולוג אישי בו היא דורשת לקיים את ההבטחה ולא לשכוח את תושבי הדרום.

"בשניים עשר הימים של מבצע שומר החומות קיבלה כל המדינה הצצה לזוועה שהיא שגרת חייהם של תושבי הדרום ועוטף עזה. תשעים השניות שקיבלנו לרוץ למרחבים המוגנים בזמן התרעת צבע אדום הספיקו כדי לחשוב גם על המרחק הבלתי נתפס הזה; איך במרחק של רק שעה נסיעה מהבית שלי ברחובות נמצאת ישראל אחרת, כמו ביקום מקביל, יקום בו החיים מתנהלים בין ריצות של חמש עשרה שניות לממ"ד. וכשאנחנו הצלחנו לקיים איזושהי שגרה בין רגיעה לרגיעה במבצע, הם היו צריכים לשבת במקלטים תחת אש בלתי פוסקת".

"יותר מכל הטרידה אותי המחשבה על הילדים שגדלים כאן בצל הטראומה הזו. דור של ילדים, שבאופן קבוע בעשרים השנים האחרונות - גדל עם ירי רקטות. דור שהתרגל להתעורר ולרוץ באמצע הלילה, יודע להתקלח בין אזעקה לאזעקה. ילדות וילדים ששגרת החיים שלהם כוללת תזכורת קבועה לכך שמישהו שנמצא במרחק קילומטרים בודדים מהם מנסה לפגוע בהם. כזה שהחרדה מלווה אותו באופן קבוע, בתקופות מלחמה, וגם בזמנים רגועים. מחקר משנת אלפיים וארבע עשרה טען שלארבעים אחוז מהילדים בעוטף עזה יש תסמינים של פוסט טראומה - דיכאון, תוקפנות, אפילו הפרעות שינה והשמנה. המבצע האחרון רק החמיר את המצב, כשעמותות שעוסקות בנושא מדווחות על עלייה של שלושים אחוז בפניות של בני נוער בתקופה האחרונה, מחצית מהם בגלל תחושת חרדה. איזה מבוגרים הילדים האלה יגדלו להיות? כמה הם יוכלו לסחוב איתם? ומה אנחנו יכולים לעשות כמבוגרים כדי לעזור להם?"

"כי למרות המציאות הנוראית, יש מה לעשות: בדרום ובעוטף עזה פועלים מרכזי חוסן ומרפאות לבריאות הנפש, שמציעים עזרה נפשית לתושבים בזמן חירום ושגרה. זה יכול להיות טיפול של פסיכולוג, אבל גם פגישה עם עובד סוציאלי או קו חם שתמיד פנוי לדבר עם אנשים במצוקה. מרבית המטופלים במרכזים ובמרפאות האלה הם ילדים, שמקבלים עזרה שמשנה להם את החיים".

"ועדיין, בשבוע שעבר פרסם מבקר המדינה דו"ח מכעיס על הטיפול בנפגעי חרדה בשעת חירום. אתם ידעתם שבכל מחוז הדרום יש רק שבע מרפאות ממוגנות לבריאות הנפש שפועלות בשעת חירום? שבע מרפאות לכמעט מיליון וחצי בני אדם! ואם המחסור הזה לא מספיק חמור, בכל מדינת ישראל יש בסך הכל חמישים מרפאות לשעת חירום, שאמורות להספיק ליותר ממאתיים וחמישים רשויות מקומיות. וגם הן, הוסיף מבקר המדינה, סובלות ממחסור בכוח אדם - ככה שרשימת ההמתנה לתורים לנפגעי חרדה הולכת ומתארכת".

"במשך שבועיים של מבצע חיבקנו כולנו את תושבי הדרום, את ילדי העוטף. הבטחנו שלא נשכח אתכם, שלא נעצור עד שתהיו בטוחים. אבל ביטחון הוא לא רק מקלטים ומרחבים מוגנים. ביטחון זה גם ביטחון נפשי, טיפולים ועזרה בהתמודדות עם הטראומה והחרדות שנשארות גם אחרי המבצע. ואחרי שהבטחנו לא לשכוח את תושבי הדרום, הגיע הזמן לקיים".