בראשון בערב שודר התחקיר שעשה חיים אתגר בתוכניתו "חשיפה", בעקבות תלונתה של תהילה לוי, מלכת היופי לשנת 2020, שחשפה כי בן זוגה לשעבר, איש העסקים והיהלומן ישראל אור, פגע בה, לכאורה, לאורך הקשר בצורות שונות ומגוונות.

שמו של אור נקשר בעבר למלכות יופי, דוגמניות וכוכבות ריאליטי, במה שהיה נראה שכל פשעו הוא רצון להתחכך באור הזרקורים וליהנות מחשיפה בזכות החברות המפורסמות ועל הדרך להרוויח מנוכחות של אישה יפה לצידו. אבל אז הגיע התחקיר שחשף שיטתיות מחליאה של אלימות מילולית, פיזית ומינית.

ישראל אור (צילום: מתוך "חיים של אבא", קשת 12)
ישראל אור | צילום: מתוך "חיים של אבא", קשת 12

על אלימות פיזית בלתי נסלחת, עד כדי משיכת שיער ושבירת צלעות בטח כבר שמעתם, בכל זאת בישראל של היום, כמעט ולא עובר שבוע בלי שנתעורר לעוד ידיעה עצובה על אישה שהוכתה על ידי בעלה.
גזלייטינג, הפכה בבת אחת למילה הפופולרית של שנת 2021, שהיטיבה להסביר מה חוות נשים שנמצאות בקשר מתעלל, אך ללא אלימות פיזית - הקטנה, התעמרות, השפלה, משחקי שליטה במוח עד כדי עמעום וטשטוש המציאות ואי יכולת להבחין בין אמת לשקר.

אבל בנוסף לכל העדויות המזעזעות האלה, בנוסף לאיסור התרועעות לצד גברים, שפיכת כוס מים קרים, הקלטות מעליבות, צעקות והשפלות, בתוך התחקיר נחשפה התנהגות מינית כוחנית ובה מתארות הנשים, ערבים בהם תוך כדי שהן ישנות, אור עולה עליהן, מבצע את זממו ומגיע לכדי פורקן, כל זה מבלי הסכמה, הדדיות, רצון או בכלל ידיעה. אור מסתבר נהג "לשכב" עם בנות זוגו, של שנים, או רק של לילה אחד, כשהן חסרות הכרה לחלוטין. לעיתים זה היה תחת השפעת סם האונס לטענתן, ולעיתים סתם ככה מתוך שינה, עד לערב אחרון בו לוי סיפרה כי רגע אחרי הפרידה, עלה עליה, ולמרות שהביעה התנגדות פיזית, כשהפעם גופה לא היה מטושטש, אבל זה לא עזר, הוא ביצע את זממו, וסימס בתגובה "גם על זה שילמתי". בכך הבהיר באופן חד משמעי, את יחסו כלפי הנשים. הכסף שלו קנה אותן, בין אם זה דייט על חשבונו ובין אם זו בת זוג של שנים, כולן רכושו. ממש כמו המכונית או התיק שקנה, הן בסך הכול מוצר שכל מטרתו להדגיש את כוחו ולהביא לסיפוקו.

שנים לימדו אותנו לא ללכת לבד בסמטה חשוכה, כי שם מבין השיחים יקפוץ אנס מגעיל שלא יכול לבצע את זממו שלא בלקיחה ללא אישור. אבל אז מגיע אור, איש עשיר, נאה בעיני נשים מסוימות, שיצא עם מיטב הנשים הנחשקות בישראל, ומגלה לנו שהזאב הרע כבר מזמן מחופש ל"נשמה טובה שמכבד נשים" (כפי שהגדירה אותו חברתו הטובה, אביבית בר זוהר, בסטורי שנועד להגן על שמו הטוב ובהמשך נמחק). ועדיין נותרת התהייה, מדוע גבר כה מצליח ואטרקטיבי, יצטרך לקחת בכוח את מה שהוא יכול לקבל?

סם אונס, אילוסטרציה (צילום: 123rf)
סם אונס, אילוסטרציה | צילום: 123rf

סם האונס, ואלימות מינית, הם לא אקטים של יצר, של תסכול מיני או של צורך אמיתי בפורקן, אלו אקטים של כוחניות, בריונות, הקטנה, ותחושת שליטה ואל לנו להתבלבל עם האגדה האורבנית שרק גברים לא אטרקטיביים מרוע הגזירה נאלצים להשיג סקס במרמה.

מי שלשמחתה לא חוותה באופן אישי את הזוועה, לא תוכל להבין לעמקי נשמתן של הנשים שישבו בפנים חשופות ודיברו על תחושת הבלבול, כבדות הגוף, ודיסאוריינטציה מוחלטת ששלטה בהן אחרי הלגימה שלקחו מאותה הכוס שבן הזוג, או הדייט שלהן לאותו הערב, הביא להן. נשים כתבו בביקורות, "למה את שותה מכוס, קחי בקבוק", כאילו וזה היה אשמת הקורבן, לא מדובר ביציאה עם חברות שנהרסה, מדובר במפגשים בין שני המינים, כשהחיבור המיני קיים ויכול היה להיווצר הדדי, כך שמדוע על הבחורה לחשוד? סם אונס שבן זוגך שם לך בתוך המשקה? אתן מתארות לעצמכן מצב שאתן יושבות בסלון, בן הזוג במטבח ואתן לא יכולות להיות בטוחות ולבקש ממנו שיביא כוס מים כי אין לדעת מה עוד יהיה בה? וללכת לישון, בבית שלכן? אתן מתארות לעצמכן מצב שאתן לא יכולות להרגיש בטוחות, ותסלחו לי על השפה והביטוי המתבקש אבל הפעם אתן ממש צריכות לשמור ליטרלי על הכוס שלכן, ולהבין איך הוא נשאר בהגנה מפני חדירה לא ידועה וככל הנראה לא רצויה?

הסיטואציה המתוארת חרגה משימוש בסם האונס, לוי מתארת לילות שהיה עולה עליה, תוך שהיא ישנה, מבצע את זממו, מגיע לפורקן, מבלי הסכמתה או מודעותה. אלימות מינית בין בני זוג שהשאירה את הצופים המומים - התגובות, הספקות והשאלות לא איחרו לבוא: "איך היא לא התעוררה" ומצד שני, "הם גם ככה שוכבים, אז מה זה משנה?".

במרץ 2022 פורסם פוסט בקבוצת הפייסבוק "וידויים תל אביב - TLV Confessions", על אישה שבעלה נוהג כבר שנים לשכב איתה תוך כדי שהיא ישנה. התגובות שם נעו בין 'זהו אונס לכל דבר, מהרי להשיג גט ולהתלונן', לבין 'הוא בעלה ומעצם הנישואים מותר לו לעשות בגופה כרצונו'. רבות גם דובר על כך שאותו הפוסט הוא פייק ואין לדעת אם מסתתרת אישה אמיתית מאחוריו או לא, אבל המקרים האלו אמיתיים. אחת העוקבות שלי באינסטגרם, צעירה בת 25, חשפה בפניי שכמה מחברותיה הטובות סיפרו לה שבני זוגם נוהגים לעשות כך ולקיים איתם יחסי מין תוך כדי שהן ישנות והן לא רואות בכך בעיה.

הבעיה היא שמעצם ההגדרה "יחסי מין", קיימת ההבנה שמדובר ביחסים, בצורך בהדדיות, ברצון או לכל היותר הסכמה. לאף אדם, גם לא לבעלך אין את הזכות לבעול אותך ולעשות בגופך כרצונו. לא משנה אם נשבעת לו אמונים ולא משנה אם קנה לך תיק של גוצ'י. חדירה מתוך שינה, כשהגוף לא מוכן לכך, לא נפשית ולא פיזית, יכולה להוביל לטראומות ולפציעות פיזיות של ממש. אחרי שהעליתי את הנושא לעמוד האינסטגרם שלי, חברה טובה שיתפה שהגבר שאיתו ניהלה מערכת יחסים של חמש שנים, נהג לשכב איתה בשנתה, היא גילתה זאת רק אחרי כמה פעמים, כשיום אחד התעוררה עם זרע על החזה, לאט לאט התחילה להבין מה נעשה בלילות. כתגובה לא מודעת, העלתה 25 ק"ג, כדי להתגונן, כדי למנוע ממנו לחשוק בה, והוא מצידו כעס שמתוך שינה היא הודפת אותו ובוכה.

תהילה לוי (צילום: מתוך "חשיפה", קשת12)
שוברת שתיקה | צילום: מתוך "חשיפה", קשת12

בפנים גלויות שיתפו תהילה לוי ובר כלפון על הצד הרע של היהלומן המצליחן. ולצד האהדה לנשים האמיצות שחשפו את הסיפור, הביקורות לא איחרו לבוא - נו באמת אבל איך היא לא התעוררה, למה שאיש מצליח יעשה דבר כזה הוא יכול להשיג כל אחת, למה הגיעו למגדלים, למה לצאת עם גבר שמבוגר ממך, הסתנוורת מהכסף, למה שתית מהכוס ולא הסתובבת עם בקבוק צמוד ולמה שלחת לו הודעה עם אמוג'י של לב?

כאחת שנפלה קורבן למשקה עם הסם הנעלם, ישבתי מול המסך בערב ראשון, ובזמן שבר כלפון מסרה את עדותה תוך סיפור ההבזקים, גם שני הרגעים הבודדים שאני זוכרת, הופיעו שוב במוחי, כנאחזים חזק, רק שרגעי המציאות הצרובים בתודעה לא יתפוגגו להם גם אל הדממה הארורה שלוותה את שאר הערב ההוא. אני כבר דיברתי בפלטפורמות שונות על המקרה שלי, מפגש אצל חבר של חמש שנים שהסתיים בלגימה מכוס יין שמזג, ועוד חמש שנים עברו עד שהבנתי למה בכלל נרדמתי ולמה לא היה לי זכרון של אותו מקרה. בזכות עדויות וחשיפות בתקשורת, הצלחתי להבין מה קרה לי ועם זאת לעד יישארו לי קצוות לא פתורים מהסיפור הזה.

והנה אחד מהקצוות נסגר הודות לישראל אור עצמו, שהסביר איך אחרי שהיה שוכב עם מישהי, ככל הנראה בניגוד לרצונה, היה דואג "לכסתח עצמו". היה מסמס לה הודעה נחמדה, בכך כבר משבש לה את המחשבה, כי הרי אנס ומי שלקח בכוח לא יסמס מילה טובה, אז כנראה הסיטואציה השנויה במחלוקת קיימת רק בראש שלה. מתוך אי נעימות, אותה בחורה לרוב תסמס הודעה חביבה, והופ להלן קשר אישי נעים הליכות, שיערער את עדותה במידה ותתלונן וההודעה תישלף כראייה של המשכיות הקשר מרצון, והשאלה שלא תהיה לך עליה תשובה "אם הוא אנס אותך אז למה ענית?", תמנע ממך להתלונן ולהתעמת.

גם אני עניתי לאותו חבר שהכרתי מזה חמש שנים, לאותו מנהל בר, שסימם אותי ועשה בגופי כרצונו, כשלא ידעתי דבר. קמתי בבוקר והרגשתי בושה שאני לא זוכרת, האשמתי את עצמי, וכשסימס, וכשהמשיך לעשות לייקים בפייסבוק גם לפוסטים על הטרדות מיניות, חשבתי לתומי שכנראה אני מדמיינת, הרי מה הוא לא רואה את הדבשת של עצמו? לא חשבתי לרגע שהכל נעשה במלאכת מחשבת מתוכננת ומוקפדת למשעי. לא האמנתי שהמוח האנושי יכול להיות כל כך מעוות ומרושע. אז תודה לך ישראל, החלק הזה בפאזל באמת לא היה לי מובן וסוף סוף בזכותך הבנתי את סוף הסיפור שלי.

בר סידניה כלפון (צילום: מתוך "חשיפה", קשת 12)
בר סידניה כלפון | צילום: מתוך "חשיפה", קשת 12

עד כה כבר שש נשים הגישו תלונה כנגד ישראל אור, וכן רק מערכת המשפט תחליט האם העדויות אמינות ואם יש בכך להרשיעו, אבל לפני הכל העלאת המודעות זו החשיבות העמוקה של חשיפות ותחקירים שכאלה. להבהיר ולהסביר לציבור מה קורה, מה קרה ומה יכול לקרות, לא לחפש למה זה קרה דווקא להן, אלא לנסות למנוע מזה להמשיך ולקרות. כדי שייווצר השינוי, זה לא יעזור שנלך לקלפי בבחירות המי יודע כמה, זה לא יעזור שנעורר מחאות מתחת לבתים של שרי הפנים ונצעק לשוויון, להתעוררות חברתית, ללשים סוף לאלימות כפי נשים, זה לא יעזור שנחתום על עוד עצומה כנגד מיכה ואצילי שלא יהיו גיבורי תרבות. לא שנתלונן שוב ושוב כנגד השחרור המוקדם של קסטיאל. כשבסופו של דבר, עמודי בידור נחשבים, ודמויות מוכרות בעלות עמודים של השפעה בלתי מבוטלת לא הביעו דעה ועניין.

יתרה מכך, ערב שידור התחקיר, בערוץ המתחרה שודרה הדחה מבית האח הגדול, אייטם שהופיע בכל עמודי הבידור הנחשבים ואפילו תחת הכותרת "הלם תרבות".  עצוב, מפתיע מעניין ומסקרן ככל שיהיה - הדחה של משתתף מתוך תוכנית ריאליטי זה דבר שאמר ליצור לנו הנאה, אסקפיזם טהור, אבל האסקפיזם הלך רחוק מידי, והגיע הזמן גם לפקוח את העיניים ולהתעורר, לפני שיהיה מאוחר מידי. אל תשתו אתם את סם האונס התרבותי.

כשאביבית בר זוהר מפרסמת את הגנתה כלפי ישראל אור, חברה הטוב, מול למעלה מחצי מיליון עוקבים, היא לא הבעיה, אלא הקהל עצמו שהכתיר אותה למשפיעה, ממנה ניתן לספוג ערכים. הסיסמאות הריקות והאתגרים העייפים, המחאות על סערות הנידה והנאומים הארוכים ששמורים עבור "ימי אישה בינלאומיים", איפה הם עכשיו? איפה העמידה לצד נשים שהתלוננו, איפה השימוש של המשפיעניות בכוח הרשתות, בקהל העצום שיש לכן בשביל באמת לעשות שינוי. בשביל לעודד נשים להתלונן, בשביל לתמוך בנשים שהעזו? ישראל אור, ידע לבחור היטב את קורבנותיו, חסרות בית או משפחה תומכת, כאלה שיסתנוורו מהכסף והמעמד, שייתן להם בית ותחושת שייכות, וכאלה שחשב שלא יפצו פה כשיבינו את שהתרחש, אבל הוא טעה מול תהילה לוי, שאזרה אומץ ובפנים גלויות, הבהירה שהבושה עוברת צד.

אביבית בר זוהר (צילום: מתוך אינסטגרם, instagram)
יצאה להגנתו והתנצלה | צילום: מתוך אינסטגרם, instagram

ועוד דבר נוסף, עבור אותם אנשים שמחכים למוצא פיהן של האקסיות, ומפנים אצבע מאשימה כלפי השתיקה. אין לדעת האם הן לא חוו דבר או שמא מפחדות פחד מוות ומאוימות על חייהן. אבל הציבור לא מוותר. למה הן שותקות? כאילו זה כזה פשוט לדבר. אחרי שנים של שתיקה תהילה לוי שהתבגרה בתוך עולם המי טו וספגה ככל הנראה את ערכיה השונים של החברה, היא החליטה שלא לשתוק, שלא לוותר, לדבר ולפרוץ את קשר השתיקה. זה שלה היה את האומץ ואת המסוגלות הנפשית, לא אומר דבר ולא מצביע כהוא זה על נשים אחרות, ואל לנו לשפוט אותן ואת מצבן , זו בחירה של כל אישה אם ומתי להיחשף. לוי כבר שייכת לדור שהתחנך על ברכי מי טו, ויודע שלא משנה כמה ינסו להשתיק ולהרדים אותנו, אנחנו כאן התעוררנו.