בסרטו של חיים אתגר, "החיים הכפולים של פריסיליה קשתי" ששודר אמש (רביעי) כחלק מתכנית התחקירים החדשה "חשיפה", הובא סיפורה של פריסיליה קשתי, אסירה צעירה שמרצה את מאסרה בכלא נווה תרצה בימים אלו. סיפורה של קשתי נחשף לראשונה ב-mako סלבס.

בחודש דצמבר 2015 דרסה קשתי את דוד מזרחי, קשיש בן 78 שחצה את הכביש ברחוב אחד העם בראשון לציון. ארבעה ימים לאחר התאונה, נקבע מותו של מזרחי בבית החולים וזאת לאחר שהוא סבל מחבלת ראש קשה ומדימום מוחי. על פי כתב האישום, חלפו 43 דקות עד שחייגה קשתי למכבי האש ודיווחה על מה שאירע.

מתחילת החקירה ועד לסוף המשפט, המשיכה קשתי לשדר "עסקים כרגיל" בחשבון האינסטגרם הפופולרי שלה, שמונה נכון להיום יותר מ-98 אלף עוקבים. במהלך התקופה הזאת היא טסה לחו"ל לא פחות מ-21 פעמים והמשיכה לשתף את העוקבים שלה בחוויות הנוצצות שלה מרחבי העולם. חופשה אקזוטית באיים המלדיביים או מסיבות בלאס וגאס, לאורך כל התקופה הזאת, פריסיליה נראתה נוצצת, מאושרת ומחויכת. אם לא היה די בכך, קרוביה של קשתי המשיכו לתפעל את חשבון האינסטגרם שלה במהלך שהותה בכלא, מה שחיזק את מצג השווא.

 

View this post on Instagram

A post shared by Prisilia Kashty (@whereispk_) on

בנותיו של מזרחי ז"ל מחו על העובדה שקשתי, לפחות כלפי חוץ, לא הביעה חרטה על מעשיה ודרשו להחמיר בעונשה. מנגד, היא הגישה ערעור שנדחה בבית המשפט העליון בחודש ינואר. אבל האם לא די בעונשה של קשתי, כפי שהתבצע עד כה? והאם "החיים הכפולים" שניהלה פריסיליה באינסטגרם היו צריכים לשמש כשיקול בקביעת עונשה?

בעד ענישה מחמירה לקשתי - ליאת קציר

הסיפור של פריסיליה קשתי אולי קיצוני, אבל הוא משקף אמת מטרידה על כולנו. תרבות האינסטגרם והרצון שלנו לפלטר את המציאות גרמו לכולנו להיות קצת פריסיליה קשתי בעצמנו, גם אם היא ספציפית לקחה את זה רחוק יותר.

פריסיליה המשיכה לטוס לחו"ל ולהציג חיים מושלמים בזמן שהיא הייתה שרויה במשבר נפשי עמוק, כך טוענים בני משפחתה. אחרי שדרסה את מזרחי, היא שקעה בדיכאון והונחתה על ידי גורמי בריאות הנפש לעסוק ב"מה שעושה לה טוב". בעוד שאצל אחרים זה יכול להיות עיסוק בריקוד, שירה או ציור לצורך העניין, אצל פריסיליה אינסטגרמה-אומנותה. אבל האם באמת אפשר לייחס לתמונות סלפי מחמיאות משמעות תרפויטית?

View this post on Instagram

A post shared by Prisilia Kashty (@whereispk_) on

איך היו אמורים להרגיש ילדיו של מזרחי שהתאבלו לצד קברו, בזמן שפריסיליה הפליגה בין גלי האוקיינוס ההודי? וחמור מכך, איך הם היו אמורים להאמין שהיא עוברת תהליך אמיתי במאסר, בזמן שחשבון האינסטגרם שלה עדיין מציג חיים נוצצים? אין עוררין על כך שפריסיליה חשה צער עמוק על האירוע לו גרמה. אין צל של ספק שהיא בחורה צעירה, יפהפייה ומוכשרת שנקלעה לסיטואציה שאיש לא היה מייחל להיקלע אליה, אבל לפחות לדעתי, זה לא מבטל את חומרת מעשיה. בשנת 2020 הייצוג שלך ברשת לא רק משקף אותך, לפעמים הוא גם מחליף אותך. אם כולנו יכולים ללמוד משהו מפרשת פריסיליה קשתי, זה שלפעמים לא מספיק רק להתכוון למשהו מסוים, אלא גם להביע אותו, שחור על גבי פיד.

נגד ענישה מחמירה לקשתי - זוהר צלח

קשה להתווכח עם זה שתרבות האינסטגרם גרמה לכך שכולנו רוצים להציג מציאות מושלמת בכל רגע נתון, אבל האינסטגרם כבר מקבל לא מעט ביקורת על היותו כזה שמשדר ראוותנות ומציג חיים מושלמים. עם זאת, צריך לזכור שבסופו של דבר, יש דור שלם שרואה ברשתות חברתיות ככלי להתמודדות עם בדידות ומשברים כאלה ואחרים.

פריסיליה, ששקעה בדיכאון עמוק אחרי שדרסה את דוד מזרחי, הונחתה על ידי הפסיכיאטר שלה לעסוק במה שהיא אוהבת. יש אנשים שמה שהם אוהבים זה לצפות בטלוויזיה, יש כאלה שיוצאים למסיבות ואצל פריסיליה זה מתבטא בטיולים לחו"ל ולייקים באינסטגרם. על פי אמה גרציה, זה מה שעזר לה בסופו של דבר להרים את עצמה מהמקום הנמוך שהיא הייתה בו אחרי אירוע הדריסה של מזרחי.

View this post on Instagram

A post shared by Prisilia Kashty (@whereispk_) on

מסכים, זה נראה רע כלפי חוץ ואין ספק שזה היה לא קל לבני משפחתו של מזרחי לראות את פריסיליה מבלה במקסיקו או במיקונוס, אבל צריך לזכור שמדובר בבחורה בת 20 שגדלה לתוך עידן הרשתות החברתיות. אני לא טוען שפריסיליה לא הייתה צריכה לשלם מחיר כלשהו ובאופן אישי אני גם תומך בהחמרת הענישה על עבירת גרימת מוות ברשלנות, אבל להחמיר את העונש בגלל ראוותנות באינסטגרם זו החלטה בעייתית ולא צודקת שמעידה בעיקר על ניתוק מהדור הצעיר ומהדרך שלו להתמודד עם בעיות.