יותר מעשור חלף מאז שפרשת דודו טופז הסעירה את המדינה. מי שנחשב למלך הבידור של ישראל עמד מאחורי שורת תקיפות חמורות נגד בכירי טלוויזיה, נעצר ולבסוף שם קץ לחייו. תחקיר "חשיפה" ששודר אמש פתח מחדש את תיק טופז והציג עדויות חדשות שטרם נשמעו בפרשה.

הפרשנית לענייני משטרה ומשפט עדי מאירי הגיבה לשידור הסרט באולפן חדשות הבוקר עם ניב רסקין: "מאותה תקיפה של אבי ניר, מנכ"ל קשת, דרך התקיפה של בועז בן ציון והתקיפה של שירה מרגלית, צריך להבין שעבר המון זמן עד שלמשטרה היה איזשהו קצה חוט שחיבר לדודו טופז. לאורך כל התקופה הזאת יש צו איסור פרסום גורף על החקירה. היינו שומעים על עוד תקיפה ועוד תקיפה, ואלה האנשים הכי בכירים בתקשורת. אתה רוצה עוד פרט, לחקור ולבדוק, ואז פתאום מתחילות השמועות שזה דודו טופז. אתה מתקשר לקציני המשטרה והם לא משתפים איתך פעולה".

מאירי המשיכה וסיפרה על הדברים שחוותה כעיתונאית המסקרת את התחום באותה תקופה. "אתה שואל: 'זה דודו חשוד? זה אכן הוא?' והם שותקים, אבל הם גם לא מכחישים. הם השתמשו בתקשורת, הם השתמשו בי לאורך אותם חודשים שבהם הם חשדו והאזינו לו. הם רצו שנפרסם שהוא החשוד כדי לגרום לו לעשות טעויות ולשמוע מה הוא אומר. אלה היו חודשים ארוכים שהחקירה הייתה בפרופיל הכי גבוה שזכור לי שאי פעם סיקרתי, גם בגלל הפרופיל של האנשים, גם בגלל המעמד של האיש עצמו ובגלל ההתנהלות שלו. הייתה לו התנהלות עבריינית לכל דבר".

חשיפה: תיק דודו טופז EXT (צילום: מתוך: "חשיפה", קשת12)
שירה מרגלית. הותקפה לעיני בנה | צילום: מתוך: "חשיפה", קשת12

רב פקד קובי קטניו, מי שהיה ראש צוות החקירה, התארח באולפן גם הוא והדגיש את המורכבות שבניהול חקירה כה רגישה. "תיק חקירה זה לא תכנית טלוויזיה, לא ניתן לפתור תיק חקירה ב-45 דקות או בשעה, זה דבר מסובך, מתפתח ודינמי".

>> תיק דודו טופז נפתח: מכתבי האיום ששלח מלך הבידור נחשפים במלואם

כשישבת בפעם הראשונה מול טופז, מה ראית? איזה אדם שפגשת?

"זה לא קל. זה לא רק אני, זה צוות חקירה שלם ומערך שלם של אנשים שגדלנו על דודו טופז, מלך הבידור, ואז הוא יושב מולך בחקירה ואתה צריך להגיע לשורה התחתונה. בהתחלה הוא ישב נינוח, דיבר על הכל, אבל כשהתחלנו לדבר איתו על החקירה, ראינו סוג של שינוי התנהגותי. כבר לפני זה בנינו פרופיל של החקירה – איך נחקור ומה נגיד, ולאט לאט התחלנו לקלף אותו. לחקירה היה מנעד ארוך: פעם הוא היה מאוד שמח ועליז כי הוא חשב שהוא הולך הביתה, ועשר דקות אחרי זה הוא דופק על השולחן, צועק ומשתולל".

הדם קופא כשהוא מודה?

"הדם לא קופא, אבל אתה גם מרחם עליו מצד אחד, וגם יש לך את המטרה של החקירה – לאסוף את הראיות ולחשוף את כל הרשת, את כל המבצעים והמתווכים, איך זה פעל ועבד".

עוד נשאל רפ"ק גטניו במהלך הראיון האם המשטרה לא התעכבה בפיצוח החקירה, שנמשכה לאורך חודשים רבים עד למעצרו של טופז. "המכתבים שהגיעו משכו את צוות החקירה לכיוון אחר לגמרי", הסביר, כשהכוונה היא למכתבי האיום שהתקבלו בלשכתו של מנכ"ל קשת אבי ניר והוצגו אמש בתחקיר.

בחלק השני של התחקיר, "תרגיל החקירה" שישודר ביום שני, 21:15 בקשת 12, סוגרת המשטרה על טופז באמצעים מתוחכמים. בקטע מתוך הסרט נראה סגן ניצב בדימוס נמרוד דניאל, לשעבר קצין אגף חקירות ומודיעין במשטרת מרחב ירקון, מספר על הפעולות שנקטה המשטרה בכדי להפעיל לחץ על טופז. "בזמן הזה מבצעים מעצר של שני החשודים בביצוע התקיפה של שירה מרגלית, מוציאים הודעה מאוד קצרה לתקשורת, וברגע שהוצאנו את ההודעה – חיכינו לתוצאות", אמר דניאל. בשיחת טלפון שקיים טופז עם חבר והוקלטה, נשמע חברו אומר: "חבר אמר לי שכתבנו באינטרנט שנעצרו חשודים בתקיפה, שזוהו כנראה. עבריינים מאזור המרכז". "תפסו, עכשיו שיחקרו אותם", אמר טופז.