בעקבות התחקיר המטלטל בתוכנית "חשיפה" על סוכן הדוגמניות שי אביטל, משטרת ישראל הודיעה אתמול (שני) כי פתחה בחקירה פלילית מלאה בעניינו במפלג המוסר ביחידה המרכזית של משטרת תל אביב.

עד כה הוגשו שתי תלונות נגד אביטל ובמשטרה מעריכים כי נשים נוספות יתלוננו בימים הקרובים. החוקרים מנסים לאתר נשים נוספות שנפגעו מאביטל כדי לשכנע אותן להתלונן נגדו.

ב"חשיפה" הובאו עדויות קשות נגד אביטל מצד נשים שהיו מוצגות אצלו בעבר. לטענתן, הסוכן תקף אותן מינית, הטריד אותן ואיים עליהן.

לין פאר, אם חד הורית, תיארה מול המצלמה כיצד בשנות העשרים לחייה, פגשה את אביטל שהבטיח לה קריירה דוגמנות מפוארת. אביטל הזמין אותה למלון סיטי טאוור, שידל אותה לצרוך סמים קשים וביצע בה מעשים מיניים חמורים לכאורה תוך שהוא טוען כי, "את צריכה להוכיח לי שאת שווה להיות בסוכנות שלי'".

לדברי פאר, "הוא הפך אותי לשפחה שלו. הוא גרם לי לעשות את זה איתו שעות. אם הייתי אומרת לו שאני עייפה ורוצה לנוח או להפסיק, הוא היה אומר לי - 'את צריכה להוכיח את עצמך'. לא הייתה לי דעה, אסור היה לי להרגיש. זה הגיע לסטירות שהוא היה מביא לי לפנים, חניקות ויריקות".

שני (שם בדוי) הכירה את אביטל כהייתה בת 16 וחצי בלבד. היא מתארת תקיפה מינית קשה שהתרחשה לכאורה כשהוזמנה לביתו. "הוא הוריד את המכנסיים עד לחצי הברך, תפס את הראש שלי והצמיד אותי אליו. הייתי משותקת, הוא גדול ממני, יכול היה לפגוע בי אם לא אעשה מה שהוא אומר. עד שהוא גמר לא שיחרר את הראש שלי".

לין פאר (צילום: באדיבות ספורט 1)
לין פאר | צילום: באדיבות ספורט 1

נופר (שם בדוי) הובאה לדבריה לבית הוריו של אביטל, שם כפה עליה לכאורה לקיים איתו יחסי מין: "משום מקום הוא הפך אותי על הבטן, עלה עליי, הזיז לי את המכנסון ובכוח ניסה להיכנס. עד היום אני זוכרת את הכאב. קפאתי במקום".

גילה גולן צוקרון, התחקירנית שהובילה את תחקיר "חשיפה", מספרת בשיחה עם mako איך עדות אחת נגד אביטל התגלגלה לכדי תחקיר עמוק ומקיף עם מתלוננות רבות. "הפיצוח קרה אחרי שהצלחתי לשכנע מישהי אחת לדבר ולמסור את העדות שלה. זה היה תהליך ארוך שכלל בתוכו בדיקות שהיו לה מאוד קשות. לקחנו אותה לפוליגרף, כי בסוף זו מילה נגד מילה. עברנו דרך לא פשוטה, אבל ברגע שהיא נתנה את עדותה זה נתן חיזוק לבנות האחרות שפניתי אליהן".

"אותה בחורה הביאה עוד מישהי, והמישהי הזאת הביאה עוד מישהי. הסתבר שזה לא רק הודעות כמו שחשבתי בהתחלה, אלא ממש מעשים פליליים. העדויות כל כך קשות ומטלטלות, גם על הספקטרום הפלילי וגם על הספקטרום האנושי. בנות סיפרו לכאורה על אונס, כפייה מינית והתעללות מינית. זה הסעיר אותי ברמה האישית, שיש בן אדם כל כך חזק ובעל מעמד שנוהג ככה בבנות בלי לפחד".

גולן צוקרון מודה כי הופתעה גם מכמות הנשים שטוענות כי נפגעו על ידו וגם מחומרת המעשים. "עבדתי על כל מיני תחקירים בחיים שלי, אבל אף פעם לא ראיתי מסה כזאת מטורפת. מאז השידור הטלפון של המערכת שלנו מוצף בפניות, חיים אתגר ואני לא מפסיקים לקבל הודעות. הספקטרום כל כך רחב - יש בנות שמספרות על כפייה מינית על כל המשתמע מכך, ויש בנות שמספרות כי הוא שלח להן הודעות במשך שנה. זה כאילו שהוא היה פנוי רק לזה, זה מטורף".

גילה גולן צוקרון (צילום: צילום פרטי)
גילה גולן צוקרון, תחקירנית "חשיפה". תחקיר חשוב שהפך את המדינה | צילום: צילום פרטי

חלק מהנשים היססו מאוד לדבר מהפחד שאביטל יפגע בהן.
"הפחד ממנו היה מאוד בולט, מעבר לטראומה, לפגיעה ולהשפעה הנפשית ממה שעשה להן. חלקן עדיין רוצות להשתלב בתחום והן פחדו מהכוח שלו, מהאיומים שלו, ממה שהוא יעשה. הוא יכול לגרום לקריירה שלהן להדרדר. בנות שכבר דיברו אמרו, 'אנחנו יודעות שמתישהו הוא יחזור ויתפוס אותנו'. הן חושבות עליו את הנורא מכל. העובדה שהן חיות עם הפחד הזה ממנו ליוותה אותי כל התחקיר, כאב לי עליהן".

עלייך הוא ניסה להלך אימים?
"לא, אליי הוא לא התקשר. אני חושבת שהוא הבין שהוא לא יכול לעשות את זה בתחקיר עיתונאי מהסוג הזה. הוא שלח תגובת עורך דין מנוסחת מאוד שלא התייחסה לטיב ההאשמות. הוא לא התייחס לתוכן הדברים, אלא בעיקר נפנף אותם כמו שנפנף בעימות עם חיים - שאם למישהי יש מה לומר, שתפנה למשטרה".

עם כמות כזאת גדולה של נשים שטוענות כי נפגעו ממנו, מה באמת הסיכוי שהמיוצגות הבולטות שלו, כמו נטע אלחמיסטר ואסתי גינזבורג, לא באמת ידעו על המעשים שלו?
"חיים ואני ניסינו בשבועות האחרונים לבקש מהן תגובות מסודרות. כולן נתנו לנו את אותה התגובה - שהן לא ידעו ולא היו מעורבות בחייו האישיים. יכול להיות שהן פספסו. אני מאמינה שהוא ידע לשמור על הבנות החשובות שלו בכפפות משי. האם זה באמת נכון שלא ידעו? לא יודעת. אני רוצה להאמין שהן לא ידעו".

זמן קצר לפני שידור התחקיר, אביטל עזב את הארץ. כפי שנחשף ב-mako, הוא נמצא בימים האחרונים לבדו בבודרום שבטורקיה. לדברי מקורביו, "הוא נסע כדי להתרחק מהבלאגן שידע שיווצר. הוא התנתק מכל מי שלא במעגל הכי קרוב אליו. מצב הרוח שלו לא טוב והוא העדיף שלא להיות בארץ בימים אלו".

פרשת סוכן הדוגמניות שי אביטל (צילום: מתוך "ערב טוב עם גיא פינס", קשת12)
שי אביטל | צילום: מתוך "ערב טוב עם גיא פינס", קשת12

"הוא מנסה שוב לחמוק מעונש ומלקיחת אחריות", מסבירה גולן צוקרון, "זאת לא הפעם הראשונה שהוא מנסה לברוח מאחריות. הפעם הוא לא יוכל לעשות את זה. כמות הבנות שהגישו ויגישו תלונות תהיה גדולה. המשטרה הבינה שאחרי הד תקשורתי כזה, חייבים לבדוק את הדברים ולהגיע לחקר האמת".

מה את מצפה שיקרה הלאה בפרשה הזאת?
"האחד, שהאיש ישלם את המחיר הפלילי, יישפט ויישב בכלא. הדבר השני, שהתעשייה הזאת תעבור תהליך של ריפוי, שייעשה חשבון נפש פנימי ושנפסיק לאשר ולאשרר התנהגות כזאת".

איך זה מרגיש כשתחקיר שעבדת עליו תקופה כה ארוכה, מעורר כאלה הדים ומוביל לחקירה פלילית?
"אני מקבלת המון קרדיט על זה, אבל מאחוריי יש מערכת שלמה של אנשים שהם מקצוענים ברמות. חיים אתגר הוא בית ספר לטלוויזיה - הדייקנות והירידה לפרטים הקטנים זה הכל הוא. עורכת התוכנית, גילי ברוש, היא שהתעקשה על הסיפור הזה ונתנה לי רוח גבית. עילוי של ממש. בלי שניהם, התחקיר הזה לא היה קורה".