רנא רסלאן, מלכת היופי לשעבר, חיה ב-18 השנים האחרונות בנסיכות דובאי לצד בעלה, שייח' מיליארדר שאת זהותו היא שומרת בסוד. היא חיה חיי פאר, נוסעת בכל העולם ומחזיקה באוסף תכשיטים, תיקים ונעליים בשווי מיליוני דולרים - אבל לחיים האלה יש מחיר, כפי שהעידה אמש (חמישי) בתוכנית "חשיפה". "הלוואי ויכולתי לחזור לגיל 16, לא לזכות במלכות היופי ולא לחוות את החיים האלה", הודתה רסלאן בגילוי לב.

נסיכות דובאי הן נשים עשירות מאוד, אבל זה בא על חשבון החופש שלהן. הן גרות בארמונות, נוסעות ברכבי פאר ויוצאות למסעות שופינג בתקציבים בלתי נגמרים - אבל אסור להן להחזיק חשבון בנק על שמן, הן לא יכולות לנסוע לשום מקום בלי רשות והן מלוות תמיד בשומרי ראש, עושי דברו של השייח'.

האיש החזק בדובאי הוא מוחמד בן ראשד אל-מכתום, או בקיצור - השייח' מוחמד. הוא בן לשושלת המלוכה אל-מכתום השולטת בדובאי קרוב ל-200 שנה. הונו של אמיר דובאי מוערך בכארבעה מיליארד דולר, וכמקובל אצל שייחים במעמדו שחיים באמירויות - יש לו לפחות שש נשים ולפי ההערכות כ-30 ילדים. בבתי המלוכה נוהגים השייחים לשכן את נשותיהם בבתים נפרדים, הן בקושי מכירות האחת את השנייה ונפגשות לעיתים רחוקות בלבד, בעיקר אירועים פומביים כמו חתונות.

חתונות בדובאי נחגגות בפאר רב. טקס החתונה של השייח' מוחמד ואשתו הראשונה, הינד בינת מכתום בין ג'ומעה אל-מכתום, נמשך חמישה ימים רצופים ובמהלכו נערכו 100 מירוצי גמלים. במשך השנים הביאו השניים 12 ילדים משותפים לעולם, אך ב-40 השנים שחלפו מאז החתונה, אשת השייח' כמעט ולא נראתה בציבור. איש לא יתהה על כך וגם לא יטרח לבדוק למה - כלל ידוע שבדובאי, משפחת השייח' נמצאת מחוץ לתחום ולא נגישה כלל לתקשורת.

בדרך כלל יבחר השייח' באישה אחת שתהיה "אשתו בפומבי". במקרה של השייח' מוחמד זו הייתה הנסיכה הייא בינת חוסיין, בתו של מלך ירדן המנוח. הייא צעירה מבעלה ב-25 שנה - הוא בן 72, היא בת 47 - למדה באוניברסיטת אוקספורד ואפילו ייצגה את ירדן באולימפיאדה כשהתחרתה בקפיצות ראווה בסידני 2000.

יש שמכנים את הייא "הערבייה החדשה" - משכילה, אינטליגנטית ועצמאית, אבל גם היא נאלצת לציית לכלליים השמרנים והמסורתיים בנסיכות. ככל שהשנים עוברות הנשים בדובאי משתלבות יותר ויותר בתפקידים ניהוליים בעסקים ובהנהגת המדינה, אבל עדיין הבעלים שלהן שולטים לחלוטין בגורלן. הנשים בדובאי תצאנה לעבוד אך ורק באישור הבעלים, ובתנאי שזה לא ייפגע ב"תפקוד" שלהן בתא הזוגי והמשפחתי.

על אף שמעמדן נחשב לגבוה, נסיכות דובאי עדיין כפופות לחוקים שלא מקובלים היום בעולם הנאור והמודרני. לדוגמה: אסור להן לסרב לקיים יחסי מין עם בעליהן ללא סיבה מוצדקת, אם יבחרו להתגרש ולהינשא מחדש הן יצטרכו למסור משמורת מלאה על ילדיהן לבעל הראשון, ואם ייכנסו להריון מחוץ לנישואים - הן עלולות להיעצר בשל כך.

גורם המעורה בנעשה מאחורי הדלתות הסגורות בארמונות המלוכה בדובאי, סיפר למגזין "ואניטי פייר" שאין סיבה לקנא באותן נשים: "הן למעשה אסירות, לא מתרועעות עם איש ואין להן חיים נורמליים". בזמן שחלקן יוצאות ללמוד במוסדות נחשבים בחוץ לארץ, מנהלות עסקים ושומרות על פרופיל ציבורי גבוה, אחרות "משמשות" את השייחים להבאת ילדים, חיות על קצבה חודשית ונכפית עליהן שתיקה. "לנשים באמירויות נמאס להינשא לבני הדודים שלהן, מזה שסוחרים בהן תמורת גמלים ומתייחסים אליהן כמו אל רכוש", מתאר איש העסקים והסופר ארווה ג'ובר שכתב את הספר "לברוח מדובאי".

כלא דובאי (צילום: shutterstock | Novikov Aleksey)
חיות על קצבה חודשית ונכפית עליהן שתיקה. נשות השייח'ים בדובאי | צילום: shutterstock | Novikov Aleksey

במקרים שעדיין נחשבים נדירים אבל עלו לכותרות בשנים האחרונות, נשות השייחים ובנותיהם מואסות באורח החיים הקפדני והמגביל ומחליטות למרוד ולברוח מכלוב הזהב שבו חיו. בכך, הן פוגעות לכאורה בדבר שבתי המלוכה מייחסים לו את החשיבות הגדולה מכולן, שמי שינסה לערער עליו צפוי לשלם מחיר כבד מאוד - הכבוד המשפחתי.

אישה שעזבה את דובאי בגיל 18 בלבד וקיבלה מקלט מדיני באירופה תיארה במגזין כי בגיל ההתבגרות נאסר עליה לצאת מהבית בלי אישור ומלווה צמוד. "הכבוד הוא דבר חשוב מאוד בעולם הערבי. הבתולים הם הכבוד המשפחתי. אם הכבוד הזה נשבר, תדמית המשפחה נפגעת - והנערה צריכה לשלם את מחיר".

לפני שנתיים נמלטה הנסיכה הייא מדובאי ללונדון, זאת על אף שהייתה נתונה לפיקוח צמוד. בדובאי מותקנות 35,000 מצלמות אבטחה ברחובות, כשלא פעם המצלמות האלה משמשות גם כעין הפקוחה והמשגיחה של שליטי המדינה. בין השייח' מוחמד להייא מתנהל בימים אלה משפט גירושים מתוקשר ויצרי מאוד בבית המשפט בלונדון, כשהשייח' דורש לקבל את המשמורת על בנותיהם המשותפות.

זאת לא הייתה הפעם הראשונה שהשייח' התמודד עם בריחה. בשנת 2001, אחת מבנותיו - שמסה בינת מוחמד אל-מכתום, ברחה מהאחוזה הענקית שבבעלות המשפחה בסארי שבדרום מזרח-אנגליה. באחוזה, ששוויה 75 מיליון פאונד, מתארחים כמה חודשים בשנה השייח' ובני משפחתו, כשהם מבקשים לברוח מחודשי הקיץ הלוהטים בדובאי.

מוחמד בין רשיד אל מכתום ואשתו הנסיכה האיה (צילום: Chris Jackson, GettyImages IL)
מוחמד בן ראשד אל-מכתום ואשתו הייא בימים טובים יותר | צילום: Chris Jackson, GettyImages IL

מיד כשהתגלה כי שמסה נעלמה, החל המצוד אחריה. השייח' עצמו עלה על מסוק והצטרף למרדף אחרי בתו הסוררת, שאותרה לבסוף בעיר קיימברידג', נחטפה על ידי שומרי הראש שלה והוחזרה בכפייה לדובאי. השייח', בתגובה ל"מחדל" בריחתה, פיטר מיד את כל עובדי האחוזה. שמסה לא נראתה בציבור מאז אותה תקרית, כבר קרוב ל-18 שנים. לפי ההערכות, היא מוחזקת במעצר בית, מסוממת מתרופות, לא רואה אור יום.

איך נראים החיים בארמונות המלוכה? מפוארים ונוצצים בדיוק כמו שאתם מדמיינים. בארמון שבו התגוררה לטיפה, אחותה הצעירה של שמסה, עמדו לרשותה משרתות פיליפיניות 24-7, בריכה, חדר יוגה, מספרה וחדר לטיפולי מניקור-פדיקור, אבל את לטיפה סגנון החיים הראוותני הזה פחות עניין. בזמן שהיחסים שלה עם אמה היו רעועים ואלה עם אביה כמעט לא קיימים, היא העדיפה להקדיש את זמנה לטיפול בסוסים שלה ובקוף שאימצה. בעיתונות המקומית נטען שהיא אוהבת בעלי חיים יותר מאשר בני אדם.

ב-24 בפברואר 2018, לטיפה ביקשה מנהג הממלכה להוריד אותה בבית הקפה שבו נהגה לאכול ארוחות בוקר עם מדריכת הקפוארה שלה שהפכה בינתיים לחברה. בתא השירותים פשטה את העבאיה, התאפרה, הרכיבה משקפי שמש כהים והשליכה את הטלפון הסלולרי לפח האשפה. השתיים נסעו לגבול עם עומאן ועלו על יאכטה, כשהיעד - ארצות הברית.

במשך ימים ארוכים שטו בלב ים, כשהן מנסות ליצור קשר עם עיתונאים מערביים כדי לסדר ללטיפה מקלט מדיני. באחד הלילות, כשהתקרבו לחוף של גואה, נשמעו לפתע יריות בסמוך לסיפון. אנשי קומנדו הודיים שנשלחו לחפש את לטיפה לבקשת אנשי השייח', אחרי שאלה טענו כי נחטפה על ידי גורמים עויינים, השליכו רימוני הלם והשתלטו על כלי השיט. לטיפה הוחזרה בכוח לדובאי ואנשי הספינה נחקרו ונכנסו למאסר. לטיפה לא נראתה בציבור מאז, אבל כן הצליחה לצלם סרטון במחתרת.

הנסיכה לטיפה ב-2018
הנסיכה לטיפה בסרטון שצילמה במחתרת

"אני נמצאת בווילה שהפכו אותה לכלא ומוחזקת כבת ערובה", סיפרה לטיפה המפוחדת בסרטון, "על החלונות התקינו סורגים ואני לא יכולה לפתוח אותם. לא עובר יום מבלי שאני חוששת לביטחוני או לחיי. יש חמישה שוטרים מחוץ לווילה ושניים בפנים. אני לא יכולה לצאת מפה, גם לא כדי לנשום אוויר צח".

בחזרה לרנא רסלאן. את המסע שעברה מאז ימי מלכת היופי ועד לחיי העושר בדובאי, כשבדרך גילתה גם שאינה מסוגלת להביא ילדים לעולם ונקלעה למשבר בנישואיה, סיכמה: "יש לך משרתים, פרארי, בנטלי - יש הכל, חיה בלה-לה-לנד, אבל את מאבדת בדרך דברים שהערך שלהם יותר חשוב. המשרתים, המכוניות והארמונות לא מעניינים כשאת לא יכולה להביא את דבר האמיתי".