זאוטרופ, כך נקרא המכשיר העתיק שהוצב במרכז הפרומו החדש של "האח הגדול", לתוכו הוכנסו איורים בעבודת יד. למרות שמדובר בתכנית המפארת יותר מכל פורמט אחר את פלאי הטכנולוגיה של המאה ה-21, (המאפשרים את התיעוד הבלתי פוסק של הבית) כשזה הגיע לפרומו, בחרו בקשת לחזור אל המאה ה-19, לימים בהם אנימציה יצרו בידיים וזאוטרופים היו עניין שבשגרה. שואלים את עצמכם למה? וודאי תשמחו לשמוע שיצאנו למסע במטרה להביא אליכם את כל התשובות לשאלות הכי מסקרנות. נו טוב, למען האמת עלינו רק שלוש קומות במעלית, אבל מה שגילינו הולך להשאיר אתכם המומים.  

 פרומו - האח הגדול (צילום: גיא ליברמן)
ניתן למצוא במוזיאון הקרוב לביתכם. זאוטרופ | צילום: גיא ליברמן

איך פרומו נולד?

"האח הגדול הולך בעונה הקרובה לעצור את הזמן, ואנחנו חיפשנו אלמנט שמעביר ויזואלית תחושה של עצירת זמן". מסביר גיא ליברמן מנהל הקריאיטיב של הפרומו: "יש משהו בדבר הזה שהוא מהפנט כי בעצם רואים תמונה של 12 פריימים שחוזרת על עצמה שוב ושוב ואי אפשר להוריד מזה את העיניים".

גם האיורים הנעים לצלילי מנגינת האח הגדול שזכתה לקאבר מקורי מאת העורכים המוסיקליים מיכאל פרוסט ועידו ריבלין, נבחרו לאחר מחשבה רבה: "האימג'ים שבחרנו בהם הם אימג'ים שקשורים למחזור החיים, הציפור שמטילה ביצה שיוצאת ציפור שמטילה ביצה, הפרח שעולה ונובל ועולה ונובל וכמובן התינוק שגדל"  אומר ליברמן, ומסביר שהרעיון היה לחפש דימויים שקשורים למחזור החיים ואז בברוטליות לעצור אותם, זאת במטרה להמחיש את מה שהאח הגדול יעשה ב-16.12. 

 פרומו - האח הגדול (צילום: גיא ליברמן)
"חיפשנו אימג'ים שקשורים למחזור החיים" | צילום: גיא ליברמן
 פרומו - האח הגדול (צילום: גיא ליברמן)
למרות כל הטכנולוגיה, האיורים נעשו בעבודת יד | צילום: גיא ליברמן

על מנת להוציא את כל הקסם הזה לפועל, גויסו למשימה אנשי המקצוע הטובים ביותר בתחומם, ביניהם מירב ויובל נתן שעומדים מאחורי הבימוי והעריכה של כל הפרויקט. אבל למרות זאת מסתבר שלא מדובר במשימה פשוט כלל: "הזאוטרופ מסתובב והאנימציה בפנים זזה, למעשה העין מוסתרת על ידי שחור ואז ברגע שהיא נחשפת לפס חלול במהירות תנועה גבוהה רואים את האנימציה". מתאר ליברמן ומיד מוסיף את הקאץ' המתבקש: "ברגע שאתה מצלם את זה, זה ניצב מול מצלמה שגם לה יש צמצם אז פתאום יש שני צמצמים שצריכים להיות מסונכרנים בתדר שלהם ואם התדר שלהם לא מסונכרן אז מתחילים לראות כל מיני עיוותים על המסך". מסתבר שכדי לדייק את התנועה עד למצב בו יהיה ניתן לצלם את זה כראוי, נאלצו להציב את הזאוטרופ על מנוע ולשנות את קצב הצמצם של המצלמה כך שהשניים יהיו מסונכרנים בשלמות.

"אם היינו יודעים כמה זה מסובך, לא היינו הולכים על זה"

בשונה מקמפיינים לתכניות אחרות, במקרה של האח הגדול עשיית הפרומו הופכת לאתגר של ממש, כיוון שלא ניתן להשתמש בחומרים מצולמים או לחשוף מידע אודות המתמודדים והבית. ייתכן שדווקא הקושי הזה הוא מה שמוביל את היצירתיות של הפרויקט צעד אחד קדימה, כך או כך, מסתמן שמדובר בתהליך ארוך ומורכב.

"בהתחלה חשבנו שיהיה נורא נחמד וכיף לחזור אחורה בזמן למאה ה-19, לייצר את הזאוטרופ בעצמנו ולראות איך עושים את זה. אחרי שהבנו שזה לא משחק ילדים ויש כאן פיזיקה לא פשוטה, היתה תחושת יאוש מסביב. צחקתי אז ואמרתי לעצמי שאם הבאנו את צוותי האנימציה מהטובים והמוכשרים שיש וכולנו מתוסכלים – כנראה שאנחנו עושים משהו נכון".

 פרומו - האח הגדול (צילום: גיא ליברמן)
אולי המשימה הראשונה תהיה לבנות אחד כזה? | צילום: גיא ליברמן
 פרומו - האח הגדול (צילום: גיא ליברמן)
מצולם מכל זווית כמו אחרון הדיירים | צילום: גיא ליברמן

מה התגובות שאתם מקבלים?

"אנשים בעיקר שואלים מה זה אומר שהאח הגדול יעצור את הזמן? וכאן חשוב להבהיר שאנחנו מבטיחים שמשהו שאתם לא מצפים לו יקרה בתכנית הראשונה ולאורך העונה. לא מדובר במשהו כללי במובן הפילוסופי של זמן, אלא מדובר במשהו מיוחד שהאח הגדול הולך לעשות בתוכנית הראשונה".

מה זה באמת אומר שהאח הגדול יעצור את הזמן?

"תצטרכו לצפות בארוע הפתיחה ב-16.12 ולגלות בעצמכם".

מנהל קריאטיב: גיא ליברמן / ארטדירקטור: ארית גורדון / הפקה קשת: חלי שפירא /  בימוי ועריכה: יובל ומירב נתן / אנימציה: שרון גזית (פיל אנימציה) / תסריט: יפתח חוצב / צלם: שרק דה-מיו / מוסיקה: מיכאל פרוסט ועידו ריבלין / ארט: יעל קומרובסקי

עוד ב"אח הגדול":

"האח הגדול 7": ארוע הפתיחה ביום ד' 16.12