העונה השישית של האח הגדול תיזכר במגוון דרכים שונות: זו ששילבה בין דיירים חדשים לישנים; זו שעסקה באופרת הסבון שבין דנית, אליאב ונופר; זו שהתנהלה במקביל למבצע "צוק איתן" - כשהאזעקות מגיעות גם לבית האח הגדול עצמו והדיירים מפונים למרחב מוגן. אבל נדמה שיותר מכל, העונה הזו תיזכר קודם כל כעונה שהביאה את נושא הטבעונות לפריים טיים הטלוויזיוני ולקדמת הבמה הארצית, כשאלו שהצליחו להתחמק עד היום מצפייה בהרצאתו של גארי יורופסקי, קיבלו טבעונית לוחמת ולא פחות דומיננטית בתכנית הטלוויזיה הכי נצפית במדינה.

טל גלבוע נכנסה לבית האח הגדול במטרה מוצהרת לפתוח את העיניים של עם ישראל לסבלם של בעלי החיים. כטבעונית ותיקה ופעילה מסורה ב"חזית לשחרור בעלי החיים", בית האח הגדול היה מבחינתה של טל עוד תחנה במאבק היום-יומי והלא נגמר למען הפסקת צריכתם של מוצרים מן החי. עכשיו, כמה ימים לפני שהעונה מגיעה אל סיומה וקצת יותר משלושה חודשים לאחר תחילתה, הגיע הזמן לבדוק האם טל הצליחה במשימתה וגרמה לשינוי כלשהו – בין אם בהורדה ממשית של צריכת מוצרים מן החי ובין אם בהעלאה כללית של המודעות לנושא. סקר שנערך על ידי מכון המחקר "פאנלס" עבור mako וגלובס, מנסה לספק תשובות לשאלות הללו.

כמחצית מהצופים: המודעות שלנו למסלול שעוברים בעלי החיים השתנתה

כנראה הנתון המרשים ביותר בכל הסקר הוא שכמעט 60% מהנשאלים מעידים כי שינו את הרגלי התזונה שלהם לאחרונה, כש-37% הפחיתו בצורה כזו או אחרת בצריכת מוצרים מן החי. ועם זאת, שאלה זו לא מתייחסת ישירות להשפעה מצפייה בתכנית, ויכולה להיות תלויה גם בשלל גורמים אחרים. אך כשהצופים נשאלו האם המודעות שלהם לנושא השתנתה בעקבות צפייה בתכנית, נתקבלה תשובה מדהימה לא פחות: כמעט כ-50% מהנשאלים משיבים בחיוב, ומודים שהמודעות שלהם למסלול אותו עוברים בעלי החיים השתנתה לאחר שצפו בעונה הנוכחית ובטל גלבוע.

השינוי, מסתבר, לא נמדד רק במודעות המוגברת של הצופים, אלא מקבל ביטויים של ממש בשטח - ולא מדובר רק על הדיירים אחי נתן (שהפך לטבעוני בעקבות טל, וממשיך להיות כזה גם לאחר הדחתו מהבית) ודורון מירן (שהפך לצמחוני בעקבותיה). גיא פרוביזור, המנכ"ל והבעלים של הרשת האורגנית עדן טבע מרקט, מעיד על עלייה בביקוש למוצרים טבעוניים מאז תחילת התכנית: " אין ספק שלאור השתתפותה של טל בתוכנית רווית רייטינג כמו האח הגדול, בעדן טבע מרקט ישנה התעניינות גוברת במוצרים אלו גם בקרב לקוחות שאינם טבעונים" הוא אומר, ואף מוסיף כי "בחודשים האחרונים אנו חווים יותר התעניינות מכיוון הספקים שכבר עוסקים בתחום, וגם בקרב ספקים שרוצים להיכנס אליו". לדבריו, הוא חושב שההופעה של טל בתכנית משכנעת, מהמר עליה כזוכה ("מיד לאחר ניצחונה של טל יושק מבצע ארצי משמעותי מאד ללקוחות הטבעונים") וכשנשאל לגבי שיתוף פעולה אפשרי, הוא לא שולל את האפשרות: "עדן טבע מרקט תשמח לבחון אפשרויות לשיתוף פעולה עם טל לאחר ניצחונה, כמו שאנחנו משתפים פעולה עם מובילי דעת קהל נוספים בקהילה הטבעונית." 

גם באנונימוס, אחד הארגונים הבולטים שפועלים למען זכויות בעלי חיים בארץ, מדווחים על עלייה בפניות: "מאז פתיחת העונה קיבלנו באנונימוס אלפי פניות של מתעניינים בטבעונות, ובהן 5,400 משתתפים חדשים בפרויקט 'אתגר 22', פרויקט הדגל של אנונימוס להתנסות חווייתית בטבעונות ל-22 יום בליווי מקצועי." אומרת הילה קרן, דוברת העמותה. "בכל מקום שומעים דיונים ערים בזכויות בעלי-חיים וטבעונות, וזה הרבה בזכות טל שמעלה את הנושא לפריים-טיים."

הסברה וקוץ בה

אולם יחד עם העלאת המודעות לנושא, מגיעה ביקורת על הדרך עצמה: טל נתפסה לא פעם כמישהי אלימה, שכופה את דעותיה על השאר ומאחלת להם "להיחנק" מהבשר אותו הם אוכלים. בנוסף, כאשר נכנסו חבריה הטבעוניים של טל לבית במסגרת אחת מהמשימות, הם לקחו איתם מהמקרר את כל "מוצרי המוות", כפי שהגדירו אותם, והשאירו לדיירים תחליפים טבעוניים. כנראה שהדבר לא תרם לאופן בו טבעונים נתפסים לעיתים בקרב הציבור הרחב, כשלא פחות מכ-91.7% מהמשיבים מסכימים עם הטענה שדרכי הפעולה של הטבעונים הן קיצוניות.

עוד באח הגדול:

בהקשר הזה, גם אם קרן לא מסכימה עם כל דרכי הפעולה של טל (יש לציין כי אנונימוס נחשב ארגון "מתון" יותר בדרכי פעילותו מ"החזית לשחרור בעלי החיים", עליה נמנית טל) – באופן כללי היא מכבדת מאוד את הופעתה בתכנית: "אין ספק שהיא מצליחה לגעת באנשים ולעורר מודעות, גם אם לפעמים היא מאבדת את שלוותה בנסיבות הלא פשוטות הללו", היא אומרת, ומוסיפה: "כולנו פועלים למען אותה מטרה, אבל הגישות שלנו שונות. לטל יש את הסגנון הייחודי שלה, ואין ספק שיש עוצמה במילים אמיתיות שיוצאות מהלב. גם אם הסגנון שלה לפעמים נשמע בוטה, עומדת מאחוריו אמת מזעזעת שמצווה לחשוף - המציאות של בעלי החיים קשה לעיכול, ואין דרך נעימה לשמוע אותה."

בסך הכל טרנד?

ואחרי הכל, נשאלת השאלה: האם מדובר בסך הכל בחלק מטרנד זמני שעתידו לחלוף? לפי הסקר, נראה שלא. כ-32% מהמשיבים חושבים שתופעת הטבעונות מהווה שינוי אמיתי בהרגלי הצריכה, וכ-11% נוספים אף חושבים שהיא עתידה להתרחב עם הזמן. גם פרוביזור חושב כך: "הטבעונות היא לא טרנד, אלא אורח חיים שאנשים מאמצים מתוך אידיאולוגיה חזקה שמשנה חיים. לכן היא תישאר ותגדל בעולם כולו - ובישראל אף ביתר שאת". נותר רק לחכות ולראות אם ביום שבת המאבק הטבעוני יזכה גם לתרומה משמעותית בצורתם של מיליון שקלים חדשים.

האח הגדול: אירוע הגמר, שבת אחרי החדשות