עדיין נלחמים
חיילים הודיים בשעת פעילות הטרור
כולנו יודעים שיעדי התרמילאות האהובים על המטיילים הישראלים הם לא המקומות המתועשים והמסודרים על פני הגלובוס. וזה בעצם סוד הקסם שלהם – האותנטיות והתחושה האנתרופולוגית שהם משרים על המטיילים, המרגישים כאילו חשפו תרבות עתיקה וגדולה. תוסיפו אלמנטים אלו למחירים הזולים ולתחושת אחוות המטיילים ויש לכם מתכון מנצח. השבוע בועת המטיילים התפוצצה עם שני אירועים מזעזעים – הפיגוע במומבאי וההפגנות הנרחבות בתאילנד. איך האירועים עתידים להשפיע על מפת תיירות התרמילאים העתידית, ומה חושבים על כך אלו שעתידים לנסוע ואלו שכבר שם.


אירועי השבוע

תאילנד: המשבר בתאילנד נמצא בחזקת חדשות ישנות. בחודשיים האחרונים מתנהלות כמעט ללא הפוגה הפגנות ברחובות בנגקוק. ההפגנות מתחדשות בתדירות ובעוצמה שונה. המפגינים דורשים את התפטרות הממשלה בראשותו של סוֹמצ'אי וונגסאוואט, גיסו של ראש הממשלה לשעבר, שסולק לפני שנתיים בהפיכה צבאית ונאשם בשחיתות.

השבוע התרחשה הסלמה משמעותית, כאשר מפגינים החלו לירות אש חיה לעבר כוחות הביטחון התאילנדיים, שהגיבו באלימות כלפי המתפרעים. ביום ד' האחרון נסגר שדה התעופה בבנגקוק עקב התפרעויות, והותיר תיירים ואזרחים רבים ללא אפשרות לצאת את אזורי הסכסוך. משרד החוץ התריע כי יש להתרחק ממוקדי ממשל ומהתקהלויות.

הודו: הודו היא מדינה שידעה בשנים האחרונות לא מעט פעילויות טרור לרבות נפגעים. לרוב, פעולות אלו לא הגיעו לידיעת הציבור הישראלי, מאחר והאירועים התרחשו במקומות שהתיירים הישראלים אינם מרבים לפקוד. מתקפת הטרור המשולבת על מספר אתרי תיירות במומבאי בוצעה על ידי חמושים שהגיעו מכיוון פקיסטן והתרחשה במקביל במלונות אוברוי, טאג' מאהל ובבית חב"ד. המתקפה גבתה חייהם של 195 איש ו-430 פצועים לפי שעה.


"לא כל תאילנד בוערת"

שני האירועים האינטנסיביים של השבוע האחרון מעלים את השאלה  – האם יעדי תיירות אלה עדיין בטוחים וידידותיים למטייל? עבור לימור מזרחי, שנוסעת בסוף השבוע הקרוב להודו, התשובה ברורה: "חד משמעית כן, פיגועי טרור מתרחשים היום בכל מקום בעולם" אומרת לימור מזרחי, שתטוס בסוף השבוע הקרוב להודו. "כישראלים, אנו שבעי טרור, ויודעים שלפעמים סיקור תקשורתי מציג מדינה באור שלילי למרות שהמצב אינו כה גרוע".

מזרחי עקבה אחר הדיווחים במהלך הימים האחרונים, והתלבטה בנושא הנסיעה. "כששמעתי לראשונה על המצב, החלטתי לחכות עוד כמה ימים לפני שאחליט אם לבטל את הנסיעה. כרגע אני רגועה יחסית, וממשיכה לעקוב אחרי התרעות משרד החוץ והמשרד ללוחמה בטרור. מאחר ולא קראו לישראלים השוהים בהודו לחזור לארץ, החלטתי לנסוע", אומרת מזרחי, "מכר שגר בגואה אמר לי שבארץ יודעים על הפיגוע הרבה יותר ממה שהם יודעים שם".

אליק חודי, המספק שירותי יעוץ והדרכה לטיולים מיוחדים בהודו מעיד כי קהל לקוחותיו מקפיד להתקשר ולברר אודות בטיחות הנסיעה, אך אף אחד לא ביטל לפי שעה. "מומלץ להתרחק מארועים מתויירים מאוד כמו מסיבות סילבסטר, שמושכות הרבה תיירים, ולטייל במקומות פחות עמוסים", הוא ממליץ, ומדגיש שכדאי לעשות זאת בזוגות או בשלשות.


"חייבים להמשיך לטייל"

חוף הים בגואה (צילום: holgs, Istock)
החוף בגואה. מצביעים ברגליים, ובעיקר בבטן-גב | צילום: holgs, Istock
ירון, טייל ותיק השוהה עם אשתו הטרייה בפונה, הסמוכה למומבאי, מגיב דווקא בציניות לרעיון של הפסקת הטיול עקב פעילות טרור. "הפעילות במומבאי היתה מכוונת לתיירים באופן כללי ולא רק לישראלים. זה מאוד מפחיד ומלחיץ, אבל מה נעשה, נחזור לארץ להתמודד עם איומים של פעילויות טרור שמכוונות באופן ישיר נגדנו?", הוא אומר. "בכל מקום היום יש טרור, זאת מחלה כלל עולמית. בתקופת הפיגועים הגדולה בירושלים היינו אומרים שחייבים לצאת ולהמשיך את החיים, אחרת הטרוריסטים ניצחו אותנו. עכשיו אנחנו אומרים שחייבים להמשיך לטייל בגלל אותה סיבה, רק בזהירות".

גבריאל, אזרח בריטי אשר מנהל עסק תיירותי בפוקט, תאילנד, מרגיש מנותק מענייני הפוליטיקה. "המצב בבנגקוק גרוע, ולבי עם האנשים ששם. רצוי לברוח מהבירה, אבל לא כל תאילנד בוערת, ויש במדינה אתרים רבים שכדאי להגיע אליהם – תאילנד היא ארץ מדהימה שחבל להחמיץ. אולי רצוי לדחות את הטיול, אבל לא לוותר על תאילנד כמקום לנופש חלומי".


לא יפסיקו לככב

רונן קרסו, סמנכ"ל השיווק של איסתא, מסכים עם רוח הדברים. לדעתו אין סיבה שאירועי השבוע האחרון יורידו מהתלהבות התרמילאי הישראלי. "הודו ותאילנד הם יעדים מובילים בתיירות התרמילאים, ולא נראה לי שיעדים אחרים יחליפו אותם", הוא צופה. "בהודו אכן מדובר באירוע קשה, אך גם בעבר היו במדינה פעולות טרור בערים מרכזיות, אך פחות פופולריות בקרב תיירים". לדבריו, אנשים ממשיכים לנסוע לשני היעדים, וניתן למנות ביטולים ספורים. "המטיילים נוחתים בפתאייה, שדה תעופה המרוחק כשעתיים מהעיר, וממשיכים לטייל ולהגיע לאיים".