סוכני הנסיעות טרודים במיוחד בימים האחרונים מהירידה הדרסטית בכמות ההזמנות לחופשות בתקופת חג פסח הבא עלינו לטובה. "אחרי המלחמה הייתה ירידה בהזמנות לכל היעדים וכרגע שום יעד לא תופס תאוצה", מסביר אלי הראתי, מנהל חברת קל נופש, ומוסיף שביחס לטורקיה המצב אפילו חמור יותר: "טורקיה בכלל נעצרה. ההזמנות ממש במינימום. בדרך כלל בתקופה הזו כבר יש הזמנות לפסח, והשנה עדיין לא".

אילו יעדים ירוויחו מהמתיחות עם טורקיה? הראתי מהמר על איי יוון, כרתים או קפריסין כחלופה אטרקטיבית למשפחות שיוותרו על ארץ השווארמה. אבל עוד יותר מיעדים אלה, בהם כבר משתמשים ביורו היקר, מאמין הראתי שהישראלים יעוטו על בולגריה. 

למה בולגריה?

אין תמונה
היעד החם הבא? בולגריה

בולגריה מוכרת היטב למטייל הישראלי חובב הקזינו, אבל לפי ההערכות בענף התיירות, ייתכן והיא תהפך ליעד מרכזי יותר באביב הקרוב. "בולגריה אינה יעד חדש, היא בכותרות כבר הרבה זמן", מספר הראתי. לדבריו בולגריה היא יעד חלופי טבעי, כיוון שיש לה דמיון רב בדיוק למה שהישראלים אוהבים בטורקיה: בעיר וארנה שעל חוף הים השחור יש חופים, חיי לילה ומלונות עם נופשונים, המחירים זולים יחסית, האווירה רגועה והמטבע מקומי.

ערן בורוכוב, מבעלי חברת מדרפט  המתמחה בטיולי ג'יפים והרפתקאות ברחבי העולם, מסכים שבולגריה עשויה להוות תחליף אטרקטיבי לטורקיה, ומכנה אותה "הלב של הבלקן המזרחי". "היא ארץ מרתקת מבחינה גאוגרפית", הוא מסביר, "היא נמצאת בין מקדוניה, רומניה ויוון, ויש לה רכסי הרים גבוהים שבקיץ משמשים לטיולי טרקים או ג'יפים ובחורף הופכים לאתרי סקי שהתפתחו מאד בשנים האחרונות, ויחסית לאירופה נחשבים לזולים".

מלון ובריכה או ג'יפים וכפרים נידחים?

בורוכוב מחלק את המדינה לשניים: האיזור ההררי ואיזור הים השחור. "מצד אחד אפשר למצוא בבולגריה קטע של טבע, הרפתקאות, אותנטיקה ואוכלוסיה מעניינת: יש בה אוכלוסיות שונות של נוצרים, מוסלמים וצוענים. תשבץ יפה של אוכלוסיה" הוא אומר. כשכל זה מלווה בכפרים אותנטיים ובמאכלים אקזוטיים, אין ספק שמתחשק לקום ולהזמין טיול.

"מהצד השני, איזור הים השחור הוא איזור המפורסם מאד בחופשות החוף שלו בחודשי הקיץ, ממאי ועד אוקטובר", הוא מוסיף ומספר על הערים בורגאס ווארנה, שמרבית האוכלוסייה המצויה בהן היא בכלל של תייריים אירופאים, עבורם בולגריה נחשבת ליעד קרוב וזול. 

בורוכוב טוען שבולגריה בכלל לא יותר יקרה מטורקיה. רמת המחירים דומה, אבל מה שעושה את ההבדל הוא מחיר הטיסה, שמעט יותר ארוכה מישראל. באפריל עונת התיירות כבר תתחיל ומזג האוויר באיזור החוף יהיה נעים - "מקסימום המים בים יהיו קרים מדי לרחצה, אז אפשר יהיה ללכת לבריכה המחוממת", הוא מסכם.

ואולי בכל זאת טורקיה?

למרות הירידה הנוכחית בהזמנות לטורקיה הראתי מאמין שלישראלים יש זיכרון קצר. "אז עכשיו מחרימים את טורקיה, ואפשר לראות את זה בכל מקום: בטלוויזיה ובפייסבוק, אבל אני מאמין שהרוחות ירגעו, שהמצב בינינו ובין טורקיה יירגע ושההזמנות יעלו שוב בחודש הבא, אם כי לא כמו בשנה שעברה".