אטרקציות בירושלים: כנסיית הקבר (צילום: איל שפירא)
תיכנסו כאן לסרטים. כנסיית הקבר בירושלים | צילום: איל שפירא

כמה אגדות, פנטזיות, יצרים וכמיהות הזין במהלך ההיסטוריה המקום האפלולי הזה, המכונה "כנסיית הקבר". אפילו שמה של הגבעה שעליה הוא שוכן, "גבעת הגולגולתא", יוצרת אסוציאציות פרועות. מדובר באחת הכנסיות החשובות והקדושות בעולם הנוצרי, אם לא הקדושה שבהן. היא אפילו הופיעה בפירוט רב במפת מידבא, מפת הפסיפס הראשונה שתיארה את ארץ ישראל.
בשנת 326 ביקרה בירושלים אח"מית מיוחדת במינה: הלנה, אמו של הקיסר הביזנטי קונסטנטינוס. בעזרת מורה דרך מקומי, הגיעה האורחת אל מקום הקבורה של ישו, שם המתינו לה גם שרידיו של הצלב שעליו מאמינים כי נצלב. הלנה החליטה לקדש את המקום, ומאוחר יותר הקימה בו את המתחם שבו אתם ניצבים בו: כנסיית הקבר. האם זהו אכן המקום? ארכיאולוגים והיסטוריונים רבים יטענו שיש סיכוי סביר, אך בארכיאולוגיה, כמו בארכיאולוגיה – שום דבר לא ודאי. מצד שני, עבור המוני המתפללים המגיעים לכאן מרחבי העולם – אין כל ספק.

עושים: נכנסים, מתרגלים לאפלוליות תוך דקה ולאווירה תוך שעה. בפנים יחכו לכם המון איקונות נוצריות, נרות בוערים, עמודי שיש אימתניים, כוכים נסתרים בקיר, אגפים ותתי-אגפים במפלסים שונים, מדרגות שיובילו אתכם את פינות נסתרות, ערב רב של טיפוסים, תיירים, צליינים ומאמינים אדוקים, וכמובן – מערת הקבר עצמה. קשה לתאר במילים את החוויה הרב-חושית שיוצר המקום. פשוט הגיעו לכאן, ומומלץ עם מדריך – אנושי או טקסטואלי, כדי להבין את גודש הסמלים העצום שמקיף אתכם מכל עבר.

אוכלים: אם אתם כבר כאן, מומלץ לדגום חומוסייה טובה בעיר העתיקה.

מגיעים: משער יפו ממשיכים ישר אל העיר העתיקה, הולכים ברחוב הראשי של השוק ופונים שמאלה אל רחוב הנוצרים. פנייה שלישית ימינה לרחוב סנטה הלנה. הלכתם לאיבוד? כל אחד יידע לכוון אתכם.

ברוכים הבאים: אהבתם את האווירה הדתית-מיסטית בספר "צופן דה וינצ'י"? זה המקום בשבילכם.

פתוחים: ימי שני-שבת 12:00-8:30, 17:30-14:00. בימי ראשון סגור למבקרים.