סקוטלנד: מפעל גז יהפוך לגן-עדן אקולוגי

מפעל גז ישן השוכן באזור תעשייה בעיר דנדי, סקוטלנד, צפוי להפוך לפארק אקולוגי רחב מימדים. לדברי פיטר קלג מ-Feilden Clegg Bradley Studios, השותפים לפרויקט של ארגון הצדקה The Eden Project, אחת המטרות היא גם להפוך את התוכנית לבעלת פליטת פחמן אפסית ולהעניק "מקלט למגוון הביולוגי בעיר". בדומה לפרויקטים אחרים של ארגון עדן, גם הפרויקט בדנדי צפוי לכלול אטרקציות המתמקדות בקשר בין האנושות לטבע. הנושא המרכזי הוא תשע הגילדות, קולקטיב שפעל באזור במאה ה-16 וכלל מרפאים, מגדלים, נווטים, יצרני מיתוסים, בעלי מלאכה, שליחים, אלכימאים ואחרים.

התצוגה המתוכננת כוללת גם אזור שיעסוק בדרכים חדשות לגידול צמחים וחלל שייסוב סביב תעשיית הכרייה וחלופות אפשריות לה. התוכנית היא לבנות גנים מוקפי חומה בתוך קירות הלבנים הגבוהים הקיימים במקום, כדי ליצור ניגוד חינני למורשת התעשייתית של האזור. ניגוד חינני שכזה קיים גם בפרויקט הראשון של הארגון בבריטניה, שתוכנן על ידי האדריכל, ניקולאס גרימשו, שגם עובד איתם על פרויקטים נוספים בסין, אוסטרליה וניו זילנד.


אחת הרכבות המיוחדות בעולם חוזרת לדהור בפסגות

לאחר שלוש שנים של שיפוצים נרחבים, נפתח מחדש קו הרכבת המוביל לפסגת פייקס בקולרדו. במהלך השיפוצים שנמשכו שלוש שנים הוסיפה החברה המפעילה את הרכבת קרונות חדשים, התקינה מסילות חדשות ובנתה מחסן המשמש גם כתחנת היציאה ומרכז מבקרים בפסגה. הנסיעה שאורכת מעט יותר משעה יוצאת מה-Manitou Depot, ובדרך למעלה יוכל מי שירצה ללמוד על ההיסטוריה והגיאולוגיה של האזור ולשמוע את סיפוריהם של מי שעיצבו אותו. בדרכה חולפת הרכבת ביער הלאומי פייק, עוברת בין החומות התלולות והסלעיות של קניון אנגלמן (Englemann), פארק הצבאים ועוד.

בפסגה, ממנה ניתן לתצפת על רכסי ההרים קולגייט (Collegiate) וסנגרה דה כריסטו (Sangre de Cristo) ואפילו את דנבר ביום יפה, יבלו הנוסעים כארבעים דקות לפני שירדו חזרה לתחנת המחסן. הרכבת בעלת השם הקליט Broadmoor Manitou and Pikes Peak Cog Railway, החלה ביוני 1891, והיא מונעת עם קטר בעל מנוע גלגלי שיניים. זאת ועוד, הרכבת נוסעת על מסילה בגובה של 4,300 מטרים, הנחשבת למסילת הברזל מסוגה הגבוהה והארוכה ביותר בעולם. רוצה גם? הרכבת נוסעת מדי יום בחודשי הקיץ בין השעות 8:00-21:00, והמחיר מתחיל מ-58 דולר (13 ומעלה), 48 דולר לילד.

קו הרכבת המוביל לפסגת פייקס בקולרדו (צילום: יח"צ)
צילום: יח"צ

קו הרכבת המוביל לפסגת פייקס בקולרדו (צילום: יח"צ)
צילום: יח"צ

"שגר אותי, פורטי"

שערים קסומים, דלתות שמעברן השני עולם אחר - אלו אינם קיימים במציאות, אבל בין שתי ערים המרוחקות זו מזו כמעט 600 ק"מ מחבר פורטל ראשון מסוגו. חברה אירופאית בשם המתבקש Portal רוצה לבנות גשרים שיחברו בין ערים בעולם ויאפשרו אינטראקציה אינטראקטיבית בין זרים, רוצה - ובונה. הפורטל הראשון של Portal מחבר בין העוברים והשבים באזור תחנת הרכבת בווילנה, ליטא, לאלו הצועדים בכיכר Litewski שבמרכז לובלין, פולין. כל פורטל מורכב ממסך גדול ועגול ומצלמות המשדרות בלייב את המתרחש למול כל "דלת", מזמינות את העוברים ליצור קשר עם אלו מעברו של הפורטל השני. בעתיד מקווים בפורטל להתקין פורטלים שיחברו בין וילנה לרייקיאוויק וללונדון, ובאתר הפרויקט תוכלו להגיש בקשה לפורטל בעיר מגוריכם.

הפרויקט פותח בחמש השנים האחרונות ב-Gediminas, האוניברסיטה הטכנית של וילנה והוא זכה לתמיכה משתי העיריות המשתתפות ומקרן Benediktas Gylys. 

 Portal (צילום: באדיבות  Portal)
צילום: באדיבות Portal
 Portal (צילום: באדיבות  Portal)
צילום: באדיבות Portal