כבר מעל שבועיים, מרגע שנגמרו טיסות החילוץ, מספר הנוסעים בנתב"ג הולך ויורד. היום (א') יעברו בנמל התעופה בן גוריון כ-16,100 נוסעים, מחציתם יוצאים, ב-105 טיסות בינלאומיות נכנסות ויוצאות. אלה מספרים נמוכים מאוד, שמזכירים את ימי הקורונה בהם נתב"ג היה ריק כמעט לגמרי. 

ובזמן שכרגע תיירות החוץ לא קורית בכלל, מה שנותר לסוכנויות הנסיעות ולחברות התעופה הוא להסתכל קדימה ולקוות שאחרי המלחמה, ממש כמו אחרי הקורונה, יהיה רצון עז של הישראלים לצאת לנופש. 

בתוך כך, חני סובול, מנכ"לית דיזנהאוז גרופ, מציינת שכבר יש ניצנים של הזמנות עתידיות. "בשבוע האחרון אנחנו רואים שינוי קל בהתנהגויות הצרכנים. לקוחות עסקיים, שעצרו טיסות עם פרוץ המלחמה, מבצעים הזמנות עתידיות לפגישות עסקיות וכנסים בינלאומיים".

לגבי המגזר הפרטי, סובול אומרת שגל הביטולים העתידיים נעצר והקהל שכבר הזמין חופשות לחודש דצמבר וקדימה ממתין לראות מה ילד יום. "כמעט כולם ממתינים כרגע ויקבלו את החלטה הסופית רק סמוך למועד הטיסה עצמה".

שלט על מרחב מוגן בשדה התעופה בן בגוריון (צילום: YURI CORTEZ, AFP via Getty Images)
נתב"ג בזמן המלחמה | צילום: YURI CORTEZ, AFP via Getty Images

ומה לגבי הזמנות חדשות? "ישנם לקוחות שכבר מזמינים טיסות למהלך דצמבר. זה לא בהיקפים גדולים, אבל זה מעיד על התחלה של מגמה", אומרת סובול. "אלה הזמנות עם מאפיינים מסוימים: לרוב לתקופות קצרות, ליעדים קרובים ורק טיסות או חבילות שיש בהן אפשרות לביטול. המשותף לכל זה הוא הרצון למקסם ודאות בחודשים שברור שעדיין ישנה אי ודאות. נראה שזה ברור לכולם שהמציאות החדשה תימשך עוד מספר שבועות לפחות ולכן אנחנו רואים בכל הזירות, בשוק התעסוקה, הצרכנות, וגם התיירות, ניסיונות של אזרחים ואזרחיות, לייצר עבור עצמם שגרה מחזקת".

לדברי שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס: "מרבית התנועה נעצרה לחלוטין, יש רק מעט הזמנות קדימה, בעיקר ליעדים באירופה. אנחנו עוד רחוקים מחזרה לשגרה, והמעטים שכן מזמינים חופשות עושים זאת לטווח יציאה של חודשיים ומעלה מהיום. במצב של אי ודאות ומלחמה בודדים נוטים להזמין, וככל שהמצב ישתפר נראה את קצב ההזמנות מתגבר – בעיקר לטווח הארוך".

נתב"ג (צילום: Roman Yanushevsky, shutterstock)
לכולם ברור שהמספרים האמיתיים יחזרו רק לקראת פסח, באפריל 2024 | צילום: Roman Yanushevsky, shutterstock

 

בשנת 2024 נטוס ליעדים בטוחים

ובזמן שתאריך חזרת הטיסות עדיין לא ברור, מה שבטוח הוא שהיעדים אליהם נטוס כבר לא יהיו אותו הדבר. כך, מדינות כמו טורקיה, מרוקו, ירדן וסיני לא ייקלטו תיירים מהארץ, בטח שלא מיד לאחר סיום המלחמה ובטח שלא בהיקפים שהיו לפניה.

> אלה היעדים שיכול להחליף בעתיד את מרוקו וטורקיה

בקבוצת הדקה ה-90, וקווי חופשה בראשם, מציינים שהם עמלים בימים אלה בעיקר על מוצרי תיירות לעונת 2024 שתפתח בפסח, תוך התאמה למפת יעדים שלוקחת בחשבון את הפרמטר הכי חשוב - תחושת הביטחון ביעד הנסיעה. "יוון, קפריסין, בולגריה, צ'כיה והונגריה הולכות להיות המדינות שתככבנה בעונת 2024", טוען אילן שלו, סמנכ"ל השיווק של קבוצת הדקה ה-90. "אנחנו מאמינים שאת ההזמנות לעונת 2024 נתחיל לראות, אגב בדומה לכל שנה, במהלך חודש פברואר 2024".

פראג צ'כיה (צילום: Rostislav Glinsky, shutterstock)
פראג בעדנו והישראלים לא יידכחו לה את זה | צילום: Rostislav Glinsky, shutterstock

אורן כהן מגורי, סמנכ״ל שיווק ומכירות "השטיח המעופף", מוסיף: "בימים אלו, אנו עדיין נמצאים בימים קשים של מלחמה ומתפללים לחזרתם של כל החטופים ושכל חיילי צה"ל וכוחות הביטחון יחזרו הביתה בשלום. עם הפנים קדימה לעונת התיירות הבאה, אנו מתכננים כרגע את לוח הטיסות שלנו וצופים כי היעדים המבוקשים ביותר, הולכים להיות: יוון וקפריסין, בדגש על רודוס וכרתים, האיים המבוקשים ביותר על הישראלים שיכולים לקבל את כמות התיירים הגדולה ביותר".

הוא מוסיף: "תנועה נרחבת תהיה גם ליעדים: איטליה וספרד עם טיסות ישירות לוורונה, מילאנו, פלמה דה מיורקה וברצלונה. בנוסף, יעדי מזרח אירופה, שתמיד היו פופלארים, בעונה הבאה צפויים להתחזק עוד יותר, בעקבות היותם יעדים שנחשבים בטוחים עבור הישראלים".