בזמן שכמות הטיסות מסביב לעולם עדיין נמוכה והרבה אנשים חוששים לטוס, הדיילים ממשיכים לעבוד, מוגדרים כ"אנשים חיוניים" ונאלצים לסכן את עצמם על מנת לאפשר לאלה שכן רוצים לטוס לעשות זאת.

אמנם נקבעו כללים קפדניים שמטרתם לשמור על הצוות והנוסעים במטוס ובכל זאת, הדיילים מעידים שלא מעט מהאנשים שעולים לטיסה מזלזלים בהוראות ולא מקפידים עליהן. מגזין Insider דיבר עם ארבעה דיילות משלוש חברות תעופה שונות בארה"ב והן שיתפו בדברים הכי מרגיזים ולא אחראיים שנוסעים עושים בזמן הקורונה. בראש ובראשונה הן מבקשות שכולם יתחילו לקחת אחריות, כי מדבר כאן בבריאות של הנוסעים ושלהן כמובן.

הנוסעים מורידים מסיכות

לא משנה כמה פעמים הדיילים חוזרים על הבקשה לשים את מסכות הפנים כך שיכסו את הפה והאף, לא מעט נוסעים מורידים אותה מיד לאחר ההמראה, כאילו מרגע שהם באוויר הקורונה לא קיימת. 

אחת הדיילות מספרת שמרבית הנוסעים שמים את המסכה בצורה לא נכונה על הפנים רק כדי לצאת ידי חובה  ולעמוד בחוק היבש. היא מציינת שהיא מוצאת את עצמה רבה עם נוסעים כמעט כל הטיסה ומקווה שתוכל להפסיק להתעסק בשיטור מיותר.

נכון לעכשיו, רוב חברות התעופה הגדולות דורשות מהנוסעים לחבוש מסכה לאורך כל הטיסה. יונייטד איירליינס אף יישמה מדיניות חדשה שבה היא לא מעלה על טיסותיה נוסעים שלא שמים מסכה כמו שצריך, ואף מונעת מהם טיסה עתידית.

נוסעים במטוס (צילום: Matej Kastelic, Shutterstock)
אחרי ההמראה מורידים את המסכה | צילום: Matej Kastelic, Shutterstock

לא שומרים על היגיינה בסיסית

הדיילים מציינים שמלבד המאבק במסכות, יש לא מעט דברים בסיסיים שנוסעים לא מקפידים עליהם: לא שוטפים ידיים, נוגעים בפנים כל הזמן, עומדים בצמוד האחד לשני בתור לשירותים ועוד.

לטענתם, זו לא חוכמה לשים מסכה ולהרגיש שאתה מוגן, צריך להקפיד על דברים נוספים, במיוחד כשנמצאים במטוס צפוף. ולא לשטוף ידיים אחרי שימוש בשירותים במטוס זה ממש פשע בלי קשר לקורונה.

שירותים במטוס (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
זה בסיסי: אחרי שימוש בשירותים שטפו ידיים | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

זורקים אשפה בכל מקום

זה לא דבר חדש שנוסעים מרשים לעצמם להשליך לכלוך בתוך המטוס ולצאת מנקודת הנחה שכבר יהיה מי שינקה אחריהם, אך כעת זה הפך להיות ממש מטרד. בעבר זה היה סתם מעצבן וכיום מדובר במפגע בטיחותי. 

הדיילים מציינים שאשפה היא דבר קריטי שצריך להימנע ממנו ואנשים לא מקפידים על כך. לכן, חברות רבות אוסרות על נוסעים להביא אוכל או שתייה מהבית במטרה לצמצם את כמות הלכלוך ובכך לצמצם את הסיכוי להעביר את הנגיף.

הלכלוך בטיסה חזרה מאומן
גם מגעיל וגם מסוכן. לכלוך שהשאירו נוסעים במטוס | צילום:
 

לא מתכוננים לטיסה

גם בימים רגילים חשוב להתכונן לטיסה כמו שצריך: להגיע בזמן, לא לקחת למטוס ציוד מסוכן, להביא את כל המסמכים הדרושים ועוד. בימים אלה לתכנון הזה יש חשיבות גדולה אף יותר היות והוא מונע מגע מיותר ובזבוז זמן. 

כך למשל, נוסע שמאחר לטיסה שלו ככל הנראה לא יקפיד על המרחק הראוי ולא יעבור את כל הבדיקות הנחוצות בצורה בטיחותית. כשנוסע בלחץ, אין שום הקפדה על כללי ריחוק טוענות הדיילות ולכן, חשוב לתכנן את ההגעה לשדה כך שיהיה מספיק זמן לעבור את הליך העלייה למטוס בנחת. 

ההמלצה היום היא להגיע ארבע שעות לפני הטיסה במקום שלוש.

שני מיליון יעברו בשערי נתב"ג (צילום: עזרי עמרם, חדשות 2)
כשנוסע לחוץ הוא לא שומר על הכללים. אילוסטרציה | צילום: עזרי עמרם, חדשות 2

נוסעים חושבים שהעסקים כרגיל

בלא מעט מדינות ההמלצה היא להימנע מטיסת מיותרות ולא נחוצות. ולמרות זאת, נוסעים רבים טסים כאילו חזרנו לגמרי לשגרה וחשוב לזכור שבפועל זה לא כך. 

אם בחרתם לטוס עשו זאת רק אם אין ברירה ורק תוך הקפדה על כל הכללים. בנוסף, קחו בחשבון שחוויית הטיסה היא לא אותו הדבר: אין כמעט שירות, יש הקפדה על כללי בריאות רבים והאווירה היא לא של חופש. זכרו זאת לפני שאתם מתלוננים שהחוויה לא טובה כמו בעבר.