בעקבות האסון שהתרחש בקובה לפני כשבועיים בו התרסק מטוס נוסעים כשעליו 104 אנשים, החלו לצוף לא מעט טענות על הבטיחות הלקויה ועל המטוסים הישנים של חברת Cubana de Aviacion. בין היתר, נודע שהחברה נאלצה לאחרונה לקרקע חלק מצי המטוסים שלה בשל בעיות בטיחות. אך האם הטענה על כך שצי המטוסים שלה ישן, בהכרח קשורה לסיכון גבוה יותר לנוסעים? התשובה היא לא חד משמעית.

>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש

מטוס הבואינג 737 של החברה הקובנית היה בן לא פחות מ-40 שנה. הוא עבר לא מעט גלגולים עד שמצא את עצמו "נוחת" בחברה מקובה. בין השאר הוא עבר בחברות אמריקאיות שונות, מקסיקו והונדורס. אך למרות הנתונים הלא מרשימים הללו חשוב לדעת שיש היום בעולם גם מטוסים ישנים יותר שנמצאים בשימוש בחברות תעופה שונות ושאין שום הגבלה חוקית שמגבילה את גיל המטוס בו ניתן להחזיק.

פטריק סמית', טייס אמריקאי ומחבר הספר Cockpit Confidential טוען שדווקא העובדה שהמטוס ישן יותר גורמת לכך שהוא עובר יותר בדיקות מקיפות וטיפולים. "הקריטריונים לבדיקה הולכים ומחמירים עם השנים" ,הוא טוען. "בגדול, מטוסים מסחריים לא מגיעים עם תאריך תפוגה ובתיאוריה הם יכולים לפעול לנצח. בגלל זה המחיר היחסי שלהם הוא מאוד יקר. הנורמה היא שמטוס משרת עד 25 שנה, אך הוא יכול גם יותר".

מצד שני, דיויד גליב, מומחה בטיחות בתעופה, טוען שבדיוק כמו רכב ישן, ככל שהמטוס מתיישן, לא משנה כמה יבדקו אותו, יש יותר סיכוי לתקלות בלתי צפויות. "מבחינה סטטיסטית, אם אתה מטיס מטוס בן 40 בהחלט ישנו סיכון יותר גבוהה לאסונות", הוא אומר.

כיום, את המטוסים הישנים ביותר ניתן למצוא בעיקר בחברות תעופה אפריקאיות, כאשר חברת התעופה האינדונזית מחזיקה במטוס הישן ביותר, בואינג 737, משנת 1970 (הדגם הראשון של המטוס יוצר בשנת 1967). באל על, אם תהיתם, המטוס הישן ביותר שעדיין בשירות יוצר בשנת 1991 והגיל הממוצע של צי המטוסים שלה עומד על 13.6 שנים. מבין 30 חברות התעופה הגדולות דלתא היא החברה עם צי המטוסים הישן ביותר, עם ממוצע של 17 שנים. איירופלוט הרוסית היא החברה עם צי המטוסים הצעיר ביותר - עם ממוצע של שנתיים וחצי.