הפעילות בנתב"ג ירדה לכ-4 אחוזים כשמרבית הטיסות הן פנים ארציות. גם בשאר העולם המצב דומה ומרבית חברות התעופה חדלו מלטוס או צמצמו את כמות הטיסות שלהם בצורה משמעותית, מה שהוביל לא מעט שדות תעופה לסגור דלפקים. וכל זה קורה רגע לפני חופשת הפסח, שמסמלת באופן רישמי את בוא האביב ואת תחילת העונה החמה של החופשות בחו"ל.

בתוך כך, המוני ישראלים כבר ביטלו את הטיסות שלהם, או קיבלו הודעת ביטול לתקופה הקרובה ולאף אחד אין באמת מושג מתי העניינים יחזרו לשגרה. נכון לעכשיו, מרבית הטיסות שאחרי חודש אפריל עדיין לא בוטלו, אך ייתכן שזה רק עניין של זמן עד שזה יקרה. 

טיסות ריקות לאילת (צילום: באדיבות ישראייר)
דלפקים ריקים בנתב"ג | צילום: באדיבות ישראייר

ביקשנו משבעה מומחים בענף התיירות לנבא מתי לדעתם השמים יחזרו להיות פתוחים כבעבר ונוכל לחזור להתלונן על המרווח ברגליים, על כך שהמזוודה לא כלולה במחיר או על האוכל במטוס. חלקם היו אופטימיים יותר וחלקם פחות. 

"קודם כל אנשים יחזרו לטייל בארץ"

ד"ר ערן כתר, יועץ לשיווק תיירות ומרצה בכיר במחלקה לניהול תיירות ומלונאות, המכללה האקדמית כנרת

לאחר הקורונה התיירות תתאושש באופן הדרגתי. ראשית תתאושש תיירות הפנים, כפי שאנחנו רואים כרגע בסין. לאחר הסגר, מדינת ישראל תשתלט בהצלחה על הקורונה והמרחב הישראלי ישוב להיות בטוח. עסקי התיירות מחכים לכך והישרדותם הכלכלית תלויה בכך, והם יהיו מוכנים מיד ביום בו הסגר יוסר. במקביל, גם הישראלים מחכים לכך ואחרי שבועות ארוכים בבית ירצו לצאת, לטייל ולבלות. בשלב השני, תתאושש התיירות הבינלאומית, כאשר סביר להניח שיעדים בעולם המערבי שספגו מכה קשה מהקורונה - כמו איטליה, ספרד וארה"ב - יתאוששו בשלב מאוחר יותר. כמו כן, יעדים במדינות מתפתחות אשר לא יצליחו לאכוף סגר ולהשתלט על הקורונה, גם הם צפויים למשך התאוששות ארוך יותר.


"ההערכות בענף כרגע מדברות על חזרה מדורגת החל מיוני-יולי"

שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל השיווק והמכירות באשת טורס

המשבר הוא עולמי, וכרגע 70 מיליון עובדי ענף התיירות והתעופה בעולם מובטלים. אמנם יקח זמן לתעשיית התיירות "להתניע מחדש", אבל כשייגמר המשבר כולם ירצו לחזור לעבודה כמה שיותר מהר. ההערכות בענף כרגע מדברות על חזרה מדורגת החל מיוני-יולי, אבל צריך לסייג ולומר שהמגפה הזאת מתנהגת שונה מכל מה שהכרנו עד כה. הנהלים בעולם התעופה צפויים להשתנות, כפי שה – 9.11 היה קו פרשת המים בבידוק הבטחוני במטוסים. בטיסות בעידן שאחרי הקורונה ככל הנראה יהיה בידוק רפואי לפני העלייה והירידה מהמטוס ותקני בריאות חדשים, בהובלת רשות התעופה האמריקאית ויאט"א (ארגון חברות התעופה הבינ"ל).

מדידת חום, נגיף הקורונה (צילום: Lek Changply / Shutterstock.com)
מדידת חום לכל מי שיעלה על המטוס גם בעתיד? אילוסטרציה | צילום: Lek Changply / Shutterstock.com

 "אנו ערוכים כרגע לחזרה במאי ויוני"

עודד חודורוב, סמנכ"ל התפעול של דיזנהאוז

יש שתי דעות הפוכות מבחינת הביקוש לטיסות לאחר סיום הקורונה; אחת אומרת שבגלל הבידוד שככל הנראה יחול גם במהלך חג הפסח, בו בדרך כלל הישראלים טסים ובגלל העובדה שטיסות לחו"ל עבור רבים הפכו לשגרה, הישראלים יטוסו בהמונים עם סיום המשבר בכדי להתשחרר ולחגוג. הדעה השניה אומרת שעקב הפגיעה בהכנסה הפנויה הישראלים יחסכו בהוצאות וכחלק מזה יפחיתו טיסות.

התשובה איזה מבין הדעות היא הנכונה כנראה תלויה באורך התקופה של הסגר ומשך הזמן של אי פעילות המשק והכלכלה. בדיזנהאוז אנחנו נערכים לחזרה לפעילות בהדרגה בחודשים מאי ויוני, ככל שנצטרך נקדים או נאחר את החזרת הפעילות.


"בהתחלה אנשים יחששו לעלות על מטוסים"

רונן קרסו, מנכ"ל איסתא הולידייס

ההערכה שלי היא שרק בחודש יולי תתחיל פעילות לא גדולה בטיסות לחו"ל, כאשר בשלב ראשון, בשל החשש משהיה ארוכה במטוסים, יהיו אלו יעדים קרובים ובעיקר איי יוון וקפריסין. כמו כן, היעד יקבע לפי מידת ה"נקיון" של היעד מהמגפה, על כן, בשלב הראשון הנסיעות יהיו למקומות שנקיים מהמחלה באופן כמעט מוחלט.


"הכל יחזור בהדרגה"

תמר גרזון, מנכ''לית טרווליסט

החזרה למציאות התיירותית שאנו מכירים טרום הקורונה, תהיה בהדרגה, גם מבחינת ההתנהגות הצרכנית וגם מבחינת שוק הטיסות. סביר להניח כמו תמיד שיהיו את הנוסעים הראשונים שיעזו, ולאט לאט יצטרפו אליהם כולם בהתאם לתחושת הביטחון שתשרור. היעדים הפופולריים ישתנו ויותאמו למדינות ״נקיות״ מקורונה, אזורים בהם אין את הנגיף. מאידך גם שוק הטיסות יחזור לעצמו בהדרגה, ובתחילת החזרה לשגרה לא נראה בלוח הטיסות את כל הטיסות טרום הקורונה. זה יכול כמובן להביא גם לעליית מחירים, אך בהתאם לביקושים מצד שני גם לירידת במחירים. בכל מקרה אני חושבת שנראה את הכדור שלנו אחרת אחרי המשבר, ונדע להעריך אותו יותר.

נמל התעופה בן גוריון (צילום: ChameleonsEye, Shutterstock)
כמות הטיסות לא תחזור להיות אותו הדבר | צילום: ChameleonsEye, Shutterstock

"אני רוצה להאמין שזה יקרה עד הקיץ"

זיו רוזן, מנכ"ל גוליבר

נכון לרגע זה אין לי הערכה לגבי מתי יגמר המשבר העולמי סביב נגיף הקורונה ומתי נחזור לשגרה, אני רוצה להאמין שזה יקרה עד הקיץ ושבישראל כבר אחרי פסח נתחיל לחזור לשגרה. ההתאוששות תהיה הדרגתית, כאורך המשבר כך יהיה גם אורך ההתאוששות. התארגנות חברות התעופה להקים ולחדש את הקווים חזרה עלולה לקחת זמן בלתי מבוטל כמו גם הכשרת אנשי הצוות וקבלת הסלוטים מחדש מהרשויות.


"כמו שזה התרסק במהירות כך זה יבנה במהירות"

יעקב אמסלם, מנכ"ל ובעלים של קבוצת אמסלם טורס

כל ההתארגנות בעולם התעופה תיקח חודש ימים לא יותר- כל חברות התעופה יחזרו לסדר גודל של בין 70 ל-80 אחוז תעסוקה. גם מהטעם שמבחינת המשוואה כלכלית יהיו חייבים לעשות את זה וגם מהטעם שהעולם צמא לחזור לשגרה. כמובן שיש פה הליך של קליטת צוותים מחדש, להוציא את כל המטוסים ממצבי שימור שנמצאים בהם כרגע. זו תהיה עקומה שמתחילה בהדרגה, אך לכל היותר תוך חודש ימים העולם חוזר לאחוזי תפוסה יחסית גבוהים.

לגבי מתי - האנושות מתחילה לגלות סימני עייפות- הזמן המקסימלי שאני מעריך שהאנושות לא תוכל להחזיק מעמד יותר במצב זה הוא סדר גודל של חודשיים - מהלך מאי 2020, ברגע שיתחיל על ידי אחת המעצמות, כמו שזה התרסק במהירות כך זה יבנה במהירות כמו במגדל קלפים רק הפוך .