נתחיל מהסוף: במהלך הטיסה יש לא מעט רעשים שיכולים להלחיץ, אך מלבד מקרים מאוד חריגים, מדובר ברעשים תקינים שנוצרים מכך שהמטוס עליו אתם נמצאים הוא מכונה מטורפת שמייצרת לא מעט צלילים מכניים שונים. אז דבר ראשון, אפשיר להוריד את החרדה.

>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש

"ההנחה הראשונית שלכם צריכה להיות שכל מה שעושה רעש במטוס, כל חבטה, רעשי מנוע שונים ואפילו רעשי מנוע שאתם בטוחים שלא שמעתם לפני, הם תקינים", אומר מארק לוי מהנדס מכונות שעובד בחברת המטוסים בואינג. "כשאתם באוויר, המטוס מייצר רעשים בעקבות מפגש עם רוחות, מזג אוויר סוער וכמובן בגלל שהטייסים מבצעים פעולות מכניות שונות. זה הכל תקין". 

מנוע מטוס (צילום: יחסי ציבור, shutterstock)
"ההנחה הראשונית שלכם צריכה להיות שכל רעש הוא תקין" | צילום: יחסי ציבור, shutterstock

אם בכל זאת אתם מוצאים את עצמכם לא רגועים במהלך הטיסה או קופצים מכל רעש מוזר ובטוחים כל הזמן ש"זהו, הולכים להתרסק", לוי הכין רשימה מפורטת של כל הרעשים השכיחים שאתם צפויים לשמוע בזמן שאתם על הקרקע ובאוויר ואף פירט את הסיבות שבגללן הם נגרמים. (הרשימה של הרעשים שכן צריכים להדליק אצלכם נורה אדומה, נמצאים בתחתית הכתבה):

זמזום כשעולים למטוס

מה שמפיק את הרעש הזה לפני שזזים, זו יחידת החשמל האחורית של המטוס שמופעלת בזמן שהנוסעים עולים. יחידת החשמל הזו מופעלת כל עוד המנועים הראשיים כבויים (את המנועים הראשיים מפעילים ברגע שהמטוס מתחיל לנוע). כאשר סוגרים את הדלתות הרעש הזה ישתנה ולרוב האורות במטוס יהבהבו, זה בגלל שאספקת הכוח למטוס משתנה. מאותו הרגע תתחילו לשמוע את הרעש החזק של המנועים הנמצאים מתחת לכנפיים.

מטוס נוסעים (צילום: shutterstock)
מהרגע שעולים למטוס יש רעשים "מוזרים" | צילום: shutterstock

רעשי "נביחה" 

מכשיר החיסכון בדלק שנקרא PTU ונמצא במטוסים האיירבוס אחראי לוודא שהלחץ ההידראולי מאוזן בזמן שהמטוס נדחף לאחור. הרעש שהמערכת הזו מייצרת נשמע קצת כמו נביחה (WOOF) שחוזרת על עצמה כמה פעמים. לא מכירים את הרעש הזה? אז פשוט תתעלמו.

רעש מכני לפני ההמראה

רגע לפני שהטייס מתחיל להאיץ על מסלול ההמראה הוא מפעיל מתג שמטרתו להגדיל את שטח הפנים של הכנפיים. בתהליך הזה נשמע רעש מכני וניתן לראות את החלק האחורי של הכנפיים נוטה כלפי מטה. לפעמים הרעש יחזור על עצמו מכיוון שהטייס בודק שהכל תקין. 

רעש של חבטה לאחר ההמראה

בטח ניחשתם לבד: מדובר בגלגלי המטוס שמתקפלים ולאחריהם דלתות הגלגלים נסגרות. לרוב הקיפול הזה ילווה ברעש של חבטה שלפעמים ממש נרגיש אותה ברגליים שלנו. אותו דבר יקרה כמובן רגע לפני הנחיתה כשהטייס יוריד את הגלגלים.

מטוס נוחת (צילום: David McNew, GettyImages IL)
כשסוגרים או פותחים את דלתות הגלגלים, יש רעש קצת מפחיד | צילום: David McNew, GettyImages IL

למה המונע נשמע אחרת?

אל תדאגו, המנועים בסדר ואספקת החשמל לא הפסיקה. הסיבה לשינויים ברעש שמייצר המנוע נובעים משימוש שונה בכוח שלו במהלך הטיסה. בהמראה כמובן, אז המטוס צריך את מרבית האנרגיה שלו להמריא או להסתובב, הרעש יהיה חזק, ובמהלך הטיסה המנועים יהיו שקטים הרבה יותר. כמו כן, מדי פעם יכול להיות שהרעשים יתחזקו בגלל צורך ביותר כוח מסיבות שונות ורגילות לחלוטין.

רעשי פעמונים (DING) במהלך הטיסה

יש שתי סיבות שבגללן הטייס יעשה רעש של צילצול/פעמון במהלך הטיסה: 1. כדי להסב את תשומת לב הדיילים שהטייס רוצה לדבר איתם בטלפון הפנימי של המטוס. 2. סימן מוסכם לדיילים בנוגע לדרישות שונות שיש להם, למשל אוכל. היוצא מן הכלל הוא כמובן כאשר יש הוראה לחגור את חגורות הבטיחות, אז גם תשמעו את רעש הדינג המוכר.

חגורת בטיחות במטוס (צילום: aldorado, Shutterstock)
יש דינג של סימון החגורות ודינג שבו הטייס מבקש משהו מהדיילים | צילום: aldorado, Shutterstock

אז מאיזה רעשים כן צריך לדאוג?

שוב, נדגיש שגם את מה שנכתוב כאן צריך לקחת בפרופורציות וברוב המקרים הרעש המפחיד שאתם שומעים לא מעיד על הנורא מכל. ואחרי שאמרנו את זה וכבר הזכרנו את הדינג של הפעלת הסימון לחגור חגורות,הרעש שהכי צריך להדאיג אתכם כשאתם במטוס, הוא שאין רעש בכלל - שקט מוחלט.

כתבנו למעלה שבמהלך הטיסה המנוע רועש יותר ופחות לפי הצורך של המטוס בכוח. יחד עם זאת, תמיד יהיה רעש מסויים. במקרה שבו פתאום אתם שומעים שקט מוחלט של המנועים, כנראה שמשהו לא בסדר. יחד עם זאת, גם במקרה כזה לא הכל אבוד. גם אם המנועים הפסיקו לעבוד לחלוטין, למטוס יש את היכולת לשייט בשליטה מוחלטת לטווח ארוך. בשנת 2001 למשל, טיסה של חברת אייר טראנסט (Air Transat) הקנדית, נחתה בשלום לאחר ששייט כ-75 ק"מ ללא מנועים.

בנוסף, כאשר אתם נוחתים ושומעים רעש של חבטות חזקות מכיוון הגלגלים יכול להיות שאחד הגלגלים שבמטוס מפונצ'ר. רעש קיק מהמנוע (פיצוץ חד פעמי, באק פייר) יכול להעיד על כך שפגעה ציפור במנוע. רעש נוסף שייתכן ותשמעו הוא של פגיעת ברק, אך כפי שכבר ציינו לא מזמן, המטוסים היום מצויידים ובנויים כך שברקים לא ישפיעו עליהם. 

עוד רעש מאוד ברור שמעיד על בעיה, הוא קולו של הטייס. כאשר יש תקלה, הראשון שצריך לתת מענה בכל הקשור לעידכון ותפעול הנוסעים הוא כמובן הקברניט. לקולו של הקברניט במקרי חירום יתווספו כמובן קולם של הדיילים שיתנו הנחיות ויגידו מה עליכם לעשות. "הנוסעים צריכים לדעת על כל מקרה חירום שקורה", אומר מארק לוי. "המטרה היא לא להלחיץ, אלא להבהיר שכעת יש להישמע להוראות הצוות. לרוב אגב, לא מדובר במקרי קיצון, אלא רק על נקיטת אמצעי זהירות. ההנחיות אומרות שחשוב שהנוסעים ידעו מה קורה כל הזמן".