בחברות לואו קוסט מזוודות שנשלחות לתא המטען תמיד היו בתוספת תשלום, אבל חברות פרימיום כמו לופטהנזה מציעות כעת גם תעריפים זולים לנוסעים שמגיעים רק עם כבודת יד. למעשה, טיסות עם כבודת יד בלבד הן יותר הכלל מאשר החריג בקווים רבים באירופה.

עם ריינאייר, אחת מחברות התעופה הגדולות באירופה, רוב הנוסעים טסים רק עם כבודת יד, אבל לא כולם מצליחים להגביל את עצמם למשקל המותר. למשל, להרבה נוסעים יש גם טרולי וגם תיק גב, מה שלא מתקבל אצל חלק מהחברות. זאת מאחר וכללי כבודת היד, וגם הפיקוח עליהם, הולכים ומחמירים משנה לשנה.

ברוב המקרים מותרים רק כבודת יד רגילה ותיק קטן. המידות מוגבלות, המשקל מוגבל לשבעה עד עשרה קילו, אך נוסעים רבים אינם עומדים בכך, למרות שאין מספיק מקום בתא המטוס לכל כבודת היד של הנוסעים. כתוצאה, יכול להיות שחלק מהמזוודות יצטרכו להגיע לתא המטען, בתהליך שלוקח זמן ויכול להוביל לעיכוב הטיסה.

ריינאייר איטליה (צילום: Matej Kastelic, shutterstock)
חברות התעופה דורשות תוספת לכבודת יד חורגת | צילום: Matej Kastelic, shutterstock

בקרת מטען יד קפדנית

כבר כמה שנים שהמזוודות נמדדות בתדירות גבוהה יותר, למשל על ידי ארגזים שאליהם צריך להיכנס המטען, ולעיתים קרובות נשקלת גם כבודת היד של מי שעושה צ'ק-אין בדלפק. כך הפרות גסות של הכללים בקושי אפשריות. עם זאת, לעתים קרובות אין מספיק מקום בתא הנוסעים, גם אם כל הנוסעים פועלים לפי הכללים.

במידת האפשר, כבודת היד נספרת במהלך העלייה למטוס. לאחר שהתא הגיע לקיבולת המקסימלית שלו, הצוות יבקש מנוסעים בודדים לבצע צ'ק-אין לכבודת היד שלהם, ולאחר מכן אלה יאוחסנו בתא המטען ללא תשלום. נוסעים שלא רוצים להסתכן באחסון הטרולי שלהם בתא המטען, צריכים לוודא כי הם בין הראשונים בתור לעלייה למטוס.



עד 300 שקל תוספת תשלום עבור כבודת יד גדולה מדי

לנוסעים ש"ייתפסו" עם מטען יד חורג לפני העלייה למטוס, יש שלוש אפשרויות. הראשונה היא אריזה מחדש בצורה כזו שהתרמיל ייעלם בתיק הטרולי והוא עדיין לא יהיה כבד מדי – וזה כמעט בלתי אפשרי. או להשאיר חלק מהחפצים בנמל התעופה, אבל זה לא בא בחשבון עבור רבים. אפשרות שלישית: למסור את הטרולי בדלפק הצ'ק-אין, אך מדובר באופציה שיכולה להתברר כיקרה אם הזמנתם כרטיס רק עם כבודת יד קטנה.

מטוס תאי אחסון עליונים (צילום: Viktor Konya, shutterstock)
אין מקום לכל התיקים והטרולי של כולם | צילום: Viktor Konya, shutterstock

איזיג'ט, למשל, גובה כ-180 שקל (48 אירו) עבור כבודת יד קטנה אם היא חורגת מהמידות של 45X36X20 ס"מ. אם היא גדולה מ-56X45X25 ס"מ, אז תאלצו להוסיף כ-217 שקל (58 אירו). בחברת התעופה וולינג המחיר הוא אפילו 300 שקל (80 אירו) אם כבודת היד עולה על המפרט של 10 ק"ג ו-55x40x20 ס"מ. חברות תעופה אחרות גובות מחירים דומים.

כאן תוכלו לקבל מידע נוסף על כללי כבודת היד של חברות תעופה שונות:

איזיג'ט  (צילום: Piotr Wawrzyniuk, shutterstock)
180 שקל למטען חורג. איזיג'ט | צילום: Piotr Wawrzyniuk, shutterstock

מה כדאי לעשות?

אם אתם כבר יודעים מראש שכובדת היד שלכם לא מספיקה, כדאי להזמין את האפשרות לשאת אתכם כבודת יד חורגת באינטרנט כמה שיותר מוקדם. זה הרבה יותר זול מאשר בשדה התעופה, ועד כמה שזה מפתה, אין לחרוג ממגבלות הגודל והמשקל כי אחרת לרוב אין ברירה אלא לשלוף את כרטיס האשראי.