בכל העולם כבר מתחילים לדבר על היום בו יחזרו הטיסות לשגרה ונערכים עם הנחיות חדשות אשר הנוסעים יאלצו להקפיד עליהן. למשל, לפני העלייה למטוס כל נוסע יעבור מדידת חום, ייאלץ להצהיר שהוא בריא ויחויב לשים מסכה לאורך כל הטיסה. אך בזמן שההנחיות ברור, לאף אחד לא ברור מי אמון על האכיפה שלהן.

דיילים בשלוש חברות התעופה הגדולות בארה"ב, אשר מפעילות טיסות פנים בתוך המדינה, כבר מדווחים על קושי להתמודד עם ההנחיות החדשות. הדיילים מספרים שבזמן שבצ'ק אין בשדה כולם מקפידים על ריחוק חברתי וחבישת המסכה, לאחר שהם עולים למטוס הכל מתרופף, כשהקושי המרכזי הוא להתמודד עם נוסעים שמסתובבים במעברים וכאלה שמורידים את מסכת הפנים. 

על פי הדיילים, זה בלתי אפשרי לאכוף את ההנחיות כשאין חוקים ויכולות ענישה. בזמן שלכולם ברור שאסור להדליק סיגריה במטוס או לצעוק "פצצה" כי זה מיד יוביל למעצר או קנס גבוה, לאף אחד לא ברור מה ניתן לעשות נגד נוסע שלא שם את מסכת הפנים שלו כמו שצריך. לטענתם גם הנוסעים יודעים שחוץ מלבקש אין שום כלים למצב.

קורונה בנתב"ג (צילום: ap)
בשדה התעופה כולם ממושמעים. מטוס לא | צילום: ap

נכון לעכשיו, מנהל התעופה הפדרלי, אשר אמון על אכיפת החוקים, לא גיבש תכנית התנהלות מסודרת נגד נוסעים המפרים חוקי קורונה. כרגע לא ניתן למשל לעצור נוסע כזה בעת נחיתת המטוס או אפילו בזמן שהמטוס באוויר, דבר שמשאיר את הדיילים חסרי אונים. 

אז איך בכל זאת מתמודדים? במכתב שהוציאה חברת אמריקן איירליינס לדיילים שלה, אותו חשפה אחת הדיילות של החברה, נכתב ש"לקוח שיסרב להיענות לבקשות לשים מסיכה, יש לנסות לעודד אותו להקשיב להנחיות, גם בתקיפות. אם יש צורך ל'הסלים' את המצב, ניתן ליידע אותו שהוא מסכן את הנוסעים האחרים ולאפשר להם להפעיל עליו לחץ נוסף". 

"אנו זקוקים לדרישות פדרליות המפחיתות את הסיכון במהלך הטיסה ומעמידות את הבטיחות של הצוותים והציבור הנוסע במקום הראשון", נכתב בדרישה של ארגון הדיילות האמריקאי. נכון לעכשיו, נראה שהנחיות על הנייר לחוד ומציאות לחוד.