בשנת 2013 החלה בישראל מהפכת השמיים הפתוחים, שהנחיתה כאן לא מעט חברות לואו קוסט שהנחיתו את מחירי הטיסות. אך לצד הבשורה המשמחת, כפי שבטח שמתם לב, עם השנים גם חברות התעופה "הרגילות" החלו לנהוג יותר ויותר במתכונת לואו קוסט: האוכל נעלם בהרבה מהקווים, המזוודה היא בתוספת תשלום, לשבת ליד בני משפחה זה כבר לא דבר אוטומטי ולפעמים מערכת הבידור היא בתשלום נוסף. אבל מעל לכל אלה, אנחנו בעיקר תוהים - למה המשענת של המטוס כבר לא יורדת אחורה בכל הטיסות כפי שהיה בעבר?

> בכמה קטן המרווח לרגליים ב-20 השנים האחרונות?

> 25 שאלות לא חשובות אבל ממש מעניינות על טיסות 

> נמצאה שיטה להשיג יותר מקום לרגליים בחינם

נתעלם מהעובדה שעצם ההישענות אחורה הפכה בפני עצמה לדיון שלא נגמר - האם זה בסדר להישען אחורה או לא? בשנים האחרונות, בלא מעט מטוסים האפשרות הזו כלל לא קיימת יותר. בחברות הלואו קוסט ההצדקה לכך היא בחיסכון במקום, אך מה הסיבה שגם בחברות התעופה שאינן חסך זה קורה?

התשובה - כמו לא מעט דברים - קשורה לכסף. על מנת שגב הכיסא במטוס ישען אחורנית, הוא זקוק למנגנון מיוחד שעולה לא מעט. בנוסף, מדובר במנגנון עדין ששימוש חוזר בו גורם ללא מעט בלאי וחלקי חילוף. ועוד דבר - המשקל של המנגנון, כפול כ-300 מושבים בממוצע, מכביד על המשקל הכולל של המטוס וגורם לצריכת דלק מוגברת.

מקום לרגליים במטוס (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
לא רק הרווח לרגליים קטן, גם ההישענות לאחור הולכת ונעלמת מהטיסות | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

סיבה נוספת, ולא פחות חשובה, לכך שלחברות התעופה נמאס מהמושבים שנשענים אחורה, היא העובדה שהם גורמים ללא מעט התעסקות, אם זה בין הנוסעים לדיילים ואם זה בין הנוסעים לבין עצמם. בכך שהוציאו את המנגנון הזה, חברות התעופה חסכו לעצמן לא מעט בעיות לטפל בהן, לרבות מקרי בטיחות.

הדרך להילחם בלואו קוסט עוברת דרך המושב

השינוי בתפיסה של המושבים במטוסים החל כבר בתחילת שנות ה-2000 אז החלו חברות הלואו קוסט לפרוץ (אלינו כאמור הגיעו רק שנים אחרי) ואיתן ההבנה שמושבים קלים, בהם אין מנגנונים מכבידים, מאפשרים לחסוך לא מעט כסף. 

בתחילה כאמור, הם יועדו רק לחברות החסך, כאשר הכיסאות הסטטיים איפשרו להם להוסיף עוד שורה עד שתיים, בעקבות ציפוף המרווח. אך בשנים האחרונות יותר חברות תעופה שאינן לואו קוסט החלו לאמץ את הכיסאות הסטטיים בטיסות קצרות הטווח שלהן, כי זו הדרך שלהן להתחרות במחירים ובנתח השוק שננגס על ידי חברות החסך.

מטוס נוסעים (צילום: photosounds, shutterstock)
המטוסים שמוגנים הם רחבי הגוף שמשמשים לטווחים ארוכים | צילום: photosounds, shutterstock

בתוך כך, מושבים שנשענים אחורה, שהיו הכי פשוטים בעבר, הפכו קיום להיות במחלקות אקונומי פלוס, ולמעשה מהווים שידרוג אקסטרה למי שרוצה לשבת בהם. יחד עם זאת, חשוב לציין שבטיסות ארוכות ובמטוסים רחבי גוף, המושבים עדיין הולכים אחורה ולא נראה שזה הולך להשתנות בקרוב.