התיירים הישראלים אוהבים לנפוש בחו"ל ולטוס כמה שיותר. רק לאחרונה פורסם סקר מקיף שערכה קבוצת הדקה ה-90 באמצעות מכון המחקר MB Market Research & Consumer Behavior שבחן את הרגלי הצריכה של התיירים הישראלים בשנת 2017 ומצא כי ממוצע הטיסות של ישראלים לחו"ל בשנתיים האחרונות עומד על 3 פעמים בשנה. כמות גדולה לכל הדעות.

טרמינל 1 (צילום: ויקיפדיה)
טרמינל 1 בשנת 1958 | צילום: ויקיפדיה

>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש

על פי נתוני הלמ"ס – בשבעים שנות קיומה של מדינת ישראל היו 60 מיליון יציאות של ישראלים לחו”ל. מאז קום המדינה עלה מספר זה בהתמדה ― מכ-38 אלף בממוצע לשנה בשנות החמישים עד לשיא של 2.4 מיליון. לרגל חגיגות ה-70 של מדינת ישראל, חזרנו בזמן ובדקנו לאן טסנו הכי הרבה משנות ה-50 ועד היום.

שנות החמישים - תיירות לעשירים ולבעלי תפקידים בכירים

במהלך שנות החמישים נרשמו עליות במספר היציאות לחו”ל של ישראלים כמעט לאורך כל העשור. ב-1951 הייתה ירידה של 11 אחוזים במספר היציאות בעקבות הטלת מס נסיעות בגובה של כ-30 אחוזים ממחיר כרטיס הטיסה. עד 1952 הורשה כל נוסע להוציא מהארץ מטבע חוץ בערך מרבי של 10 דולר.

בעשור הראשון של מדינה ישראל, רוב הנוסעים השתמשו בעיקר בתחבורה ימית לצרכי הגירה או עבודה ורק האמידים ביותר, יכלו להרשות לעצמם לנפוש בחוץ לארץ. מוקדי התיירות באותה עת היו הארמונות, הכנסיות טירות העתיקות, אתרי מלחמה וניצחון, הרחובות הראשיים והפארקים של ערי אירופה הגדולות – בעיקר וינה, ברלין, רומא ופריז, ומעל לכל - אתרי העתיקות הקלאסיים, בעיקר ביוון ובאיטליה.

שנות השישים, השבעים והשמונים - טיולים מאורגנים ומעבר בין מדינות שכנות

בשנים אלו נמשכה מגמת העלייה במספר היציאות לחו”ל, למעט ירידה של 24 אחוזים ב-1985 עקב חידוש מס הנסיעות.

הדרך היעילה והאקונומית ביותר לטייל בחו"ל בשנות השישים והשבעים הייתה הטיול המאורגן בליווי מדריך, שהייתה אז הדרך המקובלת ביותר בכל רחבי העולם. ב-1961 הנהיג משרד הפנים אפשרות להוצאת דרכונים משותפת לקבוצות מאורגנות. בשל תנאי המס הקבוע, אנשים החלו לטייל ליעדים רחוקים יותר מיוון. רבים טיילו ביעדי אירופה כגון צרפת, איטליה ואנגליה והיו מטיילים בקבוצות המאורגנות בין האתרים השונים כמו מגדל פיזה באיטליה, מגדל אייפל בפריז או מוזיאון השעווה של בלונדון. כמו כן, יותר מטיילים החלו לשלב טיול של כמה מדינות בפעם אחת.

שנות התשעים - חבילות נופש זולות לטורקיה, יוון וקפריסין

בשנות ה-90 חלה עלייה חדה במספר היציאות לחו”ל, בין השאר בגלל גידול האוכלוסייה המואץ, העלייה ההמונית ממדינות חבר העמים וביטול מס הנסיעות ב-1992. כמו כן, חלה ירידה במחירי הטיסות אחרי הסכם השלום עם ירדן ב-1994 וגידול בהיצע של ”חבילות נופש“ זולות לטורקיה, ליוון ולקפריסין. למשל, תורכיה הציעה לתייר הישראלי לינה וחצי פנסיון במחירים מגוחכים: חבילת-נופש שכללה טיסה, שהות של שישה ימים במלון ארבעה כוכבים עם ארוחת בוקר והסעות, עלתה ביולי 1989 – 500 דולרים (וזה בלי התחרות של השמים הפתוחים).

היעד שכבש את המיליונרים (צילום: mariakraynova, Shutterstock)
מלון הכל כלול באנטליה, טורקיה | צילום: mariakraynova, Shutterstock

רודוס, מלונות הכל כלול (צילום: Shutterstock)
מלון הכל כלול ברודוס, יוון | צילום: Shutterstock

ב-1990 דווח צוות סוציולוגים, בראשותו של פרופ' אליהו כ"ץ, שחקר את תרבות הפנאי בישראל, על כך שכבר למעלה ממחצית האוכלוסייה (58%) יצאה לפחות פעם אחת לחופשה בחו"ל במשך השנה וכרבע מהאוכלוסייה (27%) יצאה לחופשה לפחות פעמים. המשמעות היתה ברורה: הטיסה לחו"ל ממשיכה לאבד את מקומה המסורתי כמוצר מותרות נדיר וסמל של עשירים ונעשית במהירות הולכת וגוברת מוצר רגיל הנגיש לרבים.

שנות ה-2000 - ירידה בכמות הטסים

בתחילת שנות ה-2000 הישראלים המשיכו לטוס בעיקר ליוון, טורקיה, וערי הבירה הגדולות של אירופה. יחד עם זאת, ב-2002 ירד מספר היציאות לחו”ל ב-8 אחוזים, בעקבות המיתון הכלכלי. בשנת 2004 ,עם התאוששות המשק, גדל מספר היציאות ב- 10 אחוזים. העלייה התמתנה בשנים 2005-2006 עקב ההתנתקות מעזה ומלחמת לבנון השנייה. למרות המשברים, בשנת 2007 נרשם מספר שיא של יציאות ישראלים לחו”ל ― 2.4 מיליון. השינוי הכי גדול בעשור הזה חל בשנת 2006 כאשר הטרור בטורקיה מרחיק את התיירים הישראלים מהמדינה, מה שגורם להם למצוא אלטרנטיבות בעיירות נופש באירופה. בשנת 2010, אחרי אירועי המרמרה התיירות הישראלית למדינה חוטפת מכה עוד יותר חזקה.

העשור האחרון - מהפכת הלואו קוסט

על פי נתוני קבוצת הדקה ה90, היעדים הכי פופולאריים על ישראלים בעשור האחרון הם ערי אירופה כשמדינות כמו פראג ובוקרשט נהנות ממהפכת הלואו קוסט ומתברגות גבוה בחמישייה הראשונה. היעד הכי אהוב על הישראלים בשנים האחרונות הוא ברצלונה ואחריו בחמישייה הפותחת: פראג, אמסטרדם, בוקרשט וברלין.

בוקרשט (צילום: Balate Dorin, shutterstock)
התוספת החדשה של התייר הישראלי - בוקרשט | צילום: Balate Dorin, shutterstock

"רפורמת השמיים הפתוחים שינתה את חוקי המשחק לפני 5 שנים ובשונה מהעשורים המוקדמים של המדינה, כיום כלל היעדים פרוסים בפנינו במחירים זולים ובתנאים טובים, כאשר כל צרכן בוחר באיזו חברת תעופה הוא רוצה לטוס, עורך השוואות מחירים ובוחר מבין מגוון של סוגי בתי מלון, ממלונות 5 כוכבים ועד דירות להשכרה", אומרת דנה לביא, מנכ"לית קבוצת הדקה ה90.

"הנתונים שהצגנו מראים את הפרופיל של הצרכן הישראלי בשנים האחרונות; צרכן ספונטני שנהנה מהמחירים הזולים, טס כמה פעמים בשנה ובדרך כלל ליעדים קרובים. אני מאמינה שהמגמה החיובית שמטיבה עם הצרכן תמשיך ותגדל וממליצה לצרכנים להזמין מחברות ישראליות המחויבת לחוק הגנת הצרכן בישראל, חוק  ששומר עליהם ועל כספם".