לפני קצת יותר משנה הקורונה נגמרה, השמיים והגבולות נפתחו מחדש והמוני מטיילים ברחבי העולם מיהרו להגיע לנמלי התעופה על מנת לצאת לחופשה שכל כך חיכו לה. המונח המקצועי לכך הוא "תיירות נקמה", תיירות שמטרתה לפצות על הזמן האבוד של הקורונה.

במחקר חדש שיזמה נציבות התיירות האירופית (ETC), במטרה לבחון את דפוסי ההתנהגות של המטיילים באירופה, נמצא ש"תיירות הנקמה" נמצאת בנסיגה וישנה ירידה של 7 אחוזים בדרישה לחופשת פנאי, לצד עלייה של 3 אחוזים בנסיעות העסקים. עוד עדות לכך שהעולם חוזר למסלולו אחרי המגיפה.

נתב"ג, נמל התעופה בן גוריון (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
כולם רצו לטוס אחרי הקורונה | צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

> 23 יעדים מומלצים לשנת 2023

"כשמסתכלים על השנים האחרונות ניתן להבחין שהיו שלושה סוגי תיירות", מסביר ד"ר ערן כתר, מרצה בכיר במחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת, ושותף בכיר במחקר. "בשנת 2021 היתה תיירות תוך כדי הקורונה שהתאפיינה בהזמנות מהירות. שנת 2022 הייתה תיירות הנקמה שנועדה לפצות על הקורונה. כעת, בשנת 202 אנחנו רואים סימנים לנורמליזציה. נושאים כמו מחיר החופשה יותר מטרידים אותנו מאשר הבריאות בחופשה. אנשים חזרו להזמין הרבה זמן מראש כדי לחסוך והתיירות העסקית חזרה. זה לא אומר שנגיע בקיץ לחופי יוון והם יהיו ריקים, אבל זו לא תהיה אותה הסיטואציה כמו התורים הארוכים בנמלי התעופה ב-2022".

זה מוכח: אלה היעדים האהובים באירופה

על פי ד"ר כתר, הסיבה להזמנת המחקר שבודק את דפוסי התיירות באירופה, היא שבתחילת הקורונה הבינו בנציבות התיירות של האיחוד שאנחנו נמצאים בתקופה של חוסר וודאות. "ההבנה הזו הובילה להקמתו של צוות מחקר חיצוני שבודק אחת לכמה חודשים את העמדות של 6,000 נשאלים אירופאים, במטרה להבין מה הטרנדים והציפיות שלהם בתחום התיירות. המחקר הזה משמש היום כמסמך לקבלת החלטות ב-32 מדינות שונות ביבשת".

בתוך כך, מלבד לירידה בתיירות הנקמה, ניתן למצוא במחקר לא מעט דפוסים מעניינים. במרכזם, נמצא שצרפת וספרד נותרו היעדים המועדפים ביבשת, כאשר 8% מהאירופאים מתכוונים לנסוע לכל אחד מהם. איטליה (7%), יוון (6%) וגרמניה (5%), סוגרות את החמישייה המובילה.

שדרות לה רמבלה, ברצלונה (צילום: Filipe Frazao, ShutterStock)
ספרד וצרפת נמצאות בראש המדינות המבוקשות | צילום: Filipe Frazao, ShutterStock

יחד עם זאת, לאחר סיום הקורונה, לא מעט דברים גורמים היום לחשש אצל הנופשים: בראש ובראשונה, האינפלציה ועליית המחירים בחופשות הפכו להיות פרמטר שמטריד לא מעט נופשים ביבשת. זה מוביל ליותר הזמנות מראש במטרה לחסוך כסף. "זה אחד הנתונים הבולטים במחקר", אומר ד"ר כתר. "כמו בארץ, כך גם באירופה, מה שמטריד זו הכלכלה".

גם מזג האוויר הבלתי צפוי גורם לדאגה אצל מטיילים ביבשת לפני יציאה לחופשה, עם עלייה של 7 אחוזים. "השנה היה קיץ מהחמים ביותר באירופה ואנחנו רואים עלייה בחשיבות שהאירופאים נותנים לאירועי קיצון במזג האוויר", מסביר ד"ר כתר. "הנופשים שמים יתר תשומת לב לשריפות, שיטפונות, ונזקי מזג אוויר. זו תפיסה נוספת לסך השיקולים".

מקור נוסף לדאגה היא המלחמה המתמשכת באוקראינה, בעיקר בקרב מטיילים שוויצרים, פולנים, אוסטרים, איטלקים והולנדים. "צריך לזכור שכשהתחילה המלחמה באוקראינה היתה תחושה שמדובר במשהו זמני וחולף ושתוך כמה שבועות או חודשים זה ייפסק", אומר ד"ר כתר. "כעת לכולם ברור שמדובר במלחמה בלב אירופה, שמערבת יותר מדינות: סין, איראן, גרמניה, ארה"ב. אנשים מבינים שזה לא משהו חולף, או מבצע צבאי קטן ומוגבל ויותר אנשים לוקחים את זה בחשבון, בכל זאת זה קורה ממש בלב אירופה. אפקט דומה לכך שתיירים שמגיעים לישראל בודקים לפני אם היא נמצאת בתקופה יציבה או לא".

הלחימה בבאחמוט במזרח אוקראינה (צילום: רויטרס)
המלחמה באוקראינה עדיין משפיעה על התיירות ביבשת | צילום: רויטרס

רוצים לברוח מהצפיפות ומהחום 

מגמה נוספת שנמצאה במחקר היא שפחות נופשים בוחרים לצאת לחופשה ארוכה באוגוסט (23 אחוזים). לעומת זאת, בחודשי האביב (30 אחוזים) ותחילת הקיץ (40 אחוזים) ישנה התחזקות ועלייה בביקושים. הסיבה לכך היא שילוב של מזג האוויר החם, המחירים הגבוהים בחודש זה, הציפייה לברוח מצפיפות והעובדה שיש רצון לצאת למספר חופשות והן מפוזרות יותר לאורך השנה. 

"אנחנו רואים כרגע ביקושים גדולים ביוני-יולי", אומר ד"ר כתר. "יכול להיות שזה קשור ברצון של האירופאים לצאת ליותר מחופשה אחת, אז מחלקים את הנסיעות. בנוסף, המחירים יותר אטרקטיביים. יחד עם זאת, עוד מוקדם מדי להגיד שאוגוסט ירד מגדולתו".

ד"ר כתר מסכם: "אמנם ישראל היא לא חברה בנציבות אבל משרד התיירות בחלט עוקב אחריו בעניין. בסופו של דבר מגיעים לארץ יותר תיירם מאירופה מאשר כל מקום אחר בעולם. 

ד"ר ערן כתר (צילום: טל חפץ, יחסי ציבור)
"התיירות נוע תנוע". ד"ר ערן כתר | צילום: טל חפץ, יחסי ציבור

"חשוב לציין שהנתונים הללו הם נהדרים. הם מראים את העוצמה והחוסן של ענף התיירות, את היכולת המדהימה של התיירות להתאושש מהקורונה ולהתגבר על המלחמה באירופה, אינפלציה ועוד. אף על פי כן התיירות נוע תנוע".