"היי אתה, היי את, אלו שממש כרגע נמצאים בנמל התעופה, מתרגשים מהנסיעה לחו"ל. אתה עם הדרכון בכיס, את עם הטרולי, נכנסים לטרמינל. יש שם ריח של חופש, של שחרור, אתה נושם אותו, את ממש מתרגשת. ואז תור. ארוך. מאוד. ואתה מחכה. ואת ממתינה.

הכתבה פורסמה במקור בגלובס

"ואחרי זמן לא מועט של עמידה אחרי המון אנשים, שעומדים גם הם אחרי המון אנשים, אתה מגיע לבודק הביטחוני, את ממש נמצאת מול הבודקת הביטחונית, ואת כל הזעם שצברתם אתם הולכים להוציא עליהם", כך כתב עובד בנתב"ג השבוע בפוסט שהפציר בנוסעים לגלות סבלנות, זו שפקעה עוד בתקופת הקורונה (אז בעיקר בגלל מריבות על עטיית מסכות) וביתר שאת היום - לנוכח תורים אינסופיים, המתנות ממושכות ועיכובים בהמראות.

"במסגרת הסיוע לעובדי ועובדות הביטחון של נתב"ג, אני נתקל יותר ויותר בחוסר סבלנות ובהתנהגות לא קלה מולם. חשוב לציין שהרוב בהחלט מבין ומכיל, אבל מספיקה פעם אחת של נוסע שצועק ומתרעם, בשביל לבאס את כל המשמרת והרצון הטוב", כותב העובד.

הוא לא לבד: עובדים בשדה התעופה מעידים כי לא רק שהמשמרות שלהם ארוכות ומתישות יותר, אלא שגם מצטרפת אליהן אלימות מצד הנוסעים. מדובר באלימות שהיא מילולית בעיקרה, אך אין לה מקום - בדיוק כפי שהיא פסולה בכל מפגש אחר מול נותני שירות, בבתי החולים, בבתי המרקחת או בבתי הספר.

"אני עובדת במשמרת של 12 שעות במקום של שמונה, כי אין כוח אדם", מספרת דיילת קרקע שמועסקת בחברה המספקת שירותים לחברות התעופה בנתב"ג. בעודה מדברת, מגיע נוסע כועס על התור "שלא זז, אתם איטיים מדי". "זה כל היום ככה", היא מספרת. "אני כבר לא מתרגשת. רק מתבאסת".

דיילת אוויר סיפרה לגלובס כי "הנוסעים עולים לטיסה טעונים בעצבים, אחרי שעמדו בתור ארוך עם חשש לפספס את הטיסה. במקרים רבים הם גם יחוו עיכובים, ובחלקם כשהם יושבים כבר במטוס. זו פצצה מתקתקת שבסוף מתפוצצת על הצוותים.

"בתקופת הקורונה הוויכוחים היו על מסכות, עכשיו זה עצבים על המציאות בנמלי תעופה. תופעה של עישון בשירותים מתרחשת הרבה יותר, ותוסיפי למשוואה שהמטוסים מלאים, כך שהעצבים הם לא רק מול הצוותים אלא גם מול נוסעים אחרים".

גם בכנסת מודעים לבעיה, ובדיון שנערך השבוע בוועדה המיוחדת לפניות הציבור בנושא העומסים בנתב"ג ציינה היו"ר, ח"כ יעל רון בן משה (כחול לבן) את הדאגה ש"הכאוס בנתב"ג יגביר תוקפנות ואלימות של האזרחים שעומדים בתור".

ארה"ב: 300 כתבי אישום

הנתונים מצביעים על כך שמקרי האלימות בטיסות ב-2022 פחתו לעומת השנה הקודמת, אולם הם עברו לקרקע ולנמל התעופה. שם חווים הנוסעים את הכאוס העולמי, התורים, העומסים, האיחורים והתסכולים ממזוודות שלא הגיעו ליעדן.

בדוח יאטא (ארגון התעופה העולמי) שפורסם החודש בנושא "נוסעים פרועים" מוגדרים מקרי האלימות כסיטואציות פיזיות או מילוליות כלפי הצוות או נוסעים אחרים, והפרת הוראות/חוקים דוגמת עישון במטוס. המקרים מדורגים על פי מידת חומרתם, כולל מצבים שבהם הצוות נאלץ לכפות על נוסעים להישאר במושב.

על פי הדוח, בשבעה החודשים הראשונים של 2021 עמדה תדירות מקרי האלימות על 1 ל-1,340 טיסות - הרעה לעומת 1 ל-1,561 בתקופה שקדמה לכך. בארה"ב לבדה נרשמו 7,000 מקרים בשנת 2021 - רובם סביב חובת עטיית מסיכה.

על פי דיווחים שמתקבלים מחברות התעופה, ברוב המקרים לא מוגשות תביעות נגד הנוסעים - אם כי הנושא מצוי במגמת שינוי. ניו זילנד, אוסטרליה, סינגפור וצרפת הכניסו את הנושא למערכת החוקים המקומית, דרך קנסות לנוסעים המדווחים.

רשות התעופה האמריקאית ה-FAA פרסמה גם היא החודש את דוח מקרי האלימות של נוסעים בטיסות. לפי הדוח, בין יוני 2021 ליוני 2022 נרשמו 1,542 מקרי אלימות בטיסות של חברות התעופה האמריקאיות, כשליש מתוכם עברו לחקירה בידי הרשויות. כ-300 הובילו להגשת כתבי אישום. בשנת 2022 נפתחו עד כה 515 חקירות נגד נוסעים אלימים. החקירות שמבצע ה-FAA מסתיימות לרוב בקנס או בהגשת כתב אישום.