זה כבר ידוע שבשדות התעופה אנשים לא רק טסים, אלא גם קונים בסכומים אבסורדיים. על פי "דוח הקמעונאות של נמלי התעופה העולמיים", בשנת 2021, שנחשבה לחלשה בגלל הקורונה, כ-70 מיליארד שקל שולמו בשדות תעופה ברחבי העולם, כשהסכומים צפויים להכפיל את עצמם עד שנת 2027.

ה"אשמה" בבזבוזים בדיוטי פרי היא לא רק במטיילים שרוצים לפנק את עצמם לקראת החופשה, אלא גם בשדות התעופה עצמם. זאת מכיוון שהם מעוצבים בצורה כזו שתגרום לנו להשאיר בהם הרבה כסף במהלך השהות - בעיקר על מוצרים לא זולים ואף יקרים יותר מאשר בקמעונאות רגילה.

שדות התעופה חושבים על הכול מראש

אחת השיטות בהן נעשה שימוש כדי לגרום לנוסעים להוציא יותר היא "אזורי התאוששות" או יותר נכון "אזורי בילוי". אזורים אלה ממוקמים באופן אסטרטגי מיד לאחר הבידוק הביטחוני המלחיץ, כשההפסקה המכוונת בהורדת המתח הפתאומי, תורמת כמובן לעובדה שהמטיילים יותר רגועים באזור הקניות - ויש סיכוי גבוה יותר שיוציאו שם כסף.

​דיוטי פרי דובאי (צילום: אילן ארנון)
אזורים הבילוי ממוקמים באופן אסטרטגי מיד לאחר הבידוק הביטחוני המלחיץ | צילום: אילן ארנון

אבל גם אם ממש נשתדל שלא להתפתות לרכישות ספונטניות, אין לנו ברירה שלא לראות את החנויות כי כולנו צריכים לעבור את אזור הדיוטי פרי כדי להגיע לשער העלייה למטוס שלנו. גם כאן לא משאירים שום דבר ליד המקרה. בשדה התעופה הית'רו שבלונדון למשל, השביל של אזור הדיוטי-פרי עובר משמאל לחנויות, ומעבר לעובדה שישנם יותר שטחי מסחר פנויים בצד ימין, סיבה נוספת לעיצוב המכוון היא המחשבה שרוב האנשים הם ימניים ולכן נוטים להסתכל ימינה לאורך זמן, ואולי יתפתו להיכנס לאחת החנויות בדרכם.

הית'רו דיוטי פרי שדה תעופה לונדון (צילום: Ceri Breeze, shutterstock)
אפילו למיקום שביל ההליכה יש חשיבות. שדה התעופה הית'רו, לונדון | צילום: Ceri Breeze, shutterstock

עוד שיטה שבה נעשה שימוש בשדות התעופה כדי שהנוסעים יוציאו יותר כסף, היא להשאיר אותם באזור הקניות הראשי כמה שיותר זמן. בשדות תעופה מסוימים, בעיקר באירופה, הכריזה לעלייה למטוס והגעה לשערים נעשית רק זמן קצר לפני העלייה למטוס, כך שלמעשה הנוסעים נשארים באזור הקניות הראשי יותר זמן והסיכוי שיירכשו מוצרים עולה.

אם מסתכלים על נתב"ג, אפשר ממש לראות כיצד נעשה שימוש בעיצוב העגול של אזור הקניות המרכזי, שמטרתו להשאיר את הנוסעים בתוך חוויית הקניות למשך זמן ארוך יותר, לפני שהם ייבחרו לגשת לשער העלייה למטוס שנמצא בדרך כלל באזור מרוחק יחסית וגורם לתחושה של שעמום לעומת הדיוטי פרי. 

דיוטי פרי (צילום: זוהר צלח)
העיצוב העגול משאיר את הנוסעים באזור הקניות המרכזי | צילום: זוהר צלח

מדוע מצרכים יקרים יותר בשדות תעופה

נושא נוסף שמדאיג מטיילים רבים בשדה התעופה הוא העלות הגבוהה של המצרכים. לדוגמה, אכילה בתוך נמל התעופה של לוס אנג'לס יקרה ב-18 אחוזים יותר מאשר אכילה מחוץ לשדה התעופה. לעתים קרובות מסעדות מצדיקות את המחירים הגבוהים בכך שהן נאלצות לשלם בשדה התעופה דמי שכירות גבוהים מהמקובל.

דיוטי פרי (צילום: Yuri Turkov, Shutterstock)
המחירים בדיוטי פרי גבוהים יותר גם על מוצרים בסיסיים | צילום: Yuri Turkov, Shutterstock

המחירים גבוהים יותר גם בעסקים אחרים, למשל בחנויות מכולת או בתי מרקחת, גם כאן בטענה שמדובר בניסיון להצדיק את דמי השכירות הגבוהים ולהרוויח. כתוצאה מכך, בקבוק מים יכול להיות יקר ב-200 אחוזים יותר מאשר מחוץ לשדה התעופה.

למרות שמדובר בחנויות פטורות ממס על המוצרים הנמכרים, הרכישה משתלמת רק עבור כמה פריטים וביניהם אלכוהול וסיגריות. עם מוצרים אחרים כמו ממתקים, יש בדרך כלל מסים נמוכים יחסית שחנויות פטורות ממכס לרוב פשוט שומרות על ההפרש וכך מרוויחות עוד יותר מאחר ואנשים נוטים לקנות הרבה יותר כשהחיסכון במוצרים האלו קטן.