לכולם כבר ברור שגם אחרי שהקורונה תעבור, הטיסות כבר לא יראו אותו הדבר. הדיילים יבואו פחות במגע עם הנוסעים, חברות התעופה ינסו להגדיל את המרחק בין יושבי המטוס במחלקת התיירים וינסו לשמור את המושב האמצעי בשורה ריק. אפילו הארוחות שנקבל יראו אחרת לגמרי.

ומה לגבי מחלקת העסקים והמחלקה הראשונה? שם השינוי יהיה קשה אפילו יותר. המחלקות המתקדמות בטיסה תמיד סיפקו חוויה אחרת עם מרווח גדול לרגליים, תנאי שירות עדיפים, אוכל ברמה גבוהה ואלכוהול בלי סוף. כעת, אחרי הקורונה, כמעט כל הדברים הללו כבר לא יוכלו להתקיים או שלא יהוו יתרון.

מומחי תעופה טוענים שלחברות התעופה לא תהיה ברירה, אלא לצמצם למינימום את החוויה שהכרנו (או דמיינו) במחלקות המתקדמות. בראש ובראשונה, הארוחות שהנוסעים יקבלו יהיו ארוזות ויוגשו במגשים, בדיוק כמו אלה שמקבלים במחלקות התיירים. כך כבר קורה בחברות כמו קטאר איירווייז ואמריקן איירליינס.

גם האלכוהול צומצם מאוד במטרה לחסוך כסף. בחברת קנטאס האוסטרלית למשל עברו להגיש מיץ תפוזים ומים לנוסעי המחלקה הראשונה. עוד חברות ויתרו על המשקאות השונים ומסתפקים כרגע רק בהגשת מים. גם בקשות מיוחדות כבר לא קיימות.

מחלקה ראשונה באמירייטס (צילום:  Dmitry Birin, shutterstock)
תגידו שלום לתפריט האישי. מחלקה ראשונה באמירטס | צילום: Dmitry Birin, shutterstock

בנוסף, שירות אישי של הדיילים, הגשת מגבונים לחים, סידור מצעים או חלוקה של בגדים נוחים, גם יצאו מהלקסיקון, מתוך רצון למנוע כמה שיותר את המגע בין הדיילים לנוסעים. מומחי התעופה מציינים שבחלק מחברות התעופה אפילו הפסיקו את שירותי הווי-פי בחינם וצימצמו את תוכניות הבידור על מנת לחסוך כסף. 

אז מה בכל זאת היתרון של המחלקת העסקים והמחלקה הראשונה היום? המרווח לרגליים וזווית המשענת. אך גם במקרה זה מומחי התעופה מציינים שכיום רוב המטוסים ממריאים כמעט ריקים ובמחלקות התיירים אפשר לשבת בנוחות יחסית גבוהה. אמנם המושב במחלקת התיירים לא הופך למיטה, אך זה כשלעצמו לא מספק כדי לגבות את המחירים הגבוהים שהיו עד עכשיו במחלקות המתקדמות. בתוך כך, מחלקת האקונומי פרימיום, מחלקת הביניים, תהפוך להיות מצרך מבוקש, היות והיא נותנת את היחס המרבי של מחיר-תמורה.

מחלקת אקונומי פרימיום (צילום: יחצ)
מחלקת האקוני פרימיום של וירג'ן אטלנטיק | צילום: יחצ

חברות התעופה מבינות שנוסעים כבר לא ימהרו לקנות כרטיסים יקרים למחלקות המתקדמות. גם כי הרבה מאוד נפגעו כלכלית וגם כי החוויה כבר לא מצדיקה את המחיר. בעקבות כך, בקטאר איירווייז למשל גובים בתקופה האחרונה 1,600 דולר בלבד לטיסת הלוך-חזור במחלקת העסקים, לכל יעד שהוא. מחיר נמוך בהחלט. 

מצד אחד זה הזמן אולי להגשים חלום ולשבת בקדמת המטוס, מצד שני לא זו כבר לא תהיה אותה החוויה.