כולם אוהבים לצאת לחופש אבל רק מעטים נהנים מהתכנון שלו. פעם עוד היינו פונים לסוכן נסיעות, אבל האינטרנט יצר את האשליה שלתנן לבד זה קל ופשוט. אלא שזה יצר יותר נזק מתועלת.

אפשר לגמרי להבין את אלה שחוזרים מחופשת החגים למשל ומרגישים שהם צריכים עוד חופש, אחרי ש"התברברו", טעו או התבעסו כתוצאה מתכנון לא מדוייק, כי הרי אנחנו לא מדריכי תיירים ולרוב נעדיף להגיע ליעד שעוד לא ביקרנו בו מאשר לעיר שאנחנו מכירים, אלא גם מהתהליך שאנחנו צריכים לעבור.

עובדים קשה בלי לדעת מה ייצא

בנייה של טיול היא לכאורה עבודה קשה, בין אם נוסעים מיד אחרי השחרור או מטיילים עם הנכדים בפנסיה. קודם כל, צריך לתכנן את התאריכים ולבחור אותם מתוך לוח השנה של החופשות, הלימודים וימי העבודה במשק. אחרי זה נשקיע עוד קצת זמן ואנרגיה בסינון בין מלונות, בחירת טיסות והשוואת אטרקציות.

הקטע הכי מבאס הוא שאין לנו שום דבר לדעת מה ייצא מכל זה: אולי בחרנו לא נכון את המלון והוא ממש רחוק מהפעילות, או שדווקא בתאריכים שבהם אנחנו נוחתים יש חג וכל החנויות סגורות? ואיזו אטרקציה היא מאסט ועל מה אפשר לוותר?  

"התכנון יכול להשאיר לנו יותר זמן ליהנות": כך תעשו זאת נכון

ועכשיו נעבור לחדשות הטובות. אז קודם כל, אולי יעודד אתכם לדעת שאתם לא לבד: לפי מחקר שבוצע בקרב לקוחות שיחור, 80% מעידים שלוקח להם מעל 6 שבועות לתכנן טיול, עד לשלב שהם מזמינים בפועל. וזו דווקא נקודה לטובתם.

"חלק גדול מהחוויה זה לתכנן", אומר מיכאל שיחור, מי שעומד מאחורי המדריך המפורסם והיזם של אתר שיחור החדש לתכנון והזמנת טיולים בחו"ל. "להתרגש, לחשוב על זה, לשמוע על המקום וכן הלאה, זה לדעתי חלק מהחופש".

"איך עושים את זה נכון? מתחילים מוקדם", הוא מסביר. "כשסוגרים את החופשה חצי שנה מראש, כולל הזמנה והתארגנות, יש לך פשוט יותר זמן ליהנות. זה ממש מעצים את החוויה, כי כשאתה מגיע למקום, אתה כבר מוכן. לכן החוויה היא לא רק של השבוע או סוף השבוע  שנסענו, אלא כוללת גם את חצי השנה שפנטזנו על הטיול".

שיחור חורף (צילום: Monsterstock, shutterstock)
צילום: Monsterstock, shutterstock

90% מהישראלים מרגישים מבולבלים – ואין פלא

מהמחקר עולה כי 45% מהישראלים מתכננים את החופשה שלהם רק לפי אתרים בעברית. היתרון הוא שמבינים מהר מה כתוב, אבל החיסרון הוא שמפספסים עוד מקורות.

בנוסף, ממוצע כמות המקורות אליהם פונים הישראלים כדי לאסוף מידע עומד על לא פחות מ-20 אתרים, לרבות בלוגים, פייסבוק, אתרים של מלונות וחברות תעופה ועוד. לכן אין פלא שמעל 90% ממשתתפי הסקר מעידים שהם מבולבלים מעודף המידע הסותר ברשת סביב יעדים, מלונות והמלצות.

"אין דרך לזהות המלצות טובות"

אחד הנתונים המעניינים בסקר מגלה ש-85% מהישראלים מעידים שהם חוששים לטעות בהזמנות של מוצר תיירותי ברשת, ובצדק: זה יקר, משמעותי וצפוי להשפיע על כל המשפחה. כברירת מחדל, אנחנו פונים להמלצות – אבל שם מחכה לנו אתגר אחר.

"אחת הבעיות הגדולות ביותר זה עודף מידע ובעיקר סובייקטיביות. למעשה, אין דרך לזהות המלצות טובות כי בתיירות אין קבוצת ביקורת", מצהיר שיחור. "כמה מהאנשים שממליצים בפייסבוק היו גם במסעדה של ההמבורגרים וגם במסעדה של הפיצה, או השתמשו בשתי הכניסות לונציה? בודדים. לכן, ההמלצה שנקבל היא לרוב רק של מי שראו חלק מהאפשרויות ולא את התמונה המלאה".

הפתרון: אלגוריתם שעושה לנו את העבודה

כאן האלגוריתם החדש של שיחור מציע פתרון פשוט, אך גאוני: "המערכת שלנו מבוססת על דאטה ונתונים שנאספו במשך עשרות שנים", מספר מיכאל. "לאחר מכן אנחנו מעבים את המידע באמצעות אתרים נוספים, שיש לנו הסכמים איתם, כדי להשיג את התנאים והמחירים הכי טובים".

חוץ מאשר פילוח של המידע והתאמה אישית, האלגוריתם של שיחור מגובה בידע של מומחים. אז לאור זה ש-85% מהעונים לסקר בטוחים שרוב המידע שהם נחשפים לו ברשת הוא לא מהימן, במערכת של שיחור אין בעיה כזו. למעשה, האתר החדש הופך כ-6 שבועות של תכנון ל-3 דקות בלבד.

"אחד הדברים היפים במערכת שלנו זה שהיא יודעת לבחור לך את הדברים האופטימאליים: אנחנו יודעים לבחור את המלון שיהיה מספיק קרוב, במחיר שהוא מספיק אטרקטיבי".

"אנחנו מנסים למצוא לך פתרון שמייעל את החוויה, כי אחרת אתה הולך לאיבוד. ברור שלמצוא מלון חמישה כוכבים במרכז העיר זה קל ופשוט, אבל יקר. אז החוכמה היא למצוא את האיזון – והמערכת שלנו עושה את זה אוטומטית", הוא מסכם.

להזמנת חופשה בשיחור >> היכנסו