לאחר שבשבוע שעבר התבטלו שלוש טיסות סדירות של אל על (87.9 -0.9%לבוסטון, בייג'ין והונג קונג, אתמול (ב') בוטלה טיסה נוספת של החברה לבוסטון - ללא כל התראה מוקדמת.

באל על טוענים כי הביטולים נובעים מסיבות מבצעיות, אבל בענף התעופה סבורים כי תוכנית העבודה מול טייסי החברה נמצאת על סף קריסה, והסיבות לביטולים נובעות ממחסור חמור בכוח אדם לאיוש כל הטיסות המתוכננות במתכונת העבודה הנוכחית.

הכתבה פורסמה במקור ב-TheMarker

עוד כתבות שעשויות לעניים אותך:

ככה נלחמים בעישון?

למה אורי אלון עזב את הפועל ירושלים?

מוועד טייסי אל על נמסר כי בטיסה שבוטלה אתמול לא היה מחסור בטייסים, וכי גם בשאר הטיסות באותו הערב לא היה מחסור, ולכן הטיסות התבצעו כמתוכנן. לעומת זאת, בהנהלת אל על לא פירטו את הסיבות לביטול, מעבר לטענה כי מדובר בסיבות מבצעיות.

לפי הערכות בענף התעופה, מקרים דומים עלולים לחזור שוב בקרוב, במיוחד לאור עונת התיירות העמוסה בקיץ, ובשל כך שההנהלה והטייסים לא מצליחים להגיע להסכמות על הסכם עבודה שיוסכם על שני הצדדים. ההנהלה והטייסים נמצאים בהליך גישור, שנמשך כבר עשרה חודשים, ואמור להסדיר את עבודת הטייסים בחברה, וכן גם להכין אותם לקראת תקנות ה-FTL החדשות, הצפויות להיכנס לתוקף בנובמבר.

תקנות FTL החדשות, שנועדו להבטיח את בטיחות הטיסה עבור הטייסים, מגדירות מחדש את כללי המנוחה הנהוגים בטיסות, והן מחייבות את הטייסים ביותר שעות מנוחה והגבלת מספר שעות העבודה באופן משמעותי מבעבר. חברות תעופה אחרות בעולם נערכות לתקנות החדשות כבר חודשים רבים, אולם באל על נותרו עוד פחות מחמישה חודשים לכניסת התקנות לתוקף. בינתיים, נראה כי אין תוכנית מוסכמת או היערכות בפועל לתקנות החדשות, ומדובר במשימה מורכבת שבה פעילות התקנות תחל ביום שבו הן נכנסות לפועל - ולא לפני.

חוכרת מטוסים מישראייר

הקושי באיוש הטיסות נובע גם ממחסור בטייסים בעקבות ההכשרות לקליטת שני מטוסי דרימליינר נוספים וסגירת צי מטוסי בואינג 767. ל-TheMarker נודע כי בנוסף לביטולי הטיסות האחרונות, אל על חוכרת בחודש האחרון באופן תדיר מטוסים מחברת ישראייר כדי להוציא לפועל את הטיסות לבודפשט ולקייב. המשמעות היא שהטיסות יוצאות באופן סדיר כפי שתוכננו, אך מי שמטיס אותן הן טייסי ישראייר במטוסי ישראייר, ובכך לא נוצר מצב שאין מי שיאייש את הטיסה מטעם אל על.

על פניו, עבור הנוסעים זהו פתרון עדיף מאשר ביטול הטיסות, אך המשמעויות הכלכליות עבור אל על הן גבוהות בתקופה שתוצאות החברה מידרדרות, והיא נמצאת בתחרות עזה בנתב"ג מול שאר חברות התעופה.