השנה הקרובה בנתב"ג הולכת להיות העמוסה ביותר אי־פעם. לפי התחזית של רשות שדות התעופה ב-2016 תנועות הנוסעים הבינלאומיות יהיו 16.3 מיליון לעומת 15.6 מיליון ב-2015 - גידול של כ–4%. הגדלת הפעילות נובעת בעיקר מהסכם שמים פתוחים שנחתם ב-2013 - ושינה את פני מפת התיירות היוצאת מישראל.

ואולם את הקרדיט לרוב התנועות האלה מחזיקים הישראלים - ולא תיירים. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ב–2015 יצאו 3.1 מיליון ישראלים לחו"ל, מתוכם 1.2 מיליון יצאו פעמיים או יותר - עלייה של 17% לעומת 2014. בסך הכל היו 5.9 מיליון יציאות לחו"ל, מתוכן 5.4 מיליון היו דרך האוויר (עלייה של 15% לעומת 2014).

הסכם שמים פתוחים אמנם מצליח לייצר מחירי טיסות נמוכים יותר מאירופה לישראל, אבל השפעות מבצע צוק איתן מקיץ 2014 וגל הטרור הנוכחי, ובוודאי גם מחירי הנופש הגבוהים בישראל לעומת מדינות אחרות, לא מצליחים ליצור גידול משמעותי בתנועת תיירות נכנסת, כפי שצפו בענף שההסכם יוליד.

ב-2015 כמה מדינות מאירופה רשמו ירידה משמעותית בשיעור ההגעה לישראל. הפגיעה הקריטית ביותר הגיעה מרוסיה, ומקורה במשבר הכלכלי במדינה, עם ירידה של 29% ל-293 אלף כניסות תיירים. כמו כן נרשמה ירידה של 24% בתיירות הנכנסת מאיטליה (84 אלף כניסות) וירידה של 10% ממדינות סקנדינביה. בצד החיובי -ארה"ב, צרפת וקנדה מציגות עלייה של 2%–3%, ואילו מסין נרשמה עלייה של 45%.

הטיסה בוטלה? קבלו פיצוי כספי (צילום: דניאל נחמיה, חדשות 2)
היי, תור | צילום: דניאל נחמיה, חדשות 2

חוזרים לטורקיה - אבל לטיסות המשך

כחלק מההיערכות לשבירת עוד שיא השנה בתנועת התיירים בנתב"ג, נמצאת בהליך בנייה מתקדם הזרוע הרביעית בנתב"ג, שממנה יצאו הנוסעים לטיסות, שתאפשר שמונה שרוולי חיבור נוספים למטוסים, וכל זה כדי להתמודד עם הגידול הצפוי השנה וגם בשנים הבאות.

לפי הסכם שמים פתוחים, מדי שנה למשך חמש שנים מתחילתו, יתווספו עוד ועוד תדירויות על קווי תעופה שונים לאירופה, עד שב–2018 תוסר מגבלת התדירויות בכל הנתיבים. השנה תתקיים הפעימה השלישית בהסכם, וייפתחו עוד תדירויות לקווים פעילים. כך, למשל, לפי נתוני משרד התחבורה, תדירות הטיסות השבועיות לרומא תגדל מ-31 בשבוע בקיץ ל-35 טיסות בקיץ 2016 ולברלין תגדל התדירות מ–25 בקיץ 2015 ל-32 טיסות שבועיות בקיץ הקרוב.

בדומה לשנה שעברה, גם השנה טורקיה צפויה לעמוד בראש רשימת תדירות הטיסות השבועיות. זה לא אומר שהישראלים "חוזרים לטורקיה", אבל זה בהחלט אומר שהם לא מוותרים על טיסות ההמשך שהיעד מספק ליעדים רחוקים כמו המזרח או ארה"ב. 1.5 מיליון תנועות נוסעים נרשמו מישראל לטורקיה ב-2015, אבל כ–75% היו למטרת טיסות המשך. הסיבה לכך מקורה במחירים הנמוכים יותר מהטיסות הישירות וגם מחלק מטיסות ההמשך בשילוב עם השעות הנוחות, שעושות את ההבדל ומובילות את הישראלים לאיסטנבול.

את הטורקים הנתון הזה רק מעודד. ברשות שדות התעופה (רש"ת) מוסרים כי נתב"ג נהפך לבסיס פעולה מרכזי הגדול בעולם של טורקיש איירליינס. החברה שמה את ישראל כיעד שממנו היא מעבירה נוסעים לרחבי העולם, ורואים את זה בכך שהיא מתאמת את טיסות ההמשך בהתאם להמראות מישראל. בעונת החורף הנוכחית, למשל, טורקיש איירליינס תפעיל 63 טיסות שבועיות (לעומת 55 טיסות בשנה שעברה); ופגסוס הטורקית תפעיל עוד 18.

איה סופיה, איסטנבול (צילום: Julian Finney, GettyImages IL)
טורקיה. חוזרת קצת לעניינים, אבל בעיקר בטיסות המשך | צילום: Julian Finney, GettyImages IL

אחרי טורקיה ברשימת כמות הטיסות לישראל, נמצאות לונדון ופריז, עם 50 תדירויות צפויות בעונת החורף הנוכחית, כשחברת הלואו־קוסט איזיג'ט אחראית על 14 מהן. "איזיג'ט בדרך להגדיל את נפח הנוסעים שלה לאירופה שימשיכו אתה ליעדים אחרים בעולם", אומרים ברשות שדות התעופה.

עלייה של כ-6% בהיצע הטיסות לעומת 2014

ברשות התעופה האזרחית (רת"א) מדווחים על גידול צפוי בטיסות הלואו־קוסט, שאמור להגיע בחורף הקרוב ל–66 טיסות שבועיות - 20% יותר מהחורף הקודם. נתח השוק המצרפי של חברות הלואו־קוסט צפוי להגיע ל–8.6% מהטיסות הסדירות, לעומת 7.6% בחורף שעבר. לא רק מספר טיסות הלואו־קוסט הולך לגדול: צפוי גידול של 40 טיסות שבועיות (עלייה של כ–6%) בהיצע הטיסות המצרפי הכללי לעומת מספר הטיסות המצרפי בעונת החורף הקודמת.

רש"ת פירסמה השבוע את הדו"ח המסכם ל–2015, שמראה כי החברה הישראלית היחידה שהתברגה בין עשר חברות התעופה המציגות את שיעור העלייה הגדול ביותר בתנועות הנוסעים היא ישראייר. החברה רשמה גידול של כ–60% מתחילת השנה ובכך דורגה במקום השביעי מכלל החברות התעופה שטסו מנתב"ג, כשב–2014 כלל לא נכנסה לעשירייה הפותחת.

לדברי גיל סתיו, סמנכ"ל השיווק והמכירות של קבוצת ישראייר, "2015 משקפת את השינוי באסטרטגיית ישראייר למעבר לשיווק חבילות נופש וטיולים מאורגנים לעומת כרטיס טיסה בלבד. הדו"ח משקף רק את מספר הנוסעים שטסו בטיסות ישראייר ולא מתייחס לנוסעים בחבילות ובטיולים מאורגנים שישראייר שיווקה על טיסות צ'רטר. אם נחבר את שני הסכומים נגיע לקרוב ל–600 אלף נוסעים".

ועדיין, חברת התעופה המובילה את הטבלה של חברות התעופה המובילות ב–2015 בנתב"ג היא, כמו תמיד, אל על עם כ–5 מיליון תנועות נוסעים, גידול של 7.3% לעומת 2014. אחריה טורקיש איירליינס עם 823 אלף תנועות נוסעים ואיזיג'ט אחריה עם 635 אלף.

מי שסוגרת את החמישייה הפותחת השנה היא חברת התעופה הרוסית אירופלוט, עם 480 אלף תנועות נוסעים (גידול של 29.5% לעומת 2014), שהצליחה לעקוף את לופטהנזה שדורגה במקום זה ב–2014 ולהוריד אותה למקום השישי. בכך נהפכה אירופלוט לחברת התעופה הזרה השלישית בגודלה בישראל.

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker. עוד באתר:

>> מסתמן: הקפאת תהליכים למגה בתוך ימים
>> "מה את מעדיפה - למדוד חזייה בתא הלבשה או בבית שלך?"

http://www.themarker.com/consumer/tourism/1.2820928