תורי הענק בנתב"ג שהחלו עוד בחג הפסח, עם ביטול כלל הגבלות הקורונה, ממשיכים להיות ארוכים ומייגעים: מהבידוק הביטחוני, דרך הצ'ק אין ועד לביקורת הדרכונים והמזוודות. בתקופה האחרונה נוסעים מדווחים כי התהליך אורך גם כשלוש-ארבע שעות.

בנתב"ג אומרים כי חסרים עובדים רבים כדי לסיים את הכאוס ולהפחית את זמני ההמתנה. גיוס והכשרה של עובדים בכמות הנדרשת, עשויים להימשך עוד שנה שלמה. בינתיים אל על מבטלת טיסות בדקה התשעים, תופעה שהפכה נפוצה גם בעולם בתקופה האחרונה. ביולי-אוגוסט, תקופת השיא בנתב"ג, המצב צפוי להיות אף גרוע יותר.

עופר לפלר, דובר רשות שדות התעופה, טען הבוקר: "לא עומדים ארבע שעות בתור, זו אגדה אורבנית. נורא קל לעשות דרמה מכל דבר. אני אומר לאנשים - אל תבואו יותר משלוש שעות לפני הטיסה, מסיבה אחת פשוטה: הצ'ק אין נפתח שלוש שעות לפני".

מה זמן ההמתנה הממוצע בבידוק הביטחוני לאדם?
"בין 25 דקות לחצי שעה. זה מאוד נורמלי. לפני הקורונה, ב-2019, היינו עם 24 אלף נוסעים ביום. הממוצע של נוסע מהרגע שירד מהמכונית ועד לדיוטי פרי היה שעה. נכון, זה עלה, היינו רוצים לקצר את זה, אבל נכון להרגע הממוצע עומד על כשעה ועשר דקות, יש כאלה שמגיעים אחרי שעה וחצי ויותר".

ממה זה נובע ואיך תקצרו את זה?
"עד סוף מרץ היינו בקורונה. אני לא מכיר הרבה גופים שצומחים ביותר מ-300% בשלושה חודשים ויכולים לעמוד בכל הביקוש. נכון לעכשיו יש כמעט אפס נוסעים שנשארו בארץ, גם אם זה לוקח שעה וחצי ואפילו שעתיים. יש מתנדבים שבאים בלילה וביום לסייע בביטחון. הבעיה היא לא רק הביטחון. חברות שירותי הקרקע חסרות במאות עובדים, אנחנו חסרים בלמעלה מ-1,000 עובדים. לכל טיסה לוקח יותר זמן לצאת".

מצד אחד אתה אומר שחסרים 1,000 עובדים, ומצד שני שתוך שעה ועשר דקות אנחנו בדיוטי פרי.
"יש כאלה שזה לוקח להם שעתיים, אבל אגיד שוב: יכולנו לעשות מה שעשו בסכיפהול ובהית'רו ולבטל אלפי טיסות, למחוק אותן מהלוח. זה מה שעושים כרגע בעולם. אל על ביטלה מספר מצומצם של טיסות, אבל להשתמש במושג כאוס? נמל תעופה כמו הית'רו שיש לו למעלה מ-50 מיליון נוסעים, מוחק במכה קרוב לעשרה מיליון מושבים. אנחנו התחייבנו בעונת הקיץ הזאת לא להוריד טיסה אחת ולאפשר לכל מי שרכש כרטיס לטוס".

זו גזרת גורל? אי אפשר לחשוב על פתרונות?
"זו שרשרת, זה לא תלוי רק בנו. בימים הקרובים נפתח את שדה התעופה בחיפה לצ'ק אין מוקדם. נאפשר לעשות צ'ק אין מוקדם גם בטרמינל 1, לחלק גדול מטיסות אל על. אנחנו עושים עוד ועוד תהליכים כדי לקצר את הזמנים בתורים. אנחנו רוצים אתכם כמה שיותר זמן בדיוטי פרי, ולכן עושים כל מאמץ כדי להביא אתכם כמה שיותר מהר לשם".

מה הצפי לזמני ההמתנה ביולי-אוגוסט?
"ההמלצה עדיין להגיע שלוש שעות לפני, לא להקדים יותר. תעברו את הביטחון, אבל תתקעו בצ'ק אין כי הוא עדיין לא פתוח. אני ממליץ לכולם לנסוע רק עם טרולי, לא לשלוח מזוודות, לעשות צ'ק אין מהבית ולבוא עם הרבה סבלנות וסובלנות".

כמה זמן ייקח לכם לגייס את העובדים החסרים?
"אני קורא לצעירים לבוא לעבוד אצלנו. זו סביבת עבודה מצויינת, שכר מתגמל ואפשרות ללמוד. בודק ביטחוני מרוויח באיזור 14,000 שקלים בחודש, תלוי אילו משמרות הוא עושה. אפשר גם להגדיל את השכר הזה. אנחנו נותנים גם שכר עידוד בסופה של תקופה".