מאז ביקר הנשיא הרצוג בטורקיה בתחילת חודש מרץ, היעד שהיה כל כך אהוב על הישראלים נפתח מחדש ובגדול. כך, אחרי שנים של נתק, התיירים חזרו למדינת ה"הכל כלול" ובאפריל האחרון טורקיה הובילה בכמות הנוסעים שהגיעו אליה, אם לא פחות מ-190 אלף אנשים (חלקם רק עצרו לקונקשן). בחברות התיירות כבר מציינים שחבילות הנופש לאנטליה בקיץ כמעט ונגמרו.

כעת, לאחר ביקור שר החוץ הטורקי בישראל השבוע, היחסים בין המדינות בדרך לעלות עוד שלב. כך, לאחר שבמשך שנים נאסר על חברות ישראליות לטוס למדינה, בטענה לחוסר הסכמות ביטחוניות, נראה שיש רצון לשנות את תמונת המצב. אם זה יקרה, היצע הטיסות יגדל בצורה משמעותית, לאחר שרק חברות טורקיות טסו בין המדינות, ומשם גם כמות הביקוש עשויה לגדול. 

איה סופיה, איסטנבול (צילום: Julian Finney, GettyImages IL)
לא רק אנטליה, גם איסטנבול "תהנה" מחזרת הטיסות הישראליות | צילום: Julian Finney, GettyImages IL

גורם בכיר בענף התיירות מציין שאין ספק שיותר חברות תעופה ייצרו יותר תחרות, אם חברות התעופה הישראליות יקבלו אישור ויחלו לטוס לטורקיה. ועדיין, התחרות לחברות הישראליות תהייה קשה ולא פשוטה מול ענקיות כמו טורקיש איירליינס, פגסוס וחברות השכר הטורקית, בגלל לוח הטיסות מנתב"ג, טיסות ההמשך ומחירי כרטיסי הקונקשיין.

אותו גורם מוסיף שהחברות הישראליות מחויבות היום בבדיקה של כל נוסע ושאלון על ידי אנשי בטחון ישראלים בדלפקי שדה התעופה, טרם הגעתו לעמדת הצ'ק, מה שלא קיים בחברות הטורקית המובילות לטורקיה. דבר זה יוביל לכךה שבמגזרים מסויימים ימשיכו להעדיף את חברות השכר הטורקי. "כמו תמיד, כשעולה הדיון על טיסות של חברות ישראליות לטורקיה צריך להמתין ולראות לאן זה יתפתח, כי מדיבורים למעשים הדרך ארוכה ויכולה גם לקחת מספר חודשים במקרה האופטימי ועד שנים בתרחיש הפסימי", הוא טוען. "אין כאן גיים צ'אנגר נכון לעכשיו אבל כן יש אמירה מצד הטורקים. זה קורה לאור ביקושי השיא למגוון היעדים בטורקיה ובראשם אנטליה ואיסטנבול".

שדה התעופה החדש באיסטנבול (צילום: mcnutt.emily, מתוך instagram)
מיעד קונקשיין מובהק, טורקיה כבר הפכה ליעד שעוצרים בו. שדה התעופה באיסטנבול | צילום: mcnutt.emily, מתוך instagram

"החלטנו להילחם על הטיסות"

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, נשמע יותר אופטימי וכבר יצא לטורקיה במטרה לקדם את התהליכים. בראיון לגלי צה"ל הוא אמר היום: "ההתחממות ביחסים הדיפלומטיים בין המדינות, נובע בין היתר מהרצון של השוק הטורקי בהתאוששות מהירה ובסימון ישראל כשוק אסטרטגי, לאחר אובדן השוק הרוסי. נקודה נוספת, היא הפיחות בשאר הלירה. כל אלה הובילו לכך שטורקיה חזרה לראש התייר הישראלי, אך החברות הישראליות לא לוקחות חלק. 

"אנחנו החלטנו להילחם על הטיסות. אנחנו פועלים להשגת הפעלת הטיסות. אנחנו מאמינים שראש הממשלה ושר התיירות יילחמו עבורנו. אנחנו כאן בשני תהליכים: תהליך ליצירת תשתית פעילותית לנוסעים לצד פעילות מסחרית". 

אורן כהן מגורי, סמנכ"ל שיווק ומכירות בחברת השטיח המעופף, אומר: "אנחנו מברכים על כניסתם האפשרית של חברות התעופה הישראליות לטורקיה עם הביטחון הישראלי בטורקיה. זהו צעד חשוב מאוד ביחסים בין המדינות אשר יעניק לגיטימציה נוספת לישראלים להרגיש בטוחים בחופשת הקיץ שלהם בטורקיה. כמובן שכניסתם של חברות התעופה הישראלית תגדיל את מספר המושבים בקו לאנטליה, דבר מבורך עבור ישראלים נוספים שיוכלו לממש את חופשת הקיץ שלהם בממלכת בקלאבים".

גם ניר מזור, סמנכ"ל שיווק בקשרי תעופה, מברך על המהלך שנרקם: "התחממות היחסים והנכונות להרחיב את היצע הטיסות הגבוה ממילא ליעד בשילוב חברות ישראליות עשוי להביא לירידה מסויימת במחירים ליעדי טורקיה השונים. יש לציין שהזינוק לטסים לטורקיה ממילא עצום כעת והרחבת הטיסות אמורה לשחרר את הסכר לחלוטין ולהביא להגדלה גם בביקושים ובמספר הטסים".