מאז חזרו הטיסות אחרי הקורונה בנתב"ג מתמודדים עם מחסור חמור בכוח האדם, דבר שגורם לתורים ארוכים ולאיבוד של לא מעט מזוודות שלא עולות לטיסה. בתקופה זו גם נסעו הורים רבים עם ילדיהם, אשר לא פעם נזקקו לקחת איתם עגלה. אך עגלות רבות בזמן האחרון לא הגיעו ליעדן והורים רבים גילו שעליהם להעביר את החופשה בחו"ל בלעדיהן. עד היום באולם קבלת הכבודה ממתינות עגלות רבות שממתינות שייקחו אותן.

חן, בת 32, אמא לשתיים מתל אביב, נסעה עם משפחתה לחופשה קצרה ביוון. "הבן שלי בן ארבע, לקחתי איתי עגלה אך היא מעולם לא חזרה אליי. אין לי דרך למצוא אותה וכנראה שלעולם לא אדע איפה היא נמצאת".

גם דניאל, בת 34 משדרות, שהעלה שלה לא הועמסה לטיסה, מספרת: "העגלה הזו עלתה לי הרבה מאוד כסף, כמה אלפים. אני אמא לתאומים. עד שחסכתי את הכסף לטיול במשך שנתיים, כעת אני צריכה לחסוך כסף כדי לקנות עגלה חדשה. אני מחכה למעלה מחודשיים כדי לקבל בחזרה את העגלה שלי אחרי שנסעתי בראש השנה לטייל ביער השחור". חן ודניאל הן כמובן לא היחידות שנתקלו בתופעה הזו. כמוהן יש מאות הורים שגילו לאחר הנחיתה בחו"ל או בארץ שהעגלה הלכה לאיבוד, והפתרון טרם הגיע.

עגלות אבודות בנתב"ג (צילום: ענבל קורמן)
נוחתים בחו"ל ומגלים שאין עגלה | צילום: ענבל קורמן

התופעה, שכבר הפכה להיות מוכרת, גורמת לכך שמשפחות רבות שוכרות לטיסה לחו"ל עגלות שניתן להעלות למטוס. כך למשל, עדי שטסה לאחרונה לברצלונה עם בתה התינוקת, מספרת ששכרה במיוחד עגלה קטנה, בגלל שפחדה שהעגלה הרגילה שלה, אותה צריך למסור לבטן המטוס, לא תגיע. "שכרנו עגלה שמתקפלת למטוס", היא מספרת. "עשינו את זה בגלל כל הסיפורים ששמענו. כשהגענו לצ'ק אין, בהתחלה אמרו לנו שלמרות שהעגלה קטנה אנחנו צריכים לשלוח אותה לבטן המטוס, אבל לא הסכמתי. שאלתי את איש התחזוקה: 'אתה מתחייב שהיא תגיע'? והוא גמגם והתיר לנו בסוף להעלות אותה למטוס".

"השאירו סימן מזהה על העגלה, כפי שעושים עם המזוודות"

טליה קליין פרז, מנהלת קבוצת הפייסבוק "מטיילים בחו"ל עם ילדים" אומרת כי: "היקף התופעה של אובדן מזוודות וציוד אמנם ירד מהקיץ, וכבר בחגי תשרי נראה היה שמספר התלונות בקהילה שלנו ירדה, אבל היא עדיין קיימת. יש משפחות רבות שאיבדו את העגלות שלהן ואת כיסאות הבטיחות בקיץ ועד היום הציוד לא הוחזר להם. בניגוד למזוודה, שלרוב כוללת רק חלק מהבגדים שלנו והציוד שלנו, כיסא בטיחות ועגלה הם מוצרי חובה שאי אפשר לחכות עד שיימצאו. אנחנו כרגע נמצאים בין החגים, והשאלה האמיתית היא מה יהיה בדצמבר, כששוב יהיו הרבה מטיילים שטסים לחו״ל לחופשת חנוכה".

עגלות אבודות בנתב"ג (צילום: ענבל קורמן)
הסיכוי למצוא את הבעלים של העגלה או כסא הבטיחות הוא קטן | צילום: ענבל קורמן

ל-mako נודע כי בימים הקרובים יכנס מנכ"ל רשות התעופה, חגי טופולנסקי' פגישה בעניין וינסה לפתור את הנושא. "כל סיפור המזוודות והעגלות זה בערך אותו סיפור'', אומר גורם בכיר בענף התעופה ומוסיף: "האחריות היא על חברות שירותי הקרקע. כשאדם קונה כרטיס הוא למעשה חותם הסכם על ההושבה והכבודה".

מה קורה בפועל?
"שדה התעופה בארץ קטן אבל עדיין נוח להורים רבים לקחת את עגלת התינוק ולהסתובב איתה בדיוטי פרי. אנשים מגיעים לרוב עם העגלות עד לרגע האחרון, עד לגייט עצמו ואז חברת שירותי הקרקע שמטפלת בטיסה מקבלת ממך את העגלה מורידה אותה במעלית או במדרגת, תלוי באיזה שדה תעופה אתה ומשאירה את זה לנתב שמשאיר דלת אחת פתוחה במטוס. בדרך כלל בכנף של המטוס. כדי שבנחיתה העגלות יצאו ראשונות ויחכו ליד המדרגות או בגייט, תלוי איפה נוחתים".

הגורם הבכיר מסביר: "לפעמים יש מצבים, בעיקר בחברות לואו קוסט, שהטייס מנסה להיות כמה שפחות בזמן קרקע עם המטוס והוא דורש שיסגרו את דלתות המטוס. כדי לא לאבד את שעת ההמראה נשארות העגלות במדינה ממנו טסו ואז  העגלות הן למעשה כמו כבודה רגילה, כמו מזוודה. ובמקרה והעגלות נשארות במדינה אליה טסתם לטיול, חברת התעופה תטיס את העגלה לרוב בטיסה העוקבת, כלומר הבאה אחרי. אותו דבר קורה גם בדרך לארץ".

"טיפ חשוב  הוא להשאיר סימן מזהה על העגלה, כפי שעושים עם המזוודות. אם יש  סימן זיהוי, זה יקל ליצור קשר עם האדם שהעגלה שייכת לו".