בני זוג מתל אביב רכשו לפני כשנה כרטיסי טיסה באמצעות סוכן נסיעות מחברת ארקיע, לטיסה הלוך וחזור מתל אביב לברצלונה. הטיסה מנתב"ג לברצלונה יצאה כמתוכנן ועברה חלק, מה שלא ניתן להגיד על הטיסה חזרה לארץ. לאחר שטיסתם נדחתה במספר שעות, בני הזוג ועוד חמישה נוסעים נוספים הגיעו לשדה התעופה כשעתיים וחצי לפני הזמן, כפי שמקובל, אבל אז גילו שהחברה כבר סגרה את שערי הבידוק והם אינם יכולים לטוס לארץ.

>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש

"הגענו בשעה 23:15 (הטיסה עוכבה לשעה 01:50) לשדה התעופה, יותר משעתיים וחי לפני הטיסה, חיפשנו דלפק של ארקיע וגילינו שאין דבר כזה. גם לא היה שום נציג של ארקיע", קבלו בני הזוג שגרסתם נתמכת בעדויות של חמישה נוסעים נוספים שנקלעו לאותה סיטואציה מוזרה. "התרוצצנו בשדה התעופה לחפש נציג אבל ללא הועיל. היינו בחוסר אונים מוחלט".

מתברר שארקיע שכרה את שירותיה של חברת EUROPE AIR לצ'ק אין ונציגי החברה הזו אמרו לנוסעים הישראלים שדלפקי הבידוק נסגרו זמן רב לפני הגעתם ושאין מה לעשות. בני הזוג וחמשת הנוסעים האחרים נאלצו לרכוש מכספם כרטיסי חזרה לישראל באמצעות חברה אחרת וכאשר הגיעו לארץ וביקשו פיצוי מחברת ארקיע היא דחתה את בקשתם על הסף.

המטוס החדש של ארקיע נחת בארץ  (צילום: איירבוס, mako חופש)
הנוסעים נאלצו לרכוש כרטיס חדש מכיסם. מטוס של ארקיע | צילום: איירבוס, mako חופש

חמשת הנוסעים החליטו לתבוע את חברת ארקיע בבית המשפט לתביעות קטנות בכפר סבא וקיבלו לאחרונה פיצוי של אלפי שקלים כל אחד על המחדל, לאחר שבית המשפט דחה את טיעוני ההגנה של ארקיע. בנוסף לכך, בני הזוג החליטו להגיש תביעה נגד החברה בבית המשפט לתביעות קטנות בתל אביב, בדרישה לחייב את ארקיע לשלם להם פיצוי של 5,150 שקל. לטענתם, הם נאלצו להמתין כשבע וחצי שעות לטוס לארץ לאחר שמימנו את הכרטיס מכיסם.

חברת ארקיע ביקשה לדחות את התביעה בנימוק שעדויות התובעים אינן אמינות. לטענת החברה, דלפי הבידוק נפתחו בשעה 22:50 והנוסעים לא באמת הגיעו שלוש שעות לפני ההמראה. "אנחנו חברה מסודרת ופותחים את הדלפקים שלוש שעות לפני ההמראה", טענה נציגת החברה בבית המשפט.

על פי עדויות של זוג נוסעות שהעידו בתיק אחר הנוגע לאותה פרשה, הן הגיעו בשעה 22:00 לדלפקי ארקיע והתחננו שיקבלו אותם לטיסה ובסופו של דבר נציגי החברה התרצו והן היו האחרונות שעברו את הצ'ק אין.

השופט אביים ברקאי שדן בתביעה מתח ביקורת נוקבת על התנהלות החברה שלא למדה לקח מחמש תביעות קודמות של שנוסעים שלא עלו על הטיסה בגלל שהדלפקים היו סגורים וזכו בתביעות נגדה. השופט ציין שבלתי אפשרי היה להעביר 195 נוסעים בדלפק תוך חצי שעה בלבד. הוא הביעה תמיהה כיצד החברה טוענת שהדלפקים היו פתוחים בשעה 22:50 ונסגרו בשעה 23:15 כשאין לה שום ראיות לכך.

כמ כן, השופט מתח ביקרות על כך שאחראית פניות הציבור של החברה שהגיעה לדיון לא ידעה להשיב לשאלה הפשוטה: מתי נסגר דלפק הרישום לטיסה? ולא המציאה שום ראיה לגבי מועד פתיחתו וכל דבריה התבססו על הנחות והשערות בלבד. השופט ברקאי פסק שארקיע תשלם לבני הזוג את מלוא הפיצוי על סך 5,150 שקל. 

"אין ראיה מצד הנתבעת - ארקיע, אשר יכולה לתמוך בטענה כי דלפק הצ'ק אין היו פתוחים", ציין השופט בפסק הדין. "הנתבעת התעלמה לחלוטין מהתובעים ולמרות שהיו ברשימותיה, סגרה את דלפקי הרישום מוקדם, לא השאירה נציג בנמל התעופה עמו ניתן לדבר ולא הכינה שום מנגנון למצב בו יופיעו התובעים".