בתחילת השבוע פרסמנו מקרה בו שישה חברים ממרכז הארץ שכרו וילה מפנקת בצפון במחיר של 3,000 שקלים ללילה. כשגיעו למקום עצמו הם גילו שאין שום קשר בין התמונות שהופיעו באתר לבין המציאות. הבריכה הכחולה מהתמונות התגלתה כמוזנחת וחלודה, חדר הביליארד המפנק התברר כישן והקירות בו העלו עובש. כמו כן, גם בשאר חלקי הבית הקירות התפוררו ומים נזלו מכל מקום.

"רצינו לחגוג במקום מיוחד ולא באיזה פאב או בבית עם אלכוהול", שחזר א', אחד הצעירים שבחבורה. "נכנסנו לאתר האינטרנט של אחד הצימרים בצפון, וראינו שם תמונות של בריכה, ג'קוזי וחדרים מאובזרים. התמונות היו נראות מדהים. התלהבנו מאוד וסגרנו על מחיר. בעל הצימר הבטיח לנו שהתמונות של המקום, כפי שמופיעות באתר שלו, זהות למציאות ושאין לנו מה לדאוג ושהוא בטוח שנהנה ונעשה חיים. כשראינו את הצימר הרגשנו מרומים מאוד, שמישהו עקץ אותנו ועשה עלינו סיבוב. הוא פשוט שיקר לנו ולא אמר את האמת".

הזמינו סוויטה וקיבלו חורבה
מימין - התמונה באתר. משמאל - המקום במציאות

בעל המקום שהתחמק בהתחלה מטענות הצעירים התנצל בסוף על האירוע ואמר: "אני מצטער על מה שקרה להם. מבאס אותי שאורח לא מרוצה ואני מתכוון להזמין אותם ללילה חינם על חשבוני. לגבי הליקויים שהם ציינו אני אדאג שהם יתוקנו ושיותר לא יהיו מקרים כאלה".

וזו רק ההתחלה

בעקבות הפרסום, עשרות אנשים פנו אלינו ותיארו מקרים דומים בהם הזמינו צימר וכשהגיעו למקום גילו שמה שהבטיחו להם בתמונות זה פשוט לא מה שקיים במציאות. 

"קרה לנו מקרה דומה", מספר נדב גרפינקל. "שכרנו וילה ל-8 זוגות חברים, והיא ממש לא נראתה כמו בתמונות. הכל היה ישן ומוזנח, רהיטים הוחלפו ברהיטים מגעילים יותר, הג'קוזי לא עבד, היו סיגריות בכיורים, נגמרו המים הקרים במקלחות, המקלחות נזלו לתוך החדר ועוד. כמובן שמהרגע ששילמנו לא קיבלנו מענה מבעל הוילה. כשכתבנו חוות דעת על הוילה באתר שממנו הזמנו, חוות הדעת לא פורסמה ואף אחד לא פנה אלינו".

הזמינו סוויטה וקיבלו חורבה
צימר במצב מחפיר

הזמינו סוויטה וקיבלו חורבה
מכת זבובים

"ביום שיש האחרון הזמנו 2 צימרים ווילה לחגוג יום הולדת לבעלי", מספרת רותם גולדשטיין. "היינו ארבע משפחות עם תינוקות וילדים קטנים. לאחר נסיעה ארוכה הגענו מלאי ציפייה ולהפתעתנו גילינו מקום מוזנח ומטונף שאינו דומה כלל לתמונות שהציגו באתר. הוילה רחוקה מהגדרה זו,  ב"חצר" אם אפשר לקרא לה כך, היה אתר בנייה של צימרים נוספים, מלא מסמרים וברגים בכל השטח והכי גרוע זה שהיה ריח חריף וקשה של לול תרנגולים או רפת הצמודים למקום. לבעלי המקום לא הייתה את היושרה לציין בעת ההזמנה את הפרטים החשובים הללו. מצאנו את עצמנו ביום שישי בשעה שלוש בצהריים, ארבע משפחות עם ילדים קטנים עושים טלפונים לחפש מקום חלופי בעודנו עייפים מותשים ורעבים. משימה בלתי אפשרית. בסוף מצאנו מקום במרחק חצי שעה משם והרבה יותר יקר. כך נהרסה החופשה ויום ההולדת". 

"לפני יותר משנה התארחנו בצימר", נזכרת ורד חזן. "כאשר הגענו למקום גילינו שהוא מוזנח ומלוכלך. לפי הפרסום היה אמור להיות ג'קוזי בחצר אבל לא היה כזה. מצאנו באחד החדרים חולדה מתה מעל המיטה והיו בחדר מלא זבובים ומעופפים. כאשר פנינו לבעל המקום הוא צרח עלינו ואמר שנשלם מייד על האירוח מראש והתנהג בצורה מחפירה".

אז מה אפשר לעשות?

בניגוד לבתי המלון, עליהם מפקחת התאחדות המלונות בישראל, לצימרים שמנוהלים על ידי אנשים פרטיים אין ארגון גג שמחייב אותם לנהלים, מקנה תו תקן או מפקח על הנעשה בהם. 

"זו בעיה. אפילו אני כבעלים של צימרים לא תמיד יודע איך ניתן לזהות מראש אם מישהו מציג בפני הלקוחות הפוטנציאלים שלו מצג שווא", מציין נעם בן ענת, בעלים של חברת ניהול הצימרים Heights. "זה דבר ידוע שיש אנשים שעושים פוטושופ לתמונות של המתחמים שלהם: הופכים את המים בבריכה ליותר כחולים, מצלמים מזווית שמגדילה את החדר ושמים דשא ירוק. פעם נתקלתי בתמונה ששתלו בה שמש בחצר וממש היה אפשר לראות שכיוון הצל הוא לא הגיוני".

"ובכל זאת, יש כמה דרכים בהן תוכלו לקבל יותר ביטחון שאתם מגיעים למקום מסודר", מסביר בן ענת. "דבר ראשון, ניתן לראות מהתנהלות הבעלים עוד משיחת הטלפון, האם הוא בחור רציני או לא. מקומות שעושים את הדברים מסודר, כמו לשלוח טפסים כמו שצריך, פירוט של מה שיש בצימר, דרישת תשלום מסודרת ועוד, ניתן להניח שיהיו גם אמינים יותר. חשוב גם לראות ביקורות על המקום באתרי ביקורות. אם יש מקום עם הרבה חוות דעת לא טובות זה ישר צריך להדליק נורה אדומה. תיוגים וצ'ק אין בפייסבוק, הם המקומות הכי אמינים לכך. מעל לכל, הכי טוב זה לשמוע על המלצות מחברים. להתארח בצימר זו חוויה ייחודית, ושם של צימר טוב פשוט הולך לפניו".

בנוסף להמלצות המקדימות הללו ישנם עוד כמה דברים שניתן לעשות אם כבר הגעתם לצימר וגיליתם שהוא רחוק ממה שהובטח לכם. "לא אחת יש חוסר התאמה מוחלט בין תיאור הצימר בשלב ההזמנה לבין המצב של הצימר בפועל", מסביר עו"ד רון סולן, מומחה לענייני טיסות ותיירות. "חוק הגנת הצרכן מטיל איסור מוחלט על בעלי צימר להטעות אתכם בכל עניין מהותי בעסקה – במעשה או במחדל. במצב זה של אי התאמה יש לנקוט במספר צעדים: לצלם את המקום, לפנות לבעל הצימר שיטפל בליקויים (גם אם ברור לכם שלא ניתן לתקנם מיד) ולהקליט או לתעד את הפנייה שלכם אליו".

"אם בעל הצימר לא הצליח לתקן את הליקויים, עליכם לקבל החלטה האם להישאר בצימר או לעזוב", מסביר עו"ד סולן. "אם החלטתם לעזוב את הצימר ובידי הבעלים יש את פרטי האשראי שלכם, עליכם להחתים אותו על כך שלא יגבה מכם תשלום. במקרה שבעל הצימר אינו מקיים את הוראות החוק, מטעה אתכם, פועל בחוסר תום לב או מסרב לבטל עסקה, ניתן ואף רצוי להגיש נגדו תביעה קטנה. מדובר בהליך מהיר, פשוט, בעלות נמוכה יחסית המתאים לתביעות צרכניות בענייני נופש ותיירות".

הזמינו סוויטה וקיבלו חורבה
הזמינו סוויטה וקיבלו חורבה

"רק לפני שאתם מגישים תביעה כזו, מומלץ לשלוח לבעל הצימר מכתב התראה. יש כאלה שיעדיפו לסגור את התיק ולפצות אתכם מראש על מנת לחסוך בהוצאות משפט ולמנוע פרסום שלילי. גם אם בעל הצימר מסרב לפצות אתכם, עצם שליחת מכתב ההתראה מראה לבית המשפט שאכן ניסתם להגיע להסכמות בטרם הגשתם תביעה. בכל מקרה, מומלץ להימנע מפרסום המקרה על גבי עמוד הפייסבוק של הצימר או בכל אתר אחר. הפרסום לרוב לא יביא לכם תועלת ועלול לחשוף אתכם לתביעה בגין פרסום לשון הרע, שגם אם תזכו בה (במידה והתביעה תדחה) עדיין תשאו בהוצאות משפט גבוהות. אם החלטתם בכל זאת לפרסם את המקרה, יש לפרסם תגובה עניינית וזהירה ככל הניתן". 

>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש